تیر خلاص صادرات بر پیکر گلخانه‌های گلپایگان

گلپایگان_ در سال‌های اخیر منابع آبی و تغییر شرایط اقلیمی کشور تاثیر منفی بسیاری در بخش کشاورزی گذاشته و دیدگاه‌های کارشناسی گوناگونی برای گذر از این وضعیت ناخوشایند ارائه شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان گلپایگان، یکی از راه حل‌هایی که نتایج موفقیت آمیز آن در بسیاری از مناطق دنیا تجربه شده است، استفاده از کشت‌ گلخانه‌ای است که در آن محصول مورد نظر با آبیاری محدود و شرایط اقلیمی قابل کنترل، رشد می‌کند. امروز باتوجه به شرایط، در هر شهرستان برای استفاده از کشت گلخانه‌ای و توسعه آن تلاش‌های زیادی صورت می‌گیرد و این نوع کشت به عنوان راهبردی مهم و موثر در حفظ حیات کشاورزی دنبال می‌شود.

کشت محصولات‌ گلخانه‌ای علاوه بر رونق و تنوع بخشیدن به محصولات کشاورزی و افزایش سهم این بخش، در صادرات محصولات غیرنفتی و استفاده بهینه از آب همچنین ایجاد اشتغال در بین جوانان و فارغ التحصیلان رشته کشاورزی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده که لازم است با برنامه و تسهیلات لازم، جوانان دانش‌آموخته شهرستان را نسبت به جذب این امر ترغیب و تشویق کرده تا از توانمندی جوانان بومی منطقه به نحو احسن استفاده شود.

این توسعه به نحوی پیش رفته که برخی کارشناسان با توجه به تأثیر شرایط اقلیمی و خیل عظیم نیروی کار دانش‌آموخته، رویکرد تولید محصولات گلخانه‌ای را یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر در بخش کشاورزی می‌دانند.

کشت گلخانه‌ای علاوه بر فراهم کردن زمینه اشتغال، میزان و تنوع تولید محصولات را افزایش داده و با توجه به مشکل کمبود آب راهکار مناسبی را پیش‌روی کشاورزان قرار می‌دهد، اما تحقق این امر مستلزم توجه هر چه بیشتر مسئولان در اهمیت دادن به ضرورت کشت گلخانه‌ای است.

با توجه به این‌که سیاست جهاد کشاورزی کشت گیاهانی با مصرف آبی کم است و یکی از طرح‌های موثر در جهت افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی، تنظیم ورود محصول در همه مقاطع سال به بازار است، اما مشکل صادرات بر سر راه گلخانه داران برای فروش محصولات خود به خارج ازکشور این مسیر را ناهموار کرده است که در این راستا مسئولان باید راهکار و تدبیری بیاندیشند تا صنعت گلخانه‌ای کشور دچار رکود اقتصادی که گریبان‌گیر صنعت خودروسازی است، نشود.

 گلخانه‌داران در سال ۹۷ با ۸۰ درصد کسری بودجه مواجه شدند

میثم فراست، از گلخانه داران شهرستان گلپایگان در این باره می‌گوید: برای صادرات محصولات گلخانه‌ای قرار دادی با سایر گلخانه‌داران در استان اصفهان، مرکزی و یزد و همچنین نیمه دوم سال ۹۶ با نمایندگی شرکت روسیه در ارمنستان منعقد  و سپس محصولاتی مانند گوجه فرنگی، خیار خاردار و فلفل دلمه‌ای رنگی که در گلخانه کشت شد را صادر کردیم و به مدت ۹ ماه صادرات خوبی داشتیم.

وی ادامه می‌دهد: در پنجم مرداد ۹۷ صادرات ممنوع شد، اما برای ما بسیار ناگوار بود و تنها پاسخی که برای دلیل این ممنوعیت داده شد این بود که «به دلیل وضعیت اقتصادی نباید محصولات گلخانه‌ای صادر شود.»

فراست با اشاره به کشت و صادرات گل رز گلخانه ای اظهار می‌کند: ۱۰ روز بعد اعلام شد که گل رز زینتی نیز  صادر نشود و در مقابل مقاومت ما مبنی بر اینکه گل رز یک محصول اساسی و زینتی است و مشکلی برای کمبود آن نداریم در پاسخ گفته شد «اگر شما این گل را صادر کنید الگو برای سایر گلخانه‌ها می‌شود» با این سیاست تمام گلخانه‌دارانی که تولید گل زینتی داشتند در سال جاری با ۸۰ درصد کسری بودجه مواجه شدند، چون فروش نداشتند.

وی ادامه می دهد: در عرصه تولیدات گیاهان دارویی وارد شدیم، اما به دلیل قوانین و شرایطی که در زمینه صادرات محصول گلخانه‌ای و گل زینتی اتفاق افتاد واهمه داشتیم، کشوری مانند عمان در سال ۹۶ با ۷۰  درصد سرمایه‌گذاری دولتی برای بخش خصوصی طبق قانون تجارت یک اقامت در ایران در نظر گرفته و غرفه در اختیار سرمایه‌گذار گذاشت، ما نیز مجبور شدیم برای اینکه با مشکل صادرات مواجه نشویم محصولات را با یک برند عربی از طریق کشور عمان به خارج از کشور صادر کنیم، یک قرار داد پنج ساله با کشور فرانسه بستیم که در فاز نخست با کاشت ۱۳۰۰ هکتار گل محمدی، استخدوس و نعنا موفق شدیم به صورت تضمینی خریداری کنیم.

این گلخانه دار می‌گوید: پتانسیل خوبی در زمینه صادرات محصولات گلخانه‌ای در گلپایگان  وجود دارد و این توان نه بالقوه بلکه بالفعل است، گلپایگان ظرفیت مناسبی برای تولید گیاهان دارویی دارد، اما متاسفانه سازمان حمایت کننده ای وجود ندارد.

وی می‌افزاید: وجود پایانه صادراتی در شهرستان دور از ذهن است، اما در استان یا استان مجاور برای صادرات الزام آور بوده زیرا باید شرایطی ایجاد شود که برای حداقل یک سال به گلخانه‌دار اطمینان صادرات داد.

محصولات گلخانه‌ای با یک برند ایرانی شناخته شده باید صادرات شود

علی بختیار، نماینده مردم گلپایگان و خوانسار در مجلس شورای اسلامی در این باره به ایمنا می‌گوید: با توجه به این‌که بارش نزولات آسمانی در کشور نسبت به متوسط جهانی کم است اقتضاء می‌کند که نسبت به احداث و توسعه گلخانه‌ها اقدام شود.

وی با بیان اینکه میزان مصرف آب در گلخانه‌ها بسیار کم است و از طرفی صادرات محصولات گلخانه ای برای کشور ارز آوری دارد، می افزاید: در سال‌های اخیر حرکت‌های بسیار خوبی در احداث گلخانه‌ها صورت گرفته و برای صادرات آن از سوی اتاق بازرگانی و اتاق تعاون و بخش‌های اقتصادی برنامه‌ریزی شده است.

نماینده مردم گلپایگان و خوانسار در مجلس شورای اسلامی می گوید: افرادی که در زمینه محصولات گلخانه‌ای با اهداف صادراتی سرمایه گذاری کردند توانستند توسعه گلخانه‌ها را گام به گام داشته باشند و درآمدهای خوبی از صادرات محصول به دست آورند و ارز وارد کشور کنند.

وی گفت: قطعأ برای صادرات محصولات زراعی کشاورزی که مصرف آب بالایی دارد اگر قیمت واقعی آب را با قیمت واقعی محصول قیاس کنیم قیمت آب گران‌تر از قیمت محصول است و به همین دلیل صادرات آن توجیه اقتصادی ندارد.

بختیار تصریح می کند: در ایام نوروز به منظور تنظیم بازار داخل کشور  برنامه ریزی شده بود که عرضه محصولات کاهش پیدا نکند و منجر به افزایش قیمت‌ها و کاهش قدرت خرید مردم نشود و در یک مقطع کوتاه از صادرات محصول جلوگیری شود و سپس مجدد صادرات محصولات گلخانه‌ای از سر گرفته شود.

وی می گویند: تعدادی از گلخانه داران  که میزان محصولات آنها در خور توجه است با برند تجاری خود وارد بازار صادرات می‌شوند و برخی از گلخانه داران که نتوانستند برند سازی کنند با برند خارجی وارد می‌شوند که این یک اشکال بزرگ است و مدیران اجرایی باید نسبت به این موضوع اقدام کنند تا صادر کنندگان محصولات کشاورزی و گلخانه‌ای بتوانند با یک برند ایرانی شناخته شده وارد بازار صادرات شوند و مجبور نباشند از برندهای خارجی برای عرضه محصول به بازار جهانی استفاده کنند.

۱۲ واحد  محصولات گلخانه‌ای در شهرستان فعالیت دارد

حیدرعلی گل‌محمدی، مدیر جهاد کشاورزی گلپایگان در این زمینه می‌گوید: در شهرستان گلپایگان ۱۲ واحد گلخانه شامل پنج واحد گل رز هیدروپونیک، چهار واحد گلخانه گیاه دارویی مانند آلوئه ورا و سه واحد گلخانه‌ای در تولید خیار و گوجه و فلفل دلمه‌ای فعالیت دارد که این ۱۲ واحد برای ۷۰ نفر اشتغال ایجاد کرده است.

وی ادامه می‌دهد: محصولات گلحانه گل رز به تهران و سایر استان‌های کشور و محصولات گلخانه آلوئه ورا به کارخانجات فناوری آلوئه ورا در استان شیراز، اصفهان و تهران صادر و همچنین محصول گلخانه‌های تولید خیار، گوجه و فلفل دلمه‌ای در شهرستان و مازاد آن به استان‌های دیگر کشور صادر ‌شود، البته اگر شرایط صادرات تسهیل شود تولید محصول گلخانه‌ای به خارج از کشور می‌تواند صادر شود که برای کشور ارز آوری به همراه دارد.

کد خبر 369392

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.