عشق واقعی عرصه فهمیدن است نه فهماندن

یک روانشناس و مشاور خانواده گفت: عشق واقعی عرصه فهمیدن است نه فهماندن. آنچه یک رابطه عاشقانه نیاز دارد ادب و احترام نامشروط است نه بیان مفرط "دوستت دارم".

به گزارش خبرنگار ایمنا، احسان کاظمی در همایش" افسانه عشق"  اظهار کرد: در نظام باورهای ما هر مفهومی جایگاهی دارد و این جایگاه روی فکر، احساس و تصمیم‌گیری‌های ما اثر می‌گذارد. نظام باورهای ما یا برخاسته از نفس یا برخاسته از عشق است.

وی ادامه داد: اگر نظام باورهای فرد درباره عشق برخاسته از نفس باشد معمولاً نگاهی معیوب و ناقص از عشق دارد و دچار سوءتفاهم می‌شود. در این صورت فرد ترس را سرلوحه تمام تصمیمات خود قرار می‌دهد و این احساس ترسِ از دست دادن و نفر دوم بودن تقلای بیهوده و احساس بی‌ارزش بودن در فرد به وجود می‌آورد.

این مشاور خانواده خودفریبی را یکی از آفت‌های روابط عاشقانه دانست و اضافه کرد: بزرگترین فریب و در واقع شایع‌ترین ویروس عشق این است که گمان کنیم طرف مقابل خود را به خاطر ما تغییر می‌دهد.

کاظمی افزود: گاهی وقتی عاشق می‌شویم به جای اینکه احساسات ما رشد کند حساسیت‌هایمان بیشتر می‌شود. ترس در پوشش محافظت از عشق افراد را وادار به فداکاری و فناکاری می‌کند در صورتی که فداکاری در رابطه عاشقانه اشتباه است و نخستین گام برای دوست داشتن دیگری دوست داشتن خود است. کسی که خودش را دوست ندارد هیچ‌کس دیگری را هم دوست نخواهد داشت.

وی ادامه داد: در رابطه عاشقانه هرگز نباید همسر خود را همه چیز خود بدانیم؛ همسر اولویت زندگی ما است، نه همه چیز ما.

این مشاور خانواده با بیان اینکه در رابطه عاشقانه واقعی انسان‌ها با زبان دل و زبان نگاه با هم صحبت می‌کنند تصریح کرد: در نظام باورهای نفس باجگیری عاطفی رواج دارد. مثلاً اینکه اگر من کسی را دوست دارم انتظار داشته باشم او هم مرا دوست داشته باشد.

کاظمی خاطرنشان کرد: عشق کسی را بیمار و رنجور نمی‌کند و اگر کسی با این مشکلات روبه‌رو شود، عاشق نیست بلکه دچار هیجانی زودگذر شده است. عشق توقع را بالا نمی‌برد بلکه تحمل را بالا می‌برد. عشق به جای حساسیت، احساسات را بالا می‌برد و روابط فرد را با دیگران به آرامش می‌رساند.

وی گفت: عشق واقعی عرصه فهمیدن است نه فهماندن. آنچه یک رابطه عاشقانه به آن نیاز دارد ادب و احترام نامشروط است نه بیان مفرط "دوستت دارم".

آرمان‌گرایی از ویژگی‌های عشق است

فریده روشن، رییس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر اصفهان نیز دراین همایش اظهار کرد: خداوند در قرآن کریم به زیبایی به محبت و عشق بین زن و شوهر اشاره کرده است.

وی افزود: عشق مرتبه عالی از محبت و موضوعی فطری است که خداوند آن را در وجود انسان قرار داده است و جایی برای انکار آن وجود ندارد.

روشن آرمان‌گرایی را یکی از ویژگی‌های عشق دانست و ادامه داد: این آرمان‌گرایی باعث می‌شود گاهی معشوق واقعیت‌ها را نبیند و تحلیل درستی از طرف مقابل خود نداشته باشد؛ پس هر چه عشق منطقی‌تر باشد و به صورت تدریجی به وجود بیاید دائمی‌تر خواهد بود.

رییس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: جان گری در کتابش عنوان می‌کند که منشأ اختلاف زن و شوهرها، اختلاف بنیادین روانشناختی بین زنان و مردان است و زمانی این اختلاف به حداقل خود می‌رسد و شباهت‌ها بیشتر می‌شود که زن و شوهر به مرحله عشق می‌رسند.

عشق مهم‌ترین ودیعه‌ای است که خدا به انسان عطا کرده

محمدرضا نصر، استاد دانشگاه و مولاناپژوه نیز در این همایش با بیان اینکه عشق مهم‌ترین ودیعه‌ای است که خداوند به انسان عطا کرده است گفت: چون در دوستی و محبت زیاد، حساب و کتابی در کار نیست بلکه انتخاب می‌شوید تا محبت بورزید.

وی افزود: برای محبت دیدن باید محبت کنید و عشق بورزید و لذا تا این موهبت را از دیگران دریغ کنید و در عرضه آن سخاوت نداشته باشید مورد محبت قرار نمی‌گیرید.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه محبت باید بی‌دریغ باشد ادامه داد: بهترین شکل تجلی محبت و عشق در مادران است و هیچ مادری در مقابل محبت به فرزند خود به‌دنبال سود خود نیست. مادر بی‌دریغ‌ترین شخصیتی است که عشق می‌ورزد و به همین دلیل گفته‌اند بهشت زیر پای مادران است.

نصر وفاداری را دیگر رکن اساسی محبت دانست و گفت: دوست داشتن در گرو زمان و مکان نیست. عشق ورزیدن چیزی نیست که فرد با اشتباه دیگری آن را به یک‌باره رها کند.

وی تصریح کرد: عشق یک قبله بیشتر ندارد و همه چیز به جز معشوق را کنار می‌زند. عشق در پیوند وفادارانه و پاک، انسان را برمی‌کشد تا دنیا را طور دیگری ببیند.

این استاد دانشگاه افزود: صدای سخن عشق جاودانه است و مهر و محبت هیچ‌گاه از دل کسی بیرون نمی‌رود. مهر بیش از همه در رفتار و سخن تجلی می‌یابد و این سخن یک دنیا می‌سازد حتی اگر امکانات محدودی داشته باشیم.

نصر خاطرنشان کرد: زنان جلوه جمال و مردان جلوه جلال خداوند هستند. اگر زن مظهر زیبایی و لطافت است، می‌تواند زندگی را تبدیل به دریاچه‌ای از محبت و دیگران را از این محبت سیراب کند.

گفتنی است، اجرای استندآپ کمدی، موسیقی سنتی و تقدیر از زوج‌های کتابخوان حرفه‌ای از دیگر بخش‌های این برنامه بود.

کد خبر 369302

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.