جلوه‌گاه نوروز در دیار کهن

اصفهان را به این جهت نصف جهان خوانند که هر گوشه و کنارش حکایت از تاریخی کهن دارد و هزار حرف نگفته...در بهار ۹۸ قصد داریم تا با معرفی آثار تاریخی و طبیعی سوغات، غذاهای محلی و همچنین آداب و رسوم شهرستان‌های استان را در نوروز به همگان معرفی کنیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا از تیران، با فراسیدن نوروز و تعطیلات این ایام سفرهای نوروزی آغاز می‌شود و مردم هر کدام بر اساس علاقه و برنامه‌ریزی به قسمتی از کشور سفر می‌کنند، استان اصفهان با وجود آثار تاریخی و طبیعی مختلف در سراسر سال میزبان مسافران بسیاری است، اما بهار این میزبانی بیش از پیش چشمگیر می‌شود.

در میان شهرستان های استان اصفهان که هر کدام دارای آب و هوا و مناطقی بکری است که شاید در هیچ کجای دنیا نتوان آن را تجربه کرد این بار به شهرستان تیران و کرون سفر می کنیم تا با ظرفیت های گردشگری، سوغات، غذاهای محلی و آداب و رسوم این خطه بیشتر آشنا شویم.

برای رفتن به این شهرستان باید ۴۵ کیلومتری از استان دور شوید تا به دروازه گردشگری غرب استان برسید، تیران و کرون در مسیر جاده‌ای استان‌های خوزستان و چهارمحال و بختیاری و مسیر استان‌های جنوبی کشور قرار گرفته.

تیران وکرون دیار انگور، درهای سنگی و طبیعت سبز و آثار تاریخی و طبیعی مختلف با قدمت شش هزار ساله میزبان مسافران و گردشگران از سراسر کشور است.

ظرفیت های طبیعی از قبیل چشمه مرغاب، منطقه حفاظت شده دالانکوه و قمیشلو که محل زیست آهوها، بز و قوچ کوهی است، چشمه شاهی، کوچه باغ های تیران و بناهای تاریخی از جمله مساجد، حمام، قبرستان ارامنه و دست کن ها و شهرزیرزمینی و محله های باستانی و درهای سنگی با قدمت قبل از ورود آریایی ها به ایران می‌رسد جذابیت خاصی برای مردم دارد.

نام این شهرستان و نیز نام‌های دیگر این منطقه بهترین سند قدمت و دیرینگی آن به شمار می آید این دیار در گذشته به عنوان یکی از مناطق ییلاقی مورد توجه رجال  و دولت مردان در دوره های تاریخی مختلف بوده است.

مسعود میرزا ظل السطان پسر ارشد ناصرالدین شاه که بیش از ۳۰ سال حاکم بلامنازع اصفهان بوده و ارگ حکومتی او به نام قمیشلو در شمال تیران قرار داشت که البته همچنان نیز پا برجاست این ادعا را ثابت می‌کند.

شهر زیرزمینی کردعلیا به عنوان یکی از مقاصد گردشگری است که در غربی‌ترین نقطه بخش کرون شهرستان تیران و کرون قرار گرفته و از زمان شاه عباس اول صفوی که ارامنه را به سمت اصفهان کوچ داد استوار است. بخشی از ارامنه نیز در روستای "کرد علیای" تیران وکرون ساکن و به کشاورزی و دامپروری مشغول شده‌اند.

از همان زمان به دلیل زمستان ‌های سرد و طاقت فرسا و نا امنی‌های موقتی که در منطقه وجود داشت مردم روستای کرد علیا را به این فکر واداشت که در زیرخانه های خود یکسری دست کندهای زیرزمینی ایجاد کنند تا خود و احشامشان در زمان های نا امنی و زمان سرماهای طاقت فرسا در دل این دست کندها بتوانند به زندگی ادامه دهند.

تمامی این دست کندها که دارای راهروهای عریض و اتاقک های تو در تو است به یکدیگر راه داشته و در مجموع یک شهر زیر زمینی وسیع را تشکیل می دهند. در طول گذر زمان و با مهاجرت ارامنه از این منطقه به صورت تدریجی این دست کندها هم کم کم جایگاه خود را از دست داد و در برخی از انها مسدود شده بود.

این شهر زیر زمینی در زیر ۸۰ خانه روستایی قرار دارد و تخمین زده می‌شود مساحتی در حدود ۲۰ هزار متر مربع مساحت داشته باشد که در حال حاضر حدود هزارمتر مربع از آن در راستای نوروزی متفاوت آماده بازدید شده‌است.

روستاهای تاریخی توام با ظرفیت های گردشگری مانند روستای جاجا، کردعلیا و خمیران فرصت خوبی برای گردشگری و تفریح است که یادآوری دوران قاجار و دوران سایر حکومت‌ها را به همراه دارد.

بقاع متبرکه تیران‌وکرون به قطب گردشگری دینی تبدیل شده و مسافران و گردشگران در این مراکز اسکان یافته و لحظاتی را در آرامش بهاری و معنوی سپری می‌کنند و یکی از مناطق گردشگری شهرستان تیران و کرون حدفاصل بین آستان مقدس امامزاده احمدرضا و آستان مقدس امامزاده سیدسرالدین است که این منطقه دارای ظرفیت های گردشگری طبیعی به لحاظ گونه های گیاهی، آب و هوای مساعد است. 

آستان مقدس امامزاده احمدرضا(ع) در محل چشمه احمدرضا قرار گرفته که همجواری این امامزاده، طبیعت زیبا و چشمه آب درخشان سبب شده که میهمانان و گردشگران این مکان را به عنوان بستری برای گردشگری با هویت دینی انتخاب کنند. 

سوغات شهر

انگور و کشمش، شیره از مهمترین سوغات این شهرستان است که مزه آن در دهان گردشگران مانده و خاطرات را زنده می‌کند و البته صنایع‌دستی شهرستان شامل سفال و سرامیک، کلون در سازی، زنگوله‌سازی و نقاشی، نگارگری، میناکاری و نمدبافی نیز مورد توجه بوده و از جمله سوغات محسوب می‌شود.

 هنرمندان در ۳۰ رشته صنایع دستی در شهرستان تیران و کرون فعالیت دارند که قدمت این رشته‌ها در این شهرستان به ۵۰۰ سال می‌رسد

هنر ماشته بافی در تیران، مخصوص زنان قدیم بوده که نوعی کرباس و چادرشب را می‌بافتند و ساخت زنگوله با قدمت به نزدیک ۳۸۰ سال  از توانمندهای هنری این منطقه به حساب می‌آید که به عنوان سوغات از آن‌ها استفاده می‌شود و می‌توان این شهرستان را قطب ساخت زنگوله معرفی کرد.

غذای محلی با طعم گردشگری

آش، کوفته، کیک شاهدانه، شربت شیره از جمله غذاها، دسرها و نوشیدنی‌های معروف در تیران‌وکرون است که به واسطه آن از میهمانان میزبانی می‌شود.

این مواد غذایی با نوع پخت خاص توسط بانوان این منطقه تهیه و عرضه می شود که البته در نوروزگاه‌ها این مواد غذایی در پیش روی مسافران پخته می‌شود.

کوفته آشی و کوفته برنجی و همچنین آش از غذاهای سنتی است که این غذاها علاوه بر اینکه بر سلامتی انسان اثر گذار است بسیار به خوش مزه و لذیذ نیز هستند.

نوروزگاه

در جاده‌های این شهرستان نوروزگاه و ایستگاه‌های ایمنی و سلامت مسافران برپا می‌شود که در این مراکز خدمات فرهنگی، آموزشی، اطلاع رسانی و سلامت ارایه شده و مسافران از این فرصت برای استراحت کوتاه در سفر می‌توانند استفاده کنند.

نوروزگاه تیران در باغ موزه چهلستون اصفهان نیز برگزار می‌شود که ظرفیت های فرهنگی و گردشگری در این مرکز به مردم معرفی می‌شود.

کد خبر 369220

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.