ایجاد امنیت برای ورود مردم به سرمایه‌گذاری لازم است

معاون برنامه‌ریزی و امور عمرانی فرمانداری شاهین‌شهر گفت: باید بخش خصوصی را فعال کرد و امنیت سرمایه آنها را تامین کنیم تا به میدان مشارکت وارد شوند و از ورود سازمان‌های غیرانتفاعی، وقفی و خیریه‌ای نیز استقبال کنیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ناصر حسینی منجزی در نخستین همایش محلی هم‌اندیشی برای توسعه و عمران شهر گز برخوار با بیان اینکه پایداری زندگی با برنامه درست و تدبیر خوب میسر است، اظهار کرد: اگر برنامه‌ریزی و تدبیر داشته باشیم از بسیاری اتلاف منابع و فرصت‌سوزی‌ها جلوگیری می‌شود و حتی در مواردی شاید نیاز به سرمایه چندانی نباشد چراکه بزرگترین کارها با کوچکترین ایده‌ها رخ می‌دهد.

وی با بیان اینکه سرمایه اجتماعی مهمترین ارزشی است که باید حفظ شود، تصریح کرد: انقلاب اسلامی ۴۰ سالگی خود را در حالی پشت سر گذاشت که از همان روز اول با انواع تهاجمات فرهنگی، سیاسی و اقتصادی مواجه بوده‌ و اخیرا تحریم‌ها و فشار اقتصادی به اوج خود رسیده و دشمن قرارگاه جنگی خود را از وزارت جنگ به وزارت خزانه‌داری منتقل کرده است.

معاون برنامه‌ریزی و امورعمرانی فرمانداری شاهین‌شهر با تاکید بر اینکه خداوند راه تسلطی بر مومنان قرار نداده، اظهار کرد: به همین دلیل است که رهبر فرزانه انقلاب در یک دهه اخیر از کلید واژه‌های اقتصادی برای نام‌گذاری سال‌ها استفاده می‌کنند که این خود گویای اهمیت موضوعات اقتصادی به خصوص اقتصاد مقاومتی است.

اقتصاد مقاومتی تاب‌آوری اقتصاد در مقابل تهاجمات دشمن است

حسینی با اشاره به اقتصاد مقاومتی گفت: اقتصاد مقاومتی شناخت حوزه‌های فشار و آسیب‌پذیری اقتصاد ملی و تلاش برای کاهش این آسیب‌پذیری‌ها و به حداقل رساندن تهدیدها و تحریم‌های احتمالی است و به عبارت دیگر اقتصاد مقاومتی تاب‌آوری اقتصاد در مقابل تهاجمات، نوسانات و تکانه‌های دشمن است.

وی اقتصاد مقاومتی را دارای پنج رکن دانست و افزود: درون‌زایی به عنوان نخستین رکن این نوع اقتصاد یعنی استفاده از عوامل تولید و نهاده‌های داخلی و داشته‌های خود است که باید از این داشته‌ها به نحو احسن استفاده کرد.

حسینی با اشاره به دومین رکن اقتصاد مقاومتی که برون‌گرایی است، گفت: نمی‌توانیم ارتباط‌مان را با دنیای بیرون از مرزهای جغرافیایی خود در هر سه حوزه استانی، کشوری و بین‌المللی قطع کنیم و باید تعامل موثر و سازنده با جهان پیرامون داشته باشیم.

وی دانش‌بنیانی را از مهمترین ارکان اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: برخی فکر می‌کنند اقتصاد مقاومتی یعنی همان استفاده از ابزار سنتی قدیم و کهنه که این به شدت غلط است و باید با دانش‌محوری از بهترین تکنولوژی‌های روز استفاده کرد.

معاون برنامه‌ریزی و امور عمرانی شاهین‌شهر، عدالت محوری در اقتصاد مقاومتی را مهم خواند و تصریح کرد: عدالت محوری به معنای ایجاد فرصت‌های برابر برای همگان و جلوگیری از رانت‌خواری و مساوی دیدن همه مردم در برابر قانون است.

مردم‌محوری از ارکان مهم اقتصاد مقاومتی است

وی در تشریح مردم‌محوری به عنوان رکن مهم اقتصاد مقاومتی گفت: مردم‌محوری یعنی به میدان کشیدن بخش خصوصی و بخش سوم اقتصاد که همان اوقاف و امور خیریه است و دولت به عنوان متولی امور حاکمی شرح وظایف و اعتبارات محدودی دارد و اگر بخواهیم به امید اعتبارات دولتی باشیم بسیاری از پروژه‌ها اجرا نمی‌شود.

حسینی اعتبارات عمرانی دولت را محدود دانست و افزود: بیش از ۸۰ درصد کل بودجه کشور صرف هزینه‌های جاری می‌شود و کمتر از ۲۰ درصد بودجه کشور بودجه عمرانی است و به همین خاطر شاهد اعتبارات قطره‌چکانی و بالا بودن عمر پروژه‌ها  هستیم.

معاون برنامه‌ریزی و امور عمرانی فرمانداری شاهین‌شهر با تاکید بر لزوم تکریم بخش خصوصی و تسهیل قوانین اظهار کرد: باید بخش خصوصی را فعال کرد و امنیت سرمایه آنها را تامین کنیم تا به میدان مشارکت وارد شوند و در کنار بخش خصوصی، بخش سوم اقتصاد که اقتصاد اوقاف و امور خیریه است را به کار بگیریم و از ورود سازمان‌های غیرانتفاعی نیز استقبال کنیم.

حسینی با بیان اینکه سرمایه‌گذاری در تمام مکاتب اقتصادی موتور اصلی رشد و توسعه است، گفت: در مکتب اقتصاد اسلامی در کنار دو بخش خصوصی و دولتی، اقتصاد وقف و امور خیریه که همان سازمان‌های غیرانتفاعی هستند به عنوان یکی از بخش‌های مهم اقتصاد است و این برتری اقتصاد اسلامی نسبت به دو مکتب کاپیتالیسم و کمونیسم است که آنها این ظرفیت بزرگ را ندارند، اما متاسفانه چندان نتوانسته‌ایم از این ظرفیت استفاده کنیم.

سرمایه‌گذاری‌های منطقه‌ای بر مبنای شناخت مزیت‌ها باشد

وی انگیزه داوطلبانه مبتنی بر ایثار و نوع‌دوستی را جزء نهادهای اقتصاد وقفی و خیریه‌ای دانست و افزود: مولفه‌های این نوع اقتصاد بر اقتصاد خصوصی و دولتی برتری دارد و همچنین کارآیی بیشتر و هزینه‌های کمتری نسبت به آنها دارد.

معاون برنامه‌ریزی و امور عمرانی یکی از رموز موفقیت در سرمایه‌گذاری‌های منطقه‌ای را شناخت مزیت‌های نسبی دانست و اظهار کرد: اگر سرمایه‌گذاری‌های ما بر اساس مزیت‌های نسبی و خلق بازارهای رقابتی و رقابت موثر باشند موفق هستند و شهر گز به دلیل نزدیکی به اصفهان، واقع شدن در کنار شاهین‌شهر و خورزوق در کنار کریدور شمال به جنوب از شهرهایی است که پتانسیل ویژه‌ای دارد که سرمایه‌گذاران می‌توانند با سرمایه‌گذاری خود با بازگشت سرمایه و سود مناسبی روبرو شوند.

کد خبر 369170

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.