برای مدیریت کالاهای قاچاق می‌توانیم از کشورهای غربی الگو بگیریم

استادیار اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی گفت: باید از کشورهای غربی که سامانه‌های مختلفی برای مدیریت کالاهای قاچاق اکتشافی طراحی کرده‌اند، الگو بگیریم.

رضا طالبلو در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: معدوم کردن کالاهایی که به صورت غیر قانونی وارد کشور می شود و قاچاق نام دارد ضربه‌ای بر اقتصاد کشور است و بهتر است که راهکارهای مناسبی برای استفاده از اقلام قاچاق به نفع اقتصاد در نظر گرفته شود.

وی با بیان اینکه تاثیر مثبت معدوم کردن کالای قاچاق، بحث تربیتی و فرهنگی آن است اما تاثیر آن در اقتصاد کشور منفی است، افزود: هدف اصلی کشور از معدوم سازی کالاهای قاچاق ایجاد اثر تربیتی و کاهش ورود غیر مجاز کالا به کشور است.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه از بین بردن انگیزه قاچاقچیان بهترین راه برای کاهش ورود کالای قاچاق به کشور است، تصریح کرد: باید دستور العملی در نظر گرفته شود که از آن طریق بدون از بین بردن کل کالاهای قاچاق کشف شده، قاچاقی‌ها را از لحاظ فرهنگی تنبیه کند.

طالبلو ادامه داد: باید در این زمینه از کشورهای غربی که سامانه‌های مختلفی برای مدیریت کالاهای قاچاق اکتشافی طراحی کرده‌اند الگو بگیریم. لازم است مسیری که کالای قاچاق بعد از کشف می‌پیماید برای مردم و متخلفان این حوزه شفاف شود تا اطلاعات این گونه اکتشافات به مردم برسد.

وی با بیان اینکه فروش کالاهای قاچاق کشف شده به کشورهای دیگر راهکار مناسبی برای استفاده از کالای قاچاق در اقتصاد است، گفت: بهتر است کالاهای قاچاق وارد شده به کشور در مزایده‌های بین المللی به فروش برسد تا علاوه بر ارزآوری برای کشور، از خطرات زیست محیطی معدوم سازی آنها جلوگیری شده و لطمه‌ای به اقتصاد کشور وارد نشود.

کد خبر 369167

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.