فروغ فرخزاد در فهرست فیلمسازان  برتر دنیا

در آخرین روز هر هفته خلاصه‌ای از مهمترین اتفاقات فرهنگی و هنری هفته‌ای که گذشت را در ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در هفته‌ای که گذشت جشن جهان نوروز با حضور مقامات کشوری و جهانی برگزار شد.  همچنین قرار گرفتن نام شاعر بزرگ معاصر، فروغ فرخزاد در فهرست صد فیلمساز برتر زن جهان و حواشی پیرامون ساخته عبدالرضا کاهانی، از دیگر عناوین مهم فرهنگی هفته بودند. در ادامه مشروح رویدادهای فرهنگی و هنری هفته اول اسفند می‌آید:

برگزاری جشن جهان نوروز: آیین "جهان نوروز" با حضور   محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه، علی اصغر مونسان رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ، منصور غلامی وزیر علوم و سفرای کشورهای شریک در پرونده جهانی نوروز در سالن همایش‌های برج میلاد برگزار شد.
در این مراسم، مونسان از کشورهای عضو پرونده نوروز دعوت کرد تا با برنامه ریزی برای همکاری‌های مشترک، حق جهانی بودن این میراث ارزشمند و آیین‌های جذاب آن را به جا آورند و نشان نوروز را در عرصه صنعت گردشگری شکوفا کنند.

فروغ فرخزاد در فهرست فیلمسازان  برتر دنیا: سایت ایندی وایر  ۱۰۰ فیلم برتر تاریخ سینما را که توسط زنان فیلمساز ساخته شده، معرفی کرده است. در این فهرست که نام‌های مشهوری چون شانتال آکرمن، جولی دش، میرا نایر و کلوئی ژائو به چشم می‌خورد، فروغ فرخزاد نیز برای مستند «این خانه سیاه است» حضور دارد. همچنین آناهیتا قزوینی‌زاده، دیگر نام ایرانی است که در این فهرست دیده می‌شود.

خشایار الوند درگذشت: خشایار الوند فیلمنامه‌نویس موفق کشورمان که بیشتر مخاطبان او را با آثار طنزی چون «نقطه چین»، «در حاشیه» و «مجموعه های پایتخت» می شناسند در اثر سکته قلبی درگذشت. مراسم تشییع پیکر زنده‌یاد خشایار الوند، شنبه ۱۱ اسفند از مقابل خانه سینما آغاز می‌شود.

اعلام جزئیات جدید از هزینه‌های جشنواره فیلم فجر: جزئیات حق‌الزحمه شورای سیاست‌گذاری، هیئت انتخاب، هیئت داوری بخش‌های مستند، سینمایی، تبلیغات سینمای ایران و عوامل اجرایی در سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر منتشر شد. نکته جالب در فهرستی که از جزئیات بند ۹ هزینه‌های جشنواره سی و ششم منتشر شده است، مبلغ پرداختی صفر به دبیر جشنواره در مدت پنج ماه فعالیت است.

فیلم سینمایی «وقت داریم حالا» ساخته عبدالرضا کاهانی این روزها حواشی زیادی داشته و با واکنش‌های متفاوتی نیز روبرو شده است. مدیر کل اداره نمایش خانگی درباره این اثر گفته است: کارگردان تقاضای اکران در گروه «هنر و تجربه» را داشته، که این امر با توجه به محتوای فیلم، مستلزم اصلاحات اساسی و بنیادی بوده است که به کارگردان فیلم اطلاع داده شده است.

بیش از دو هزار میلیارد تومان بودجه اضافی برای صداوسیما: نمایندگان مجلس بند الحاقی ۲ تبصره ۴ لایحه بودجه را به تصویب رساندند که بر اساس یک مورد از آن، تا سقف ۱۵۰ میلیون یورو بودجه در اختیار سازمان صدا و سیما برای اجرای ماده ۹۳ قانون برنامه ششم، کمی و کیفی، برنامه‌های تولیدی، پویا نمایی، مستند، فیلم و سریال قرار خواهد گرفت.

نامزدی ۲۱ فیلم برای اکران نوروزی: سخنگوی کارگروه اکران با بیان اینکه ۲۱ عنوان فیلم برای اکران نوروزی کاندید شده‌اند، گفت: اولویت بر حضور تمام ژانرهای سینمایی در بسته نوروزی است و مانند سال گذشته هفت سرگروه سینمایی اعلام خواهند شد. همچنین قرار شد تا هفته آینده این فیلمها بررسی و نتیجه نهایی آنها اعلام شود.

واکنش به تحریف سرود «ای ایران»: هیوت مدیره خانه موسیقی در جلسه اخیر خود نسبت به دخل و تصرف غیرقانونی و تحریف کلام سرود «ای ایران» واکنش نشان داد. اعضای این هیئت مدیره به نمایندگی از جامعه موسیقی کشور به شدت به این عمل غیرقانونی و به دور از اخلاق سازندگان این سرود جعلی اعتراض کردند و از مسئولان و ضابطان قضائی خواستند تا با خاطیان برخورد قانونی کنند.

انتقال تعدادی از منابع آرشیو صداوسیما به خارج از کشور: عضو هیات نظارت بر سازمان صداوسیما درباره شایعه فروش منابع آرشیو سازمان صداوسیما به شبکه تلویزیونی «منوتو» گفته است: متأسفانه گزارشی به دستمان رسید که در ادوار پیشین ریاست صداوسیما به‌دلیل برخی سهل‌انگاری‌ها تعدادی از منابع آرشیو موضوعی این سازمان توسط واسطه‌هایی به خارج از کشور منتقل شده است. احتمال دارد که در آینده شاهد پخش تصاویر پخش نشده آرشیوی دیگری از شبکه‌های فارسی‌زبان خارج از کشور باشیم.

سینمای ایران در اسکاتلند: دهمین جشنواره فیلم‌های ایرانی «ادینبورگ» اسکاتلند امسال با نمایش آخرین فیلم عباس کیارستمی افتتاح خواهد شد. این جشنواره میزبان ۱۶ فیلم کوتاه و بلند از سینمای ایران است و از دهم تا شانزدهم اسفندماه برگزار می‌شود. «ادینبورگ» با نمایش و بحث و گفت‌وگو پیرامون فیلم «۲۴ فریم» ساخته عباس کیارستمی کلید خواهد خورد.

کد خبر 369128

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.