از معمای ظریف تا انتقاد تند روحانی از مجمع تشخیص

نه به استعفای ظریف، انتقاد روحانی از مخالفان FATF، فریاد استعفا با ارتعاشات ظریف و سخنان رهبر معظم انقلاب در جمع مداحان اهلبیت از مهمترین عناوین خبری امروز چهارشنبه-۸اسفند ماه- روزنامه‌های کشور است.

به گزارش ایمنا، استعفای ناگهانی محمدجواد ظریف همه را غافلگیر کرد و با موجی از ابراز نگرانی نسبت به سرنوشت این استعفا همراه شد. نیمه شب دوشنبه بود که بمب خبری «استعفای ظریف» با پیامی که وزیر امور خارجه در اینستاگرام خود گذاشت، منفجر شد. او در این پیام نوشت: «از بزرگواری مردم عزیز و دلاور ایران و مسئولین محترم در ۶۷ ماه گذشته بسیار سپاسگزارم. از ناتوانی برای ادامه خدمت و تمام کاستی‌ها و کوتاهی‌ها در دوران خدمت صمیمانه پوزش می‌خواهم. شاد و سربلند باشید.» با این حال تنها پس از تأیید این خبر شوک‌آور از سوی معاون سخنگوی وزارت امور خارجه بود که کناره‌گیری ناگهانی وزیر امور خارجه ایران به تیتریک همه رسانه‌های داخلی و بین‌المللی تبدیل شد و گمانه‌زنی‌ها پیرامون دلیل این استعفا شدت گرفت.

 روزنامه آرمان امروز  صفحه نخست خود را به واکنش مسئولان به خبر استعفای محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان اختصاص داد و در تیتر یک خود نوشت:«ظریف! تو باید بمانی» روزنامه آرمان امروز در ادامه با انتقاد به رفتار و خوشحالی  برخی دلواپسین در صجن علنی روز گذشته افزود: شیرینی پخش کردند تا نشان دهند چه اندازه از استعفای ستون دولت خشنود هستند، اما غافل از آن بودند که جامعه در دانه دانه شیرینی‌هایی که تعارف می‌کردند پی به ریشه مشکلات کشور در حوزه‌های مختلف به‌ویژه اقتصادی خواهد برد و خواهد دانست مسبب اصلی مشکلات نه وزرای کاردان، بلکه انقلابی‌نماها هستند که اجازه بهبود فضای کشور را به امثال ظریف نمی‌دهند. شیرینی امروز دستاوری تلخ‌تر از زهر برای مخالفان دولت دارد.

روزنامه ایران نیز در عکس یک امروز خود تصویری تمام قد از محمدجواد ظریف را در صفحه نخست خود چاپ و عبارت «نه به استعفا» را در کنار یادداشت‌ها و گفت‌وگوهایی با شماری از سیاسیون و نمایندگان در ارتباط با این تصمیم ظریف قرار داده است. ایران در ادامه مباحث استعفای وزیر امور خارجه کشورمان به بیان دلایل این استعفا پرداخت: عده‌ای معتقد بودند کناره‌گیری اینستاگرامی او به حضور و دیدارهای بشار اسد در ایران بازمی‌گردد؛ دیدارهایی که ظریف به عنوان وزیر امور خارجه در آن حضور نداشت. برخی نیز این استعفا را با برجام و FATF مرتبط می‌دانستند. بازار گمانه‌زنی‌ داغ بود تا اینکه سایت «انتخاب» خبر داد که ظریف در جواب به سؤال پیامکی این رسانه از دلایل استعفا نوشته است: «بعد از عکس‌های ملاقات‌های امروز، دیگر جواد ظریف به عنوان وزیر خارجه در جهان اعتباری ندارد.»

این روزنامه همچنین بخشی از بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار ذاکران اهل‌بیت را با عنوان «ملت ایران قوی‌تر از ۴۰ سال قبل و دشمنان آن ضعیف‌تر شده اند» را نیز در صفحه نخست خود قرار داده است.

 روزنامه صدای اصلاحات نیز عکس یک امروز خود را به تصویری از وزیر امور خارجه ایران اختصاص داد و در تیتر یک خود نوشت:«ظرف ظروفی که سر ظریف شکسته شد» چند روز گذشته، اظهارات ظریف در مورد فلسطین و مقاومت جنجال برانگیز شد، به طوری که حتی پای  فوتبالی هاهم به آن باز شد و انتقادات گسترده ای، حتی مقام معظم رهبری را هم در پی داشت، ولی مدت زمان زیادی نگذشت که ظریف حرف های خود را پس گرفت و اعلام کرد قرار نیست همیشه مردم مقاومت کنند. دعوای سیاسی میان فوتبالی ها و مرد سیاست تاجایی بالا گرفت  که برخی زمینه سازی  ورزشی را برای بیرون امدن  از عرصه سیاست  حدس میزنند. همین حواشی برای ظریف کافی بود تا آمدن بشار اسد  آن را کامل کند  و در نهایت  به استعفا بینجامد.

 روزنامه مردم سالاری صفحه نخست خود را به سخنان حسن روحانی، رییس جمهور کشورمان اختصاص داد و در تیتر به نقل از او نوشت:«رهبری چندین بار به من گفته‌اند با لوایح چهارگانه مخالفتی ندارند» روحانی با اشاره به اینکه واقعیات را به مردم نمی‌گویند ادامه داد: تا مشکلی پیش می‌آید می‌گویند مدیریت دولت. آیا مدیریت دولت مشکل ایجاد کرده است؟ چرا امروز و فردا می‌کنید؟ تصمیم گیر در کشور یا دولت است یا مجلس یا رهبری، رهبری چندین بار به من گفته‌اند با این لوایح چهارگانه مخالفتی ندارند. دولت هم که لایحه را داده، مجلس آن را تصویب کرده است. پس چه کسی مخالف است؟ می‌خواهید چه  کار کنید؟ مردم سالاری در ادامه به واکنش های نمایندگان مجلس به خبر استعفای محمد جواد ظریف پرداخت در تیتر یک خود با اشاره به نامه نمایندگان به رییس جمهور نوشت: «رییس‌جمهور استعفا را نپذیرد»

 روزنامه همدلی نیز صفحه نخست خود را به  خبر استعفای محمد جواد ظریف اختصاص داد و در تیتر یک خود نوشت: «فریاد استعفا با ارتعاش ظریف» همدلی در ادامه به گفت وگو با کارشناسان حوزه سیاست داخلی و بین الملل پرداخت. «عبدالله ناصری»، مدیرعامل پیشین خبرگزاری ایرنا درگفت و گو با خبرنگار روزنامه همدلی اظهار کرد: در خصوص استعفای آقای ظریف، دلواپسان و براندازان، هم‌سو هستند و این نشان می‌دهد حضور آقای ظریف در راس وزارت خارجه به رغم ناهماهنگی‌هایی که در حوزه تصمیم‌گیری روابط بین‌الملل و سیاست خارجی وجود دارد، اتفاق بزرگی است.

 روزنامه شرق واکنش‌های مقامات به استعفای وزیر امور خارجه را با عنوان «سکان وزارت بدون وزیر» در کنار تصویری از او در تالار وزارت خارجه قرار داد. کوروش احمدی، کارشناس روابط بین‌الملل طی یادداشتی که در شماره امروز شرق منتشر کرده در مطلبی با عنوان استعفایی که غیرمنتظره نبود، نوشت: استعفای ظریف در شامگاه دوشنبه غافلگیرکننده بود، اما غیرمنتظره نبود. غافلگیرکننده بود، چراکه برنامه کاری او در روز دوشنبه هیچ نشانی از کسی که در آستانه استعفاست به دست نمی‌داد. او تمام دوشنبه را به فعالیت‌ها و ملاقات‌های معمول گذرانده و مهم‌تر اینکه در عصر همان روز طرحی برای سامان‌دادن به یک امر داخلی در وزارت خارجه ارائه داده و به نظرخواهی همکاران گذاشته بود. اما غیرمنتظره نبود، چراکه در هفته‌های گذشته نشانه‌های «به‌ستوه‌آمدن» واقعا در گفته‌ها و چهره او هویدا بود؛ آنگاه که در مجمع تشخیص مصلحت شاهد بحث ظاهرا نافرجام در مورد FATF بود و نیز آن‌گاه که گفت: «نگرانی ما بیشتر بابت خنجرهایی بود که از پشت می‌خوردیم. در برابر فشارهای داخلی واقعا به ستوه آمده‌ایم».

روزنامه کیهان، اما در سرمقاله امروز خود با عنوان «آقای ظریف انتظار این نبود!» که به قلم حسین شریعتمداری نوشته شده، ضمن تکرار انتقادات خود نسبت به سیاست خارجی ظریف و برجام از استعفای او انتقاد کرده و از او خواسته است میدان را ترک نکند و در مقابل افکار عمومی پاسخگو باشد. شریعتمداری نوشته است: آقای ظریف ۵ سال و چند ماه سکان سیاست خارجی دولت‌های یازدهم و دوازدهم را در دست داشته است که صرف‌نظر از شخصیت حقیقی ایشان که قابل احترام است و نگارنده در مصاحبه با واشنگتن پست گفته بودم؛ با وجود اختلاف نظر با آقای ظریف، حتی یک موی ایشان را هم با تمامی تیم‌های مذاکره‌کننده ۱ + ۵ عوض نمی‌کنیم، ولی وزارت خارجه در دوران وزارت جناب ظریف کارنامه قابل قبولی نداشته است که سرانجام فاجعه‌بار برجام یکی از اصلی‌ترین نمونه‌های آن است و صدالبته در این میان و مخصوصا در ماجرای ناکامی خسارت‌بار برجام، نمی‌توان نقش ریاست محترم جمهوری و تصمیم‌های ایشان را نادیده گرفت.

 روزنامه جوان نیز مانند اکثر روزنامه های امروز صفحه نخست خود را به خبر استعفای محمد جواد ظریف اختصاص داد و با انتقاد از این موضوع در تیتر یک خود نوشت:«استعفای زمخت!» جوان در ادامه افزود: بهت از ناگهانی بودن استعفا و آشفتگی از بی‌خبری درباره دلیل آن افکار عمومی را به یک سرگردانی تحلیلی رساند. هزار و یک شایعه و حرف و حدیث در نیمه شبی که شب شادی محور مقاومت در منطقه به دلیل دیدار پیروزمندانه رهبر انقلاب با رئیس جمهور سوریه بود، همه چیز را تلخ کرد.

 سخنان انتقاد آمیز روزگذشته  حسن روحانی در پنجاه و هشتمین مجمع عمومی سالانه بانک مرکزی به صفحه نخست روزنامه خراسان رسید و در تیتر یک خود نوشت:«انتقاد تند روحانی از مخالفان FATF»حجت الاسلام حسن روحانی تصریح کرد: «نمی شود کشور را به دست ۱۰-۲۰ نفر داد و هر تصمیمی که گرفتند، بگوییم تابعیم. صاحب این کشور ملت بزرگ است حتما ملت و بانک مرکزی و بانک های ما حرف خواهند زد.»  وی افزود: اگر رابطه ما با گروه اقدام مالی قطع شود، فعالیت بانکی ما در دنیا با مشکل ایجاد می شود، ذره ای برای دنیا عقل و تدبیر را هم بپذیریم. تمام کشورهای دنیا در یک نظام و گروهی شرکت کرده اند یعنی هیچ کدام عقل و تدبیر نداشته اند؟»

 روزنامه دنیای اقتصاد در صفحه نخست امروز خود با اشاره به نخستین محموله افغانستان که از مسیر چابهار راهی هند شد در تیتر یک خود نوشت:«پیوند تجاری در جنوب ایران» دنیای اقتصاد در ادامه افزود: نخستین محموله صادراتی افغانستان از مسیر چابهار راهی هند شد. دو سال پیش ایران، هند و افغانستان توافق‌نامه راهبردی تاسیس دالان حمل‌ونقل و گذر بین‌المللی موسوم به «موافقت‌نامه چابهار» را امضا کردند که براساس آن مقرر شد بندر چابهار به مرکز منطقه‌ای ترانزیت، انرژی و تجارت تبدیل شود. توسعه بندر شهید بهشتی چابهار برای کشورهای آسیای‌میانه، هند، افغانستان و بسیاری از کشورهای اروپایی اهمیت فراوانی دارد؛ زیرا این بندر از نظر موقعیت جغرافیایی یکی از بهترین‌ مسیرهای ترانزیتی را فراهم می‌آورد.توافق‌نامه سه جانبه ایران، هند و افغانستان، عملا نقشه ژئوپلیتیک جنوب آسیا را تغییر خواهد داد؛ به‌ویژه با معاف شدن بندر چابهار از دور جدید تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران، این فضا برای کشور فراهم می‌شود تا جذب سرمایه‌گذاری خارجی را در این منطقه افزایش دهد.

کد خبر 368874

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.