شریل سندبرگ؛ نماد برگزیده زنان کارآفرین

شریل سندبرگ نخستین زنی است که به سمت مدیریت ارشد فیسبوک دست یافت و پس از آن نظام تجاری این شرکت را متحول کرد. نه تنها در آمریکا بلکه در جهان او تبدیل به نمادی برای زنان کارآفرین شده است. ازنگاه فوربز، سندبرگ در سال ۲۰۱۸ رتبه ۹ را در میان صد زن تاثیرگذار در جهان به خود اختصاص داده است.

شریل کارا سندبرگ (Sheryl Kara Sandberg)، در ۲۸ اوت ۱۹۶۹ در واشنگتن دی سی به دنیا آمد و در دو سالگی به همراه خانواده اش به فلوریدا و میامی رفت. پدر او متخصص چشم پزشکی و مادرش در دانشگاه زبان فرانسه تدریس می‌کرد. او در دوران تحصیل همیشه شاگرد ممتاز بود و علاوه بر این به عنوان عضوی فعال در انجمن مشاور دانش آموزان دبیرستان آمریکا با نام NHS  فعالیت می‌کرد و در دهه ۱۹۸۰، در نوجوانی ایروبیک نیز آموزش می‌داد.

شریل در سال ۱۹۸۷ برای ادامه تحصیل به دانشگاه هاروارد رفت و در سال ۱۹۹۱ مدرک کارشناسی خود را در رشته اقتصاد گرفت، او همچنین موفق به دریافت جایزه جان اچ ویلیامز به عنوان دانشجوی برتر شد. شریل در دوران دانشجویی بنیادی را با نامWomen in Economics and Government  ( زنان در اقتصاد و حکومت) تاسیس و آن را مدیریت کرد. هدف از تاسیس چنین بنیادی افزایش نقش زنان در سیاست و اقتصاد بود. شریل معتقد بود که نابرابری اقتصادی میان زنان و مردان باعث ایجاد نتایج منفی و ناخوشایندی در زندگی آنان می‌شود.

شریل در زمان دانشجویی با لری سامرز دیدار و او را به عنوان استاد راهنمای پایان نامه خود انتخاب کرد. در واقع آشنایی با سامرز گامی موثر در جهت اقتصاد و کسب وکار شریل به حساب می‌آمد. لری از او درخواست کرد که به عنوان دستیار تحقیق در بانک جهانی همراهش باشد. در نتیجه او را در اولین تجربه جدی اجرایی به مدت یک سال در پروژه های مبارزه با جذام، ایدز و نابینایی به هند فرستاد.

شروع فعالیت کاری و همکاری با گوگل

پس از فارغ التحصیل شدن در بهار ۱۹۹۵، شریل به عنوان مدیر در شرکت مک کنزی و شرکا مشغول کار شد. او سپس نزد استاد سابقش یعنی سامرز رفت و در وزارتخانه خزانه داری آمریکا در زمان ریاست بیل کلینتون فعالیت کرد. یکی از پروژه‌های مهم سندبرگ در آن زمان، همکاری در ارائه تسهیلات بخشودگی وزارت خزانه داری در دوران رکود اقتصادی آسیا بود. ورود به شرکت گوگل گام مهمی در پرونده کاری شریل محسوب می‌شود. گوگل یکی از مهم ترین شرکت‌های آمریکایی در حوزه فناوری اطلاعات و جستجوی اینترنتی است. این شرکت به درخواست شریل سندبرگ علاقه نشان داد و او نیز ماموریت خود را به خوبی انجام داد؛ ماموریتی تحت عنوان " آزاد کردن دسترسی به تمام اطلاعات موجود در جهان". کار او به قدری خوب بود که شرکت گوگل در نوامبر ۲۰۰۱ با شریل قرار داد همکاری امضا کرد. سمت شریل در گوگل، معاونت فروش آنلاین و عملیات بود که در عین حال نیز سرویس  Google Books را مدیریت می‌کرد. حضور شریل تا سال ۲۰۰۸ در گوگل، علاوه بر موفقیت روز افزون گوگل باعث شناخته شدن و شهرتش در سراسر آمریکا شد. همچنین در مدت زمان همکاری با این سرویس، وی تیم تبلیغات و فروش گوگل را از چهار نفر به چهارهزار نفر رساند.

ملاقات با زاکربرگ و ورود به فیسبوک

اولین دیدار مارک زاکر برگ، بنیان گذار و مدیر عامل فیسبوک، با شریل سندبرگ در سال ۲۰۰۷ رخ داد. در واقع زاکربرگ هیچ گاه به صورت رسمی به دنبال مدیر عملیات برای فیسبوک نبود اما در دیداربا شریل او را فردی مناسب برای چنین سمتی دید و در نهایت در سال ۲۰۰۸ خبر استخدام سندبرگ در فیسبوک و ترک گوگل رسانه‌ای شد.

در حال حاضر شریل سندبرگ یکی از قدرتمندترین زنان جهان محسوب می‌شود. حتی پیش از همکاری با فیسبوک او از اعتبار و شهرت بسیاری برخوردار بود. پس از مشارکت با فیسبوک، شریل به دنبال راه‌هایی برای افزایش سودآوری این سرویس بود. تا پیش از ورود شریل به فیسبوک، تمام اعضاء تنها به فکر ساختن وب سایتی جذاب بودند و معتقد بودند که سود به دنبال آن سرویس جذاب خواهد آمد اما با سیاست و مدیریت شریل تا سال ۲۰۱۰ فیسبوک به سوددهی بالایی رسید  و در سال ۲۰۱۲ او به عنوان اولین زن وارد هیئت مدیره فیسبوک شد.

علاوه بر مسئولیت‌های مدیریتی، حفظ جریان درآمدساز جزء اولویت‌های اصلی شریل در فیسبوک محسوب می‌شود. او این شبکه اجتماعی عظیم را از طریق مذاکره، مدیریت و با سفرهای متعدد، افراد مهم و سرشناس جهان را در راستای تحقق اهداف شرکتش همسو می‌کند. یکی از مدیران اجرایی سابق فیسبوک معتقد است که درواقع سندبرگ این شرکت را اداره می‌کند.

افتخارات

تلاش‌ها و فعالیت‌های شریل سندبرگ او را به شخصیتی شناخته شده و محبوب در جهان تبدیل کرد. شریل به عنوان مدیر عملیات فیسبوک از سال ۲۰۰۷، هر سال در فهرست قدرتمندترین زنان مجله فورچون قرار دارد و از رتبه بیست و نهم در سال ۲۰۰۷ به رتبه هفتم در سال ۲۰۱۸ دست یافت. همچنین وال استریت ژورنال سندبرگ را در سال های ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ در فهرست برترین زنان جهان قرار داد.

مجله بیزینس ویک در سال ۲۰۰۹ او را به عنوان یکی از ۲۵ فرد تاثیر گذار در دنیای وب معرفی کرد و در سال ۲۰۱۴ شریل سندبرگ به عنوان مدیر ارشد حوزه فناوری، فعال حقوق بشر و نویسنده، رتبه ۹ را از فهرست یکصد زن تاثیرگذار جهان از نگاه فوربز به دست آورد.

گزارش از: الهه جلالی، خبرنگار ایمنا

کد خبر 368783

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • دوستدار DE ۲۰:۳۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
    3 0
    احسنت به این زنان موفق. این دست بانوان در کشور خودمان کم نداریم اما متاسفانه فرصت دیده شدن ندارند. شما یاری بفرمایید در معرفی زنان پیشرو ایرانی. روز زن مبارک
  • دوستدار DE ۲۰:۳۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
    1 0
    ارسال نظر مشکل دارد چون پیغام خطای ارسال نشان داد
  • نیما DE ۲۳:۵۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
    2 0
    خانم سندبرگ یک چهره جهانی هستند. ممنون از معرفی چنین شخصیت هایی