مشارکت خیریه‌های دانش آموزی برای دانش آموزان بی بضاعت

رییس انجمن اولیا و مربیان اداره کل آموزش‌وپرورش استان اصفهان گفت: خیریه‌های دانش‌آموزی در تمام ناحیه‌های اصفهان از سال ۷۸ شروع به کار کردند و تا کنون فعالیت‌های بسیاری را در جهت کمک به دانش‌آموزان بی‌سرپرست و بد سرپرست انجام داده اند.

علیرضا سلطانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه خیریه‌های دانش آموزی حدودا از سال ۷۸ کار خود را در استان اصفهان آغاز کرده است، افزود: برای هماهنگی بیشتر در این زمینه اداره کل با هم‌اندیشی همکاران مسئول در نواحی دیگر جلسه‌ای را با خیرین شهر برگزار کرد و قرار شد که هر کدام از ناحیه‌های آموزش‌وپرورش یک خیریه ویژه همان ناحیه داشته باشد، تا هر ناحیه بهتر بتواند به امور مربوط به خیریه‌های دانش آموزی خود رسیدگی کند.

وی با اشاره به اینکه با موافقت اداره کل آموزش‌وپرورش مکان مورد نیاز با تمام امکانات برای خیریه‌ها تامین می شود، اظهار کرد: این اقدام را انجام دادیم تا خیران نیز بدانند که مکان سازماندهی شده‌ای هست که بتوانند فعالیت‌های خیر خود را در این مکان به نتیجه برسانند.

رییس انجمن اولیا و مربیان اداره کل آموزش‌وپرورش تصریح کرد: بیشتر فعالیت‌های این خیریه‌ها در زمینه تامین لباس برای عید، تهیه لوازم التحریر مورد نیاز شروع سال تحصیلی برای دانش‌آموزان کم بضاعت و همچنین تهیه ارزاق برای ماه رمضان است، اگر خیریه‌ها توسط خیران تامین بودجه شوند، در طول سال تحصیلی هم مواردی مثل کیف و کفش را برای دانش‌آموزان خریداری می‌کنند.

وی خاطر نشان کرد: مدیران مدارس به صورت محرمانه با توجه به آشنایی بیشتری که با دانش‌آموزان دارد، اسامی افراد نیازمند را به خیریه ناحیه خود ارسال و خیریه‌ها هم با احترام کامل و حفظ عزت نفس دانش‌آموزان و خانواده‌هایشان به آن‌ها کمک می‌کنند، همکاران بازنشسته فرهنگی نیز در این امور ما را یاری می‌کنند.

سلطانی با تاکید بر اینکه خیریه‌های دانش‌آموزی فعالیت‌های بزرگی برای افراد تحت پوشش خود انجام داده است؛ گفت: یکی از بزرگترین فعالیت‌های خیریه‌های دانش‌آموزی این بود که کارگاه‌های خیاطی را برای دانش‌آموزان بد سرپرست و یا بی سرپرست راه‌اندازی کرد تا دانش‌آموزان با خیاطی بتوانند در کنار تحصیل درآمدی داشته باشند و نیازهای خود را تامین کنند، خیرین هم وسایل مورد نیاز مثل چرخ خیاطی، میز و ... را تهیه کردند و ما نیز به تمامی مدارس تحت پوشش آموزش‌وپرورش فراخوان دادیم تا برای تهیه فرم مدارس خود به این کارگاه‌ها مراجعه کنند.

وی ادامه داد: دانش‌آموزان بسیاری در این کارگاه‌ها مشغول به کار شدند و درآمد خوبی هم داشتند، در واقع ما به جای دادن ماهی، ماهیگیری را به آن‌ها آموختیم اما متاسفانه قدرت مافیا در این مورد بیشتر از ما بود و تا حد زیادی مانع انجام این کار شدند، کار را از دانش‌آموزان گرفتند، تنها خیریه‌ای که هنوز این فعالیت را انجام می‌دهد، خیریه دانش‌آموزی امام سجاد در ناحیه چهار اصفهان است.

رییس انجمن اولیا و مربیان اداره کل آموزش‌وپرورش افزود: در مدارس هم به صورت خود جوش و با همکاری انجمن اولیا و مربیان و خیرین همان مدرسه بازارچه‌های خیریه‌ای را راه اندازی می‌کنند و اکثرا در ایام نزدیک به عید این بازارچه‌ها را تشکیل می‌دهند، در این بازارچه‌ها هر چه فروخته می‌شود، از غذایی که مادران دانش‌آموزان می‌پزند و در این بازارچه می‌فروشند، گرفته تا لباس و کارهای تزئینی ساخته دست دانش‌آموزان و اولیاءشان همه و همه برای دانش‌آموزان نیازمند هزینه می‌شود.

همچنین طوبی خراسانی، یکی از مدیران ناحیه پنج اصفهان ادامه داد: سال‌های سال است که این خیریه‌ها به صورت داوطلبانه و ابتکاری تشکیل می‌شوند و درآمد آن نیز به طور کامل صرف هزینه‌های دانش‌آموزان بی بضاعت در ایام عید می‌شود.

وی گفت: تلاش همه همکاران در آموزش‌وپرورش این است که دانش‌آموزان نیازمند نیز در ایام نوروز مانند سایر بچه‌ها سال نو را با خوشحالی و وسایل نو آغاز نمایند و برای آن‌ها و همه دانش‌آموزانی که در بازارچه خیریه مشارکت دارند، نیز نهادینه شود که اکر در آینده توانایی مالی پیدا کردند، به افراد نیازمند کمک کنند.

کد خبر 368710

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.