فاشیسم جناحی

جرقه های جنگ در ونزوئلا ، شهردار ۵۴میلیار تومانی ، فاشیسم جناحی علیه حناچی، موج خوانی بورس و اظهارات ظریف در حاشیه همایش چندجانبه گرایی از مهمترین عناوین خبری امروز دوشنبه ۶ اسفند - روزنامه‌های کشور بودند.

 به گزارش ایمنا ، اواخر ژانویه گذشته، در حالی که هنوز یک ماه از مراسم تحلیف مادورو برای یک دوره شش ساله دیگر ریاست‌جمهوری نگذشته بود، خوان گوایدو در میان تظاهرات گسترده خیابانی در کاراکاس، خود را رییس‌جمهور موقت ونزوئلا اعلام و فرآیند برکناری مادورو را آغاز کرد. آمریکا به همراه متحدان خود به سرعت گوایدو را به رسمیت شناختند و رقیب او، مادورو، را فاقد مشروعیت دانستند.

گوایدو برای بسیج کردن طرفداران خود و افزایش فشار بر مادورو، چندین بار فراخوان تظاهرات سراسری داد و در چند مورد شهرهای ونزوئلا شاهد تظاهرات عمومی بود که بعضا به خشونت کشیده شد. اما این تجمعات نتوانست مادورو را به کناره گیری از قدرت متقاعد کند. در مقابل، مادورو هم برای نشان دادن محبوبیت خود، طرفدارانش را به برگزاری راهپیمایی دعوت کرد.

روزنامه خراسان  صفحه نخست خود رابه برسی  مبحث درگیری در مرزهای ونزوئلا اختصاص و داد در تیتر یک خود نوشت: «جرقه های جنگ در ونزوئلا»  خراسان در ادامه افزود:این درگیری ها چهار کشته و ۳۰۰ زخمی به جا گذاشته است. همزمان، نیکلاس مادورو، رئیس جمهوری ونزوئلا که با بحرانی جدی روبه روست، دستور بسته شدن موقت مرز کلمبیا  و قطع ارتباط با این کشور راداده است . با این حال خوان گوایدو، رهبر مخالفان و رئیس‌جمهور خودخوانده که غیر قانونی به کلمبیا سفرکرده، چندین تن اقلام ضروری و دارو به پشت مرزهای ونزوئلا در کلمبیا و برزیل ارسال کرده است. اما مادورو می‌گوید این یک «نمایش مضحک» از سوی آمریکا برای براندازی دولت ونزوئلا و مقدمه‌چینی برای «اشغال» این کشور است.همزمان  ۶۰مرزبانان  اسلحه های خود را زمین گذاشته و به گفته دولت کلمبیا  به  این کشور پناهنده شده اند.گوایدو از جامعه جهانی (متحدانش ) خواسته، برای برکناری مادورو همه گزینه ها را در نظر بگیرند. با افزایش تنش مرزی، کلمبیا و برزیل اعلام کرده اند که فشار بر نیکلاس مادورو،رئیس جمهور ونزوئلا را افزایش خواهند داد. مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا  هم در توئیتی نوشت: «زمان آن رسیده که برای کمک به مردم جان به لب رسیده ونزوئلا اقدام کرد.» «مارکو روبیو» سناتور بانفوذ از فلوریدا  نیز در توئیتی  نوشت: مادورو با «جنایت‌هایی که امروز انجام داده در را برای اقدامی چندجانبه بازکرده است.» آیا ترامپ نخستین جنگ دولت خود را پس از ناکامی آمریکا در افغانستان، عراق، لیبی و سوریه کلید خواهد زد؟

شهردار اسبق بدهی ۵۴ هزار میلیارد تومانی منتسب به دوره مدیریتی‌اش را یک دروغ بزرگ دانست. از همان زمان بود که موافقان و مخالفان او دست به کار شدند روزنامه آرمان امروز نیز در صفحه نخست امروز خود به  بخشی از صحبت های . سکینه اشرفی، معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران پرداخت. شرفی با بیان اینکه برخی از دعاوی مطروحه علیه شهرداری نیز داریم که هنوز رأی قطعی در مورد آنها صادر نشده است تصریح کرد: کل بدهی‌های ثبت شده و ثبت نشده شهرداری تهران تا پایان شهریورماه ۹۶ تقریبا ۵۲ هزار و ۱۲۳میلیارد تومان است. این بدهی‌ها توسط یک شرکت حسابرسی خصوصی معتبر بر اساس مدارک و مستنداتی که توسط معاونت مالی و اداری ارائه کرده، احصا شده است. البته طی این مدت حتما جرایم بیشتری مشمول تسهیلات بانکی شده و رقم قطعی قطعا بیش از این است.

روزنامه ایران نیز گزارش امروز خود را به گفت و و با چریک پیر اختصاص داد و در تیتر خود نوشت:«ائتلاف علیه تندروها» روزنامه ایران در  ادامه افزود: بهزاد نبوی گرچه از میدان سیاست عملی کناره گرفته اما دیدگاه‌های سیاسی‌اش همچنان مرجع و راهگشا است. چنین است که در هنگامه بروز زمزمه‌های افتراق میان اصلاح‌طلبان و دولت صدای او به نقد بلند می‌شود و هر دو سوی ماجرا را نه فقط به مراعات یکدیگر که به ائتلاف بیشتر و رسمی‌تر برای ایستادن در برابر جریان مخاطره آمیز تندروها فرا می‌خواند.او همچنین با تأیید این گفته محمدجواد ظریف که دشمنان نه دولت و یا یک جناح خاص که کلیت ایران را هدف گرفته‌اند، از اینکه برخی جریان‌ها با تندروی و ندانم کاری با تصور مخالفت و رقابت‌جویی با دولت زمینه تشدید بحران‌های خارجی و ایجاد مشکل برای نظام و کشور را فراهم می‌کنند، ابراز تأسف می‌کند و بر این اساس معتقد است: «اصلاح‌طلبان بهتر است به جای جدا کردن خرج خود از دولت، تحت عنوان اتحاد توأم با انتقاد که بعضاً انتقاد حالت تخریب به خود می‌گیرد، تندروی‌ها و ماجراجویی‌ها در سیاست خارجی را افشا کنند؛ تا با بازدارندگی احتمالی به توفیق دولت کمک کنند.»

نامه عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی  خطاب به پیروز حناچی شهردار تهران، به صفحه نخست روزنامه جوان رسید و در تیتر خود آورد : فاشیسم جناحی علیه حناچی» محمد جواد حق شناس او را به دلیل آنچه تغییر و چرخش رویه فاحش نسبت به مواضع گذشته عنوان می‌کند، به تجدیدنظر در رأی اعتماد یا فراهم کردن زمینه سقوط در بزنگاه‌های مدیریت شهری تهدید کرد.  روزنامه جوان در ادامه مدعی شد: متن و ادبیات نامه منتشر شده با سربرگ شورای اسلامی شهر تهران به حدی سنگین و تهدیدکننده است که احتمالاً از این پس باید منتظر زمزمه‌های انتخاب چهارمین شهردار پایتخت در چهارمین سال شورای شهر پایتخت بود. البته گزینه دم‌دست‌تر دیگری هم هست: حناچی شهردار بماند، به جناح‌ها باج بدهد و منویات‌شان را برآورده کند یا اینکه هر روز منتظر کارشکنی‌های جدیدتری باشد؛ بیچاره پایتخت و پایتخت‌نشینان که باید همچنان منتظر وعده‌های اصلاح‌طلبانه کار و خدمت بمانند و شاهد دعواهای سیاسی باشند.

روزنامه تجارت نیز صفحه نخست خود را به سخنان محمد جواد ظریف در همایش «چندجانبه گرایی در سیاست خارجی ایران اختصاص داد و به نقل از وی در تیتر یک خود نوشت: «استقلال به معنای جدایی از دنیا نیست» این دیپلمات عالی رتبه کشورمان در ادامه تصریح کرد: پس ما اینجا چه کاره‌ایم. چرا مردم ما را انتخاب کرده‌اند. اگر قرار بود مردم مقاومت کنند و همه مشکلات حل شود پس وظیفه ما چیست؟ همانطور که نمی‌توانیم پشت پرده توطئه‌های امپریالیسم و نظام سلطه پنهان شویم و ناکارآمدی خودمان را گردن آنها بیندازیم همانطور هم نمی‌توانیم پشت سر مقاومت مردم، خود را پنهان کنیم. ما وظیفه داریم به عنوان کارگزاران این مردم فشار را از روی مردم برداریم. ما داریم تلاش‌مان را می‌کنیم اینکه چقدر موفق شویم قضاوتش با مردم است و مهمتر از آن هم خداوند باید قضاوت کند.

روزنامه جمهوری اسلامی  صفحه نسخت خود را به  اظهارات کتر محمد جواد ظریف  پیرامون سرنوشت لوایح پالرمو و CFT در مجمع در حاشیه همایش چندجانبه گرایی در سیاست خارجی ایران  اختصاص داد به نقل از ظریف در تیتیر یک خود نوشته است: «هشدار وزیر امور خارجه در مورد عدم تصویب لوایح پالرمو و سی.اف.تی»

 دکتر محمد جواد ظریف در حاشیه همایش چندجانبه گرایی در سیاست خارجی ایران ظرفیت‌ها و راهبردها در جمع خبرنگاران درباره تمدید مهلت ایران ازسوی گروه ویژه اقدام مالی (FATF) گفت: دوستان واقعیات را نگاه کنند و تصمیم بگیرند. هر تصمیمی هم بگیرند ما تبعیت می‌کنیم، اما خوب بدانند که تصمیم آنها چه آثاری دارد.

دوستان ما نگاه کنند و براساس واقعیات تصمیم بگیرند، تا حالا می‌گفتند که «اتفاقی نمی‌افتد، اتفاقی نمی‌افتد» حالا دارند می‌بینند.

روزنامه قانون نیز در گزارش امروز خود به برسی وضعیت بحرانی ونزوئلا پرداخت در تیتر یک خود نوشت:« بن‌بست ونز وئلا» قانون در ادامه افزود: این روزها بحران در ونزوئلا تنها محدود به داخل این مرزها نیست. اگر اعتراضات مردم ونزوئلا را دومینویی بدانیم که مشخص نیست به کدام سمت پیش خواهد رفت باید توجه کرد که دامنه این اعتراضات می تواند کشورهای دیگر در آمریکای جنوبی را نیز در بربگیرد و حالا دیگر بازیگران بازی سیاست در ونزوئلا تنها در داخل مرزها و اپوزیسیون دولت این کشور نیست و به نظر می رسد در روزهای آتی سایر کشورهای همجوار نیز به بازیگران اصلی عرصه سیاست ونزوئلا خواهند پیوست.

 

روزنامه دنیای اقتصاد گزارش امروز خود را به برسی شاخص بازار سهام اختصاص داد و در تیتر یک خود نوشت:موج‌خوانی بورس سال ۹۷» دنیای اقتصاد در ادامه افزود: نماگر بازار سهام برای پنجمین روز متوالی افزایشی شد و بر قله ۱۶۶ هزار واحدی ایستاد. فارغ از شناسایی دلایل رشد، شاید مهم‌ترین پرسش پیش‌روی فعالان اقتصادی، مسیر بعدی بورس باشد. بررسی روندهای اخیر نماگر بورس حاوی نکات جذابی است. پس از رونق پرقدرت بورس در تابستان و ثبت قله ۱۹۵ هزار واحدی، از میانه مهرماه ورق برگشت. همزمانی چند عامل از جمله افت قیمت‌های جهانی به واسطه تشدید تنش‌های تجاری چین و آمریکا، کشیده شدن ترمز رشد دلار و نگرانی از صادرات شرکت‌ها با بازگشت تحریم‌ها مهم‌ترین دلایل عقب‌نشینی بورس تهران محسوب می‌شدند. طی ماه‌های اخیر اما، روند سهام به‌صورت زیگزاگی دائما مثبت و منفی می‌شود. درواقع موج‌های بلند سهام تبدیل به ریزموج‌هایی شده که دوره عمر کوتاهی دارند. طولانی شدن نوسان در بازه حدودی ۱۵۵ تا ۱۶۵ هزار واحدی شاخص بورس باعث شده اکنون نیز با رسیدن به سقف این محدوده، سهامداران مردد شوند. هرچند آمادگی ذهنی برای توقف رشد بورس وجود دارد و عرضه‌های سنتی ماه پایانی سال می‌تواند این تصویر را تحقق بخشد، اما به نظر می‌رسد همچنان کفه ترازو به سمت عوامل مثبت قوی‌تر است. امید به صلح تجاری، سیگنال‌های مثبت بورس کالا، روند احتمالی نرخ دلار و گزارش‌های ماهانه شرکت‌ها می‌توانند زمینه‌ساز شکست حبس بازه‌ای ماه‌های اخیر شود.

 

روزنامه فرهیختگان نیز در گزارش امروز خود به برسی سینما کمدی ایران در دهه های گذشته اختصاص داد و در تیتر یک خود با اشاره به عدم سرمایه گذاری اوج و حوزه هنری و فارابی در سینما کمدی ایران  نوشت: «کمدی در دام تاجران سینما» فرهختگان در پایان افزود:فیلم‌های کمدی تا قبل از سال ۹۶‌، کمتر از ۲۵درصد تولیدات سینمایی ایران را به خودشان اختصاص داده بودند، اما از ۱۳۹۷ به بعد این نسبت به ۳۵درصد رسید و پیش‌بینی می‌شود که در سال ۱۳۹۸ بالاتر هم برود. در سال گذشته نزدیک به ۶۰درصد از مخاطبان سینمای ایران به تماشای فیلم‌های کمدی نشستند و این نسبت در طول ۴۰ سال گذشته بی‌سابقه است. کمدی‌های پرفروش امسال «هزارپا»، «مصادره»، «لونه زنبور» و «قانون مورفی» بودند که به‌جز «هزارپا» و «لونه زنبور»، باقی این فیلم‌ها به‌رغم فروش بالایی که داشتند، به مرحله سوددهی مالی نرسیدند.

 

روزنامه کیهان نیز صفحه نخست خود را به بیانیه ی اساتید دانشگاه  به رهبری اختصاص داد و در تیتر یک خود نوشت:«لبیک ۳ هزار استاد دانشگاه به پیام «گام دوم» رهبر انقلاب»این نامه می‌افزاید: با این وصف اکنون در شرایطی از تاریخ قرار داریم که ساختار علمی کشور باید به وظیفۀ تاریخی خود عمل کند؛ نوبت تولید مزیّت‌ها و ارزش افزوده‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی در سراسر ایران از راه علم و پژوهش‌های نافع فرا رسیده است؛ از این رو ایجاد انقلاب علمی- مدنی در کشور و توانمند سازی ایرانیان، مأموریتی فراقوّه‌ای و سیاستی میان قوه‌ای است؛ مأموریتی که باید در صدر سیاسیت‌های هماهنگ سه قوّه و مجمع تشخیص مصلحت نظام قرار گیرد.

کد خبر 368667

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.