۱۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۱:۱۲
محصولات گلخانه‌ای سمی است؟

دهاقان_در سال‌های اخیر باتوجه به خشکسالی‌های پی در پی گلخانه‌ها محیطی آرام برای کشاورزی به شمار می‌روند و با تولید محصولات با کیفیت ضمن اثبات این موضوع حضوری پررنگی را در بازارهای داخلی کشور و همسایگان خلیج فارس داشته‌اند.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان دهاقان، در حدود دو دهه گذشته گلخانه‌ها با ورود به بخش کشاورزی و تولید محصولات ارگانیک باعث شده‌اند تا افراد علاقمند به این حوزه بتوانند با راهنمایی کارشناسان و تجربه‌های کشاورزان فعالیت کنند و زمینه اشتغالزایی چندین نفر فراهم شود.

این استقبال به خاطر این است که روش کشت گلخانه ای مزایای بسیاری دارد، تولید در خارج از فصل، امکان کنترل عوامل محیطی، امکان کشت هر محصول در هر منطقه آب و هوایی، کنترل آفات و بیماری ها، مصرف کمتر آب، ‌راندمان بالای تولید، ‌دوام محصول پس از برداشت، قیمت بالاتر محصول برای فروش در خارج از فصل و مواردی از این دست مزایای این روش کشت هستند.

اما ماجرا به اینجا ختم نمی‌شود چرا که گلخانه‌داران با وجود مزایای زیاد با مشکلاتی نیز دست و پنجه نرم می‌کنند که در بدو ورود به حوزه با آن روبه رو خواهند شد.

از بازار داغ شایعه همانند باور غلط تولید گازهای گلخانه‌ای تا نبود آب، سنگ اندازی بانک‌ها، تاییدیه کارشناسان برای اختصاص زمین به گلخانه داران و عواملی مانند گرانی و دلالان برخی از گلخانه داران را دلسرد کرده و برخی نیز در همان مرحله نخست از ایده خود پشیمان می‌شوند.

یکی از باورهای غلطی که در اذهان برخی نقش بسته و حتی نمی‌گذارد قدمی در این راستا بردارند وجود "گازهای گلخانه‌ای" است در حالی که اگر به صورت علمی موضوع بررسی شود گلخانه ها محیطی سالم و بدون آلودگی برای کشاورزی است.

تقریباً همه کسانی که با اصطلاح گازهای گلخانه‌ای آشنا هستند، دی‌اکسید کربن را به عنوان معرف این گروه از گازها می‌شناسند البته این دیدگاه نادرست هم نیست، اما دی‌اکسید کربن تنها یکی از گازهای گلخانه‌ای است که انسان تولید می‌کند.

گازهای گلخانه‌ای شامل دی‌اکسید کربن، دی‌ نیتروژن اکسید (گاز خنده)، متان، بخار آب و ازت هستند. این گازها به این دلیل گازهای گلخانه‌ای نامیده می‌شوند که فضای گلخانه‌ها را در اطراف زمین ایجاد می‌کنند.

در گلخانه‌ها نور خورشید وارد محیط می‌شود، اما به دلیل جداره شیشه‌ای، بخشی از آن دوباره به درون گلخانه بر می‌گردد به این ترتیب فضای داخل گلخانه از بیرون گرمتر می‌شود پس اینکه برخی می‌پندارند این محیط منشا تولید گازهای آلوده هستند کاملا غلط است و گلخانه‌ها هیچ آلایندگی در این زمینه ندارند.

گازهای گلخانه‌ای یک اصطلاح است

احمدرضا رییس زاده، رییس امور باغبانی اداره جهاد کشاورزی استان اصفهاندر این باره به ایمنا می‌گوید: گازهای گلخانه‌ای یک اصطلاحی هستند و هیچ گونه ارتباطی با گلخانه‌های کشاورزی ندارند.

وی با بیان اینکه گلخانه‌ها محیطی بسته و ضدعفونی شده هستند، ادامه می‌دهد: گازهای گلخانه‌ای همانند co۲ آلاینده‌هایی هستند که اتمسفر هوا را درگیر می کنند و تاثیر منفی در جو دارند، این نوع گازها که از کارخانجات صنعتی نشات گرفته می‌شوند جلوی سطح لایه ازون را می‌گیرند و اثرات منفی را به بار می‌آورند.

رییس امور باغبانی اداره جهاد کشاورزی استان اصفهان با تاکید بر اینکه گلخانه‌ها محیط سبز و پویا هستند، خاطرنشان می‌کند: این محیط نه تنها هیچ گونه گاز آلوده‌ای را تولید نمی‌کند بلکه اکسیژن را نیز مصرف کرده که این موضوع به نفع کشاورزی هست.

تولید محصولات سالم و بهداشتی در گلخانه‌ها

امیر صفرپور، رییس اداره جهاد کشاورزی شهرستان دهاقان در این باره می‌گوید: یکی از اهداف و سیاست های جهاد کشاورزی تولید محصولات ارگانیک، سالم و بهداشتی است که قطعا در گلخانه‌ها چنین اهدافی مدنظر است و تاکنون شاهد تحقق آن بوده‌ایم.

وی ادامه می‌دهد: برای اینکه کشاورزان بتوانند محصولات درجه یک و با کیفیتی را تولید کنند آگاه سازی و آموزش اصولی به آنها داده و راهکارهای مقابله با خشکسالی نیز به صورت آموزش‌هایی در مزرعه و کلاس‌های عملی ارایه می شود.

رییس اداره جهاد کشاورزی شهرستان دهاقان با اشاره به همکاری کلینیک گیاه‌پزشکی شهرستان در ارایه آموزش به کشاورزان و گلخانه داران می‌افزاید: در سال‌های اخیر برای کاهش اثرات سوء مصرف آفت کش‌ها راهکارهایی همچون کنترل بیولوژیک مورد توجه قرار گرفته است.

صفرپور با بیان اینکه در حال حاضر کنترل بیولوژیک در هفت دهم هکتار از گلخانه‌های شهرستان انجام می شود، تصریح می‌کند: خوشبختانه برخی از گلخانه داران با تکیه بر دانش و استفاده از کارشناسان مجرب توانسته‌اند راهکارهایی برای تولید محصولات مرغوب را در گلخانه‌هایشان عملی کنند و بازارهای خارجی را نیز به طور ثابت برای فروش و صادرات نگه دارند.

آب و سرمایه از مهم‌ترین مشکلات گلخانه داری

حسین افشاری مقدم از جوانان علاقمند به گلخانه داری در این باره می‌گوید: بیش از شش سال است که در گلخانه‌های شهرستان کار می کنم و امروز که می‌خواهم برای خودم گلخانه‌ای داشته باشم هرقدمی که برمی‌دارم، سنگی بزرگ سرراهم می گذارند و ادامه راه برایم دشوار می‌شود.

وی نبود آب و سرمایه را از مهم‌ترین مشکلات گلخانه داری عنوان می‌کند و می‌گوید: تاکنون هر زمینی که برای احداث گلخانه در نظر گرفتم یا آب نداشت یا فاصله آن با شبکه برق زیاد بود و یا اینکه موقیعت آن مورد تایید قرار گرفته نمی شد.

این جوان دهاقانی اظهار می‌کند: برای احداث گلخانه باید سرمایه زیاد داشته باشیم، مسئولان برای دادن تسهیلات می گویند باید زمین مورد نظر از سه جریب کمتر نباشد، وثیقه برای وام از ۵۰۰ میلیون تومان کمتر نباشد و هزار بهانه دیگر که هرکدام سنگ های بزرگی هستند.

افشاری مقدم ادامه می‌دهد: مسئولان باید از جوانان حمایت کنند تا زمینه اشتغال آنان فراهم شود ما فقط امید داریم روزی از این پیچ و خم اداری نجات پیدا کنیم.

زیرساخت صادرات درست نیست

جواد بصیری از گلخانه داران شهرستان دهاقان از مشکلات گلخانه‌داران می‌گوید: امروزه زیرساخت‌های صادرات درست تبیین نشده به طوری که ما تولید می‌کنیم ولی عده‌ای دلال، بدون زحمت سود می برند.

وی از افزایش ۱۰۰درصدی قیمت سموم، ابراز گلایه می‌کند و می‌افزاید: قیمت بذر و نایلون افزایش چشمگیر داشته اما محصولات تولیدی ما تنها ۳۰درصد افزایش دارد که منصفانه نیست.

بصیری ادامه می‌دهد: اگر کسی بخواهد امروز گلخانه‌ای احداث کند نسبت به سال گذشته باید چهار برابر هزینه کند و این یک مشکل برای جوانان علاقمند به گلخانه‌داری است.

این تولید کننده اظهار می‌کند: محصولات تولیدی گلخانه‌های دهاقان حرف اول را در کشور می‌زنند و برای اینکه تولید و صادرات بهتر انجام شود نیاز به تدابیر مسئولان و ترمیم زیرساخت‌های صادرات است.

کد خبر 368662

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.