بهاران در سرزمین گل‌های سرخ

گذراندن یک روز در شهری که آب و هوای بکر و آسمان صافش زبانزد است در کنار رودخانه‌ها و سد زیبایش و طبیعت بکر و تاریخ کهن، خاطره‌ای فراموش نشدنی را برایتان خواهد ساخت.

به گزارش ایمنا، همه شهرهای ایران زیبایی خاص خودش را دارد به خصوص در بهار که طبیعت رخت نو بر تن می کند و زیباییش دو چندان می شود؛ گویی لباس بهشتی بر تن کرده تا جلوه گری کند و قدرت خالق را به رخ مخلوق بکشد. برای دیدن یکی از این سرزمین‌های افسونگر نصف جهان باید ۵۶ کیلومتر به سوی شمال غربی شهر گنبدهای فیروزه‌ای بیایید تا با فرهنگ و دیدنی‌های تاریخی و طبیعی و سوغات و کباب خوشمزه آن بیشتر آشنا شوید.

در نواحی نیمه بیابانی کشور شهر پایتخت سنگ‌ نگاره‌های ایران استوار شده است که نشان از سکونت هفت هزارساله انسان در گلپایگان است. پیشینه تاریخی این شهر به دوران سلسله‌ کیانیان، دوران پارینه‌ سنگی میانه و نوسنگی باز می‌گردد که در گذشته به "وردپاتکان" یا "سرزمین گل‌های سرخ" شهرت داشته است.

آثار تاریخی

ارگ گوگد: این ارگ دومین بنای خشت و خام ایران است که توسط شخصی به نام علیخان در ۴۰۰ سال قبل بنا شده است، ساخت ارگ با توجه به شرایط سیاسی آن زمان متفاوت بوده، به گونه‌ای که در زمان صلح به عنوان کاروانسرا و در زمان جنگ به عنوان دژی نظامی مورد استفاده قرار می‌گرفته است و اکنون دارای ۲۰ اتاق و سوییت‌های زیبا در دو طبقه، رستوران، چایخانه سنتی و تالار پذیرایی و جاذبه‌های متنوع گردشگری به عنوان مکانی منحصر به فرد برای بازدید و استراحتگاه گردشگران شهرستان گلپایگان مورد استفاده قرار می گیرد.

مسجد جامع گلپایگان: در ۹۰۰ سال گذشته یعنی در سال ۵۰۸ هجری قمری در دوران حکومت ابوشجاع محمدبن ملکشاه سلجوقی و به دستور ابونصر ابراهیم بن محمد بن ابراهیم بابا عبدالملک ساخته شده و نام این شخص در دو جای مسجد یکی در کتیبه دور گنبد و دیگری در حاشیه محراب نوشته شده است، این مسجد از بزرگترین مساجد ایران است که با توجه به معماری ایرانی اسلامی آن، الگویی برای ساخت سایر مساجد بزرگ بوده، به ویژه در مناطقی که جزو قلمرو حکومت سلجوقیان بودند.

مناره سلجوقی: گواهی بر مسیر جاده ابریشم در این شهر است، مناره سلجوقی یا فانوس جاده ابریشم از شاهکارهای دوره سلجوقیان است که در زمره بلندترین مناره‌های قرن پنجم هجری قمری است.

از آنجایی که بناهای تاریخی با انگیزه و دلیل خاص بنا می‌شدند و گلپایگان به دلیل این‌که در دوران سلجوقیان شهری تجاری و در مسیر عبور جاده ابریشم قرار داشت برای راهنمایی کاروان تجار این مناره احداث شد تا با روشن کردن آتش بر روی آن مسیر راه را به یکدیگر نشان دهند.

روستای وانشان: در دل طبیعت زیبای خود پذیرای آثار و بناهای تاریخی بسیاری است، غار کشف شده در این روستا حکایت از سکونت انسان در سه هزار سال قبل دارد، به دلیل نزدیکی به ارتفاعات و کوه تیر، داری آب‌ وهوای بکر و خوبی است.

روستای فاویان: روستایی که با نه به استفاده از پلاستیک در مناسبت‌ها و مجالس مختلف و نریختن زباله در سطح معابر و کوچه‌ها به عنوان روستای بدون زباله استان در سال ۹۷ معرفی شد، دارای خانه‌های تاریخی و کبوترخانه‌های فراوان با قدمت ۴۰۰ ساله، در دل کوه‌های حاج غارا که رویشگاه گیاهان دارویی و گیاه ریواس است قرار دارد و هر سال در فصل بهار پذیرای گردشگران زیادی برای چیدن گیاه ریواس است.

سد گلپایگان: با قدمت بیش از ۵۰ سال نخستین سد مخزنی خاکی و مدرن ایران است که دریاچه این سد گلپایگان منبع پرورش ماهیانی همچون سوف، کپور، ماهی سفید رودخانه‌ای و قزل‌آلا است.

سنگ نگاره‌: این سنگ نگاره‌های هفت هزار ساله با وجود ۳۶ هزار سنگ با نقوش مختلف، بزرگترین و کامل ترین کلکسیون آثار تاریخی سنگ نگاره‌های کشور را تشکیل می‌دهد و نقوش روی این سنگ‌ها دوران کهن زندگی انسان‌ در این شهر را حکایت می‌کند.

روستای هنده: تنها روستای شهرستان که خانه‌‎های آن به صورت پلکانی ساخته شده است و با داشتن طبیعتی بکر و کهن و دشت‌ لاله های واژگون به تفرجگاه‌ استان تبدیل شده است، درختان خود رو و کهنسال زالزالک در جای جای این روستا میزبان گردشگران هستند، رودخانه در بند آن و چشمه جوشان "آب گرم" و سواحل زیبای آن از دیگر دیدنی‌ها این روستا است.

گلپایگان به نگین قطب گردشگری شهرت دارد و به لحاظ آب و هوای مطبوع و کشت علوفه فراوان قطب پرورش گاو و گوسفند و تولید شیر کشور است و به جهت تولید گوشت مرغوب، در پخت کباب تأثیر بسزایی داشته است که اغلب شهرهای کشور، گلپایگان را با کباب و لبنیات آن می‌شناسند و برپایی جشنواره کباب در این شهر گویای همین موضوع بود.

با سفر به این شهرستان و با خوردن کباب و لبنیات محلی آن لذت سفرتان را دوچندان کنید.

کد خبر 368570

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محسنی FR ۱۸:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۹
    0 0
    بسیار جالب بود، ما خانوادگی نوروز ۹۸ به گلپایگان سفر کردیم بسیار سفر خشمزه ای بود.