کارلی فیورینا؛ قدرتمندترین زن در اقتصاد آمریکا

زمانی که کارلی پس از یک سال تحصیل در رشته حقوق دانشگاه UCLA به پدرش گفت که تصمیم دارد از تحصیل در این رشته صرفه نظر کند، پدرش سری تکان داد و گفت "تو هنوز به اندازه کافی عاقل نشده ای"؛ ۲۰ سال بعد نام کارلی به عنوان قدرتمندترین زن در اقتصاد آمریکا درخشید.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، کارا کارلتون اسنید (Cara Carleton Sneed) در ششم سپتامبر سال ۱۹۵۴ در تگزاس به دنیا آمد. پدرش جوزف تایری اسنید سوم (Joseph Tyree Sneed III)، حقوق دان، قاضی ایالتی و استاد دانشگاه در رشته حقوق بود. وجود نام "اسنید" نشان از یک سنت خانوادگی در بین خانواده‌های آمریکایی بود. به دلیل کشته شدن تمام مردان خانواده اسنید با نام کارلتون در جنگ‌های داخلی آمریکا، رسم بر آن بود که هر خانواده نام یکی از فرزندانش را اگر پسر بود کارا و اگر دختر بود کارا کارلتون بگذارد. پدر نقش مهمی در شکل گیری شخصیت مبارز و سخت کوش کارلی داشت تا جایی که در یکی از سخنانش می‌گوید : "همه انسان‌ها در دوران سختی و مشقت به الگو و قطب نمایی درونی نیاز دارند تا راه خود را بیابند؛ پدرم همواره راه درست را به من نشان داده است."

کارلی در سال ۱۹۷۶ در رشته فلسفه و تاریخ قرون وسطی ار دانشگاه استنفورد فارغ التحصیل شد و پس از یک ترم تحصیل در رشته حقوق دانشگاه UCLA  انصراف داد. در تابستان در قسمت پذیرش Kelly Services  مشغول به کار می‌شد و در همان جا به تاجران ایتالیایی، زبان انگلیسی را آموزش می‌داد. او در سال ۱۹۸۰ موفق به دریافت مدرک فوق لیسانس در رشته MBA از دانشکاه مری لند و همچنین هشت سال بعد از دانشکده مدیریت اسلون دانشگاه MIT  فارغ التحصیل شد.

دوران طلایی

دوران طلایی زندگی کارلی با کار کردن به عنوان کارآموز مدیریت در شرکت AT&T  آغاز شد. در این دوره از زندگی ، استعداد او در زمینه مدیریت مجالی برای پیشرفت یافت و توجه مقامات بلند مرتبه شرکت را به خود جلب کرد. این قسمت از زندگی کارلی همزمان با وجود اختلافاتی در زندگی شخصی او با همسرش بود که در نهایت به جدایی آن‌ها ختم شد. یک سال بعد او با فرانک فیورینا (Frank Fiorina) یکی از مدیران AT&T ازدواج کرد. فرانک نیز قبلا یک ازدواج ناموفق داشت که حاصل آن دو دختر بود. در جایی کارلی گفته است که آنها می‌خواستند بچه دار شوند اما گویا این اتفاق در برنامه‌های خداوند نبوده است.

عملکرد فوق العاده کارلی در بخش فروش باعث شد مدیران و روسای شرکت از او بخواهد که سمت مدیریت ارشد را بر عهده بگیرد. به همین دلیل در سال ۱۹۸۸ به دانشکده تجارت اسلون در MIT فرستاده شد تا مدرک کارشناسی ارشد علوم تجاری خود را از آنجا بگیرد. در همان دانشکده با رئیس بخش سیستم‌های شبکه ای  AT&T  ملاقات کرد و در همان بخش مشغول به کارشد. شرکت AT&T  پس از خرید Western Electric  به T&T Technology  تغییر نام داد و به بخش‌های گوناگونی تقسیم شد. بخش سیستم‌های شبکه ای یا Network Systems تا آن زمان در انحصار مردان بود و زمانی که کارلی وارد آن بخش شد مردان به دیده نه چندان خوشایندی به او می‌نگریستند. اما ۱۰ سال بعد کارلی فیورینا در سن ۳۵ سالگی به عنوان نخستین مدیر زن در این بخش انتخاب و پنج سال بعد از آن به سمت رئیس واحد فروش شمال آمریکا منصوب شد.

در سال ۱۹۹۵ شرکتAT&T  به شرکت بزرگی تبدیل شده بود اما با این وجود از نفوذ به بازار کامپیوتر ناکام مانده بود. به همین دلیل تصمیم به مستقل کردن بخش سیستم‌های شبکه ای و تبدیل آن به شرکت جداگانه ای به نام Lucent  گرفتند. با این کار، بار مدیریتی سبک تر می‌شد و همچنین از طریق عرضه عمومی سهام  (IPO) این شرکت می‌توانست به کسب سرمایه بپردازد. به دلیل سابقه و پشتکار کارلی، مدیریت و کنترل این جداسازی و همچنین عرضه عمومی سهام به او سپرده شد. با مدیریت او شرکت Lucent با سرمایه سه میلیارد دلاری به موفقیت شگرفی دست یافت و به عنوان یکی از موفق ترین عرضه های عمومی سهام در بازار بورس در تاریخ تجارت آمریکا تبدیل شد. Lucent، به سرعت به برترین شرکت در صنعت شبکه تبدیل شد و در سال ۱۹۹۸ کارلی به سمت مدیر تجارت فراهم کنندگان خدمات جهانی در آن شرکت منصوب شد. همسرش، فرانک تمام تلاش خود را برای پیشرفت کارلی می‌کرد و درهمان سال با اعلام بازنشستگی پیش از موعد انرژی خود را صرف کمک به پیشرفت شغلی همسرش کرد.

سابقه و تلاش قابل تحسین کارلی از دید رئیسان و مدیران شرکت‌های مهم پوشیده نبود تا سرانجام در سال ۱۹۹۹ شرکت عظیم اچ پی اعلام کرد که کارلی فیورینا را به عنوان رئیس و مدیر عامل استخدام کرده است. این اتفاق از چند جهت حائز اهمیت بود: نخست اینکه اچ پی یک شرکت خانوادگی بود و کارلی اولین شخصی بود که خارج از این خانواده به این سمت منصوب می‌شد. از طرف دیگر، اچ پی نخستین شرکت بزرگ ایالت متحده بود که یک زن مدیریت آن را بر عهده داشت و از این طریق به سیلیکون ولی می رفت، محلی که شرکت‌های فناور محورش تا آن زمان در سلطه مردان بود.

به درستی می توان گفت که موفقیت مانند کوه یخی است که مردم فقط سطح روی آن را می بینند و نمی دانند چه چیزی در زیر آن است. زندگی افراد موفق نیز مانند زندگی افراد عادی با سختی ها و چالش های متفاوتی همراه است. از دست دادن عزیزان، بیماری و وقوع هر اتفاق ناخوشایند دیگر در زندگی تمام انسانها امری اجتناب ناپذیر است، منتها آن چه انسان‌های موفق را از دیگران مستثنا می‌سازد داشتن روحیه مبارزه گر و عزمی تسلیم ناپذیر در برابر ناخوشی‌ها است. کارلی فیورینا هم مانند بسیاری از انسانهای دیگر در طول زندگی خود شکست در زندگی شخصی و اجتماعی و همچنین دست و پنجه نرم کردن با بیماری سرطان را تجربه کرده است اما هیچ گاه تسلیم نشد، به خودش ایمان داشت و دست از تلاش نکشید تا جایی که در جامعه مردسالاری که مدیریت و رهبری تمام شرکت‌های فناور محور را در دست گرفته بود، مدیریت نخستین شرکت بزرگ ایالت متحده را در دست گرفت و نامش به عنوان قدرتمندترین زن در اقتصاد آمریکا در نشریه فورچون به چاپ رسید.

گزارش از: الهه جلالی، خبرنگار ایمنا

کد خبر 368493

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.