"پیچینگ" یعنی هنر ارائه فیلمنامه برای جذب سرمایه

رئیس دفتر تخصصی سینمای سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان گفت: "پیچینگ" این هنر را می‌آموزد که چطور می شود فیلمنامه‌ای را در مدت زمان کوتاه به یک سرمایه گذار ارائه کرد و بدین وسیله جذب سرمایه کنیم، اگر طی پیچینگ بتوان ۲۰ درصد هم سرمایه جذب کرد یعنی موفق عمل شده است.

به گزارش ایمنا به نقل از سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان، مصطفی حیدری با اشاره به برگزاری کارگاه پیچینگ در حاشیۀ نمایشگاه صنعت سینمای اصفهان اظهار کرد: دفتر تخصصی سینما سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان از ابتدا که مبنا و فضای خود را بر حوزه فیلمنامه نویسی گذاشت باید فرایندی را طی می کرد که این فرایند شامل مباحث آکادمیک بود که زمستان ۹۵  با همکاری بیناد فرهنگی سینمایی فارابی در ۱۴ جلسه و با حضور ۱۴ استاد مطرح کشور برگزار شد و بدین ترتیب ضلع اول یعنی بخش تئوری و همچنین ضلع دوم یعنی انتقال تجربه انجام شد این سِیر با حضور فیلمنامه نویسان مطرح کشور و در قالب انتقال تجربه به صورت تئوری و عملی برگزار شد.

وی افزود: سال ۹۶ در جهت تکمیل این فرایند و برگزاری ضلع سوم مربع پیچینگ، مباحث فیلمنامه خوانی ارائه شد که شامل شرکت کنندگانی بود که فیلمنامه های خود را که در قالب آزاد و دو مرحله هم در قالب اقتباس از داستان های ایرانی نگاشته بودند نویسندگان در حضور استاد این فیلمنامه ها را خواندند یعنی عملا پیچینگ وارد مرحلۀ کاملا تجربی شد، به این ترتیب مرحله اول تئوری، مرحله دوم تئوری تجربی و مرحله سوم نیز به صورت کاملا تجربی برگزار شد. در دوره اول برگزاری پیچینگ، فیلمنامه هایی هم ازسوی دفتر تخصصی سینما خریداری و برای ساخت آن هم تلاش شد اما به دلیل اینکه قرار شد شهرداری در حوزه ساخت فیلم وارد نشود ادامه پیدا نکرد.

رئیس دفتر تخصصی سینما سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان در تشریح ضلع چهارم برگزاری پیچینگ گفت: آخرین ضلع این بود که این فیلمنامه ها عرضه شود. در واقع فیلمنامه وقتی هویت پیدا می کند که ساخته شود و پیچینگ یا نقل شفاهی درحقیقت یک مدل حرفه ای در دنیا است که فیلمنامه نویس یا فیلمساز باید فیلمنامۀ خود را برای سرمایه گذار عرضه کند یعنی به گونه ای است که بخش خصوصی هم بتواند ورود پیدا کند.

وی ادامه داد: به دلیل اینکه دوره پیچینگ برای اولین بار در اصفهان برگزار می شود تصمیم گرفتیم یک کارگاه آموزشی هم درکنار آن داشته باشیم که با حضور استاد محمد گذرآبادی از مدرسین و مترجمین بزرگ سینمای ایران برگزار شد. درواقع مرحله چهارم این است که فارغ از اینکه سرمایه پیدا کنیم یا نه و اگر یک فیلمساز را در جشنواره یا همایش ببینیم بتوانیم در فرصت اندک چند دقیقه ای فیلمنامۀ خود را برای او ارائه کنیم، درحقیقت پیچینگ می خواهد این هنر را به ما بیاموزد که چطور می توانیم فیلمنامه خود را در مدت زمان کوتاه به یک سرمایه گذار یا یک فیلمساز ارائه کنیم و بدین وسیله جذب سرمایه کنیم.

حیدری تصریح کرد: تعداد ۵۵ فیلمنامه بدست ما رسید که ۳۸ اثر در قالب فیلم نامه داستانی، ۷ اثر فیلم نامه مستند، ۶ اثر نیز در قالب فیلم نامه پویانمایی ارائه شده که توسط هفت داور یعنی اساتید جمشید خانیان، غلامرضا مهیمن، محمدعلی باشه آهنگر، محمد گذرآبادی، فرزان معظم، مهدی بوستانی شهر بابکی و سیدعلی مفضلی داوری شده و از این تعداد، ۱۰ تا ۱۵ طرح پذیرفته شده و به مرحله نهایی را پیدا می کنند که یکم اسفندماه در مجموعه سیتی سنتر با حضور سرمایه گذاران برگزار می شود.

وی افزود: در مرحله نهایی سرمایه گذار اولیه، حوزه هنری استان اصفهان است و حدوداً ۱۰ سرمایه گذار ثانوی هم حضور دارند که شامل پنج سرمایه گذار دولتی و نیمه دولتی و پنج سرمایه گذار خصوصی است و از این۱۰ تا ۱۵ طرح برخی برای تولید انتخاب خواهند شد. نکته دیگر است است که پیچینگ در دنیا بدین صورت است که مثلا ما نباید انتظار داشته باشیم که تمام این ۱۰ طرح برای تولید سرمایه گذار جذب کند یعنی اصلا این ضمانت وجود ندارد که حتما از تعداد مشخص اثر حمایت صورت گیرد. در عرف دنیا این موضوع مطرح است که اگر پیچینگ بتواند ۲۰ درصد هم سرمایه جذب کند یعنی موفق است و فکر می کنم اگر در این مرحله که گام اول و به صورت استانی است از این ۱۰ طرح دو طرح هم سرمایه جذب کند موفق عمل کرده است.

کد خبر 368124

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.