میزان مصرف نوجوانان از فضای مجازی دو برابر بزرگسالان است

عضو شورای نظام روانشناسی استان اصفهان گفت: میزان مصرف نوجوانان از فضای مجازی و اینترنت حدود ۱۲ درصد و دو برابر بزرگسالان است در حالی که میزان مصرف در افراد بزرگسال تنها ۵ درصد بوده و کاستن از سطح آن نیازمند سواد رسانه‌ای والدین است.

محسن لعلی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص اعتیاد به فضای مجازی و اینترنت در نوجوانان اظهار کرد: امروزه تلفن همراه، تبلت و دسترسی به فضای مجازی و اینترنت تبدیل به جزء جدایی‌ناپذیر زندگی جوامع شده که نوعی اعتیاد رفتاری است.

وی با تاکید بر اینکه استفاده بیش از حد فضای مجازی و اینترنت خاص دوران نوجوانی است، افزود: نوجوانان مدام اشتغال ذهنی دارند و با تلفن همراه،  تبلت، فضای مجازی و اینترنت ذهن خود را مشغول می‌کنند.

این مدرس دوره های تخصصی روانشناسی در خصوص دیگر ویژگی‌های نوجوانان در استفاده از ابزارهای جدید، تصریح کرد:  افزایش مقدار مصرف، شکست در کنترل و بازگشت، افسردگی و کج خلقی موقع قطع اینترنت، عدم استفاده و از دست دادن فرصت‌های شغلی، افت تحصیلی و مشکلات خانوادگی، دروغ گویی به خانواده، رفتار های فریبکارانه و فرار از مشکلات زندگی از دیگر ویژگی‌های گروه نوجوانان است.

وی با بیان اینکه میزان مصرف در نوجوانان حدود ۱۲ درصد است، گفت: این میزان مصرف در بزرگسالان  ۵  درصد است که مصرف نوجوانان تقریبا دو برابر بزرگسالان است که در صورت افزایش استفاده از این فضا توسط نوجوان به نوعی اعتیاد برای آنها ایجاد می‌شود.

لعلی در خصوص آسیب‌های استفاده بیش از حد از این نوع فضاها گفت: آسیب‌هایی مثل از دست دادن تعاملات صحیح و کیفیت تعاملات، افت تحصیلی، مشکلات روانشناختی، اتلاف وقت زیاد فقدان استراحت و انزواطلبی برای نوجوانان ایجاد می‌شود که متاسفانه برخی از آنها اذعان دارند که گاهی اوقات اعتیاد به اینترنت، موبایل و دنیای مجازی بخشی از هویت آنها شده و با فقدان آن احساس می‌کنند بخشی از هویت‌شان وجود ندارد.

این روانشناس با بیان اینکه احتمال اعتیاد به فضای مجازی و اینترنت در  بعضی از کودکان زیاد است، افزود: کودکان بیش فعال و کودکانی که بیش از حد از رسانه‌هایی مانند تلویزیون، موبایل و تبلت استفاده می‌کنند در نوجوانی بیشتر مبتلا به این فضا و تکنولوژی‌های نوین می‌شوند.

عضو شورای نظام روانشناسی استان اصفهان تاکید کرد: جذابیت فضای مجازی باعث جذب نوجوانان برای استفاده و چرخیدن در اینترنت می‌شود برخی از نوجوانان در فضای مجازی متوجه نیستند که چطور وقت‌شان می گذرد و باید به زمان‌بندی استفاده از این فضا توجه کنند همچنین باید آثار منفی استفاده بیش از حد از اینترنت و  امکانات این چنینی را در زندگی تجسم کند.

وی با اشاره به اینکه اعتیاد به اینترنت هم می‌تواند معلول و هم علت اختلالات روانشناختی باشد، تصریح کرد: ممکن است که نوجوان دارای افسردگی و اضطراب اجتماعی باشد و به همین دلیل در فضای مجازی خود را اثبات کند و این اتفاق به دلیل گمنامی در این فضا است.

لعلی با بیان اینکه وقتی مداخلات فردی راه به جایی نمی‌برد این خود نشانگر اعتیاد و وابستگی نوجوان به اینترنت است، گفت: چنین شرایطی نیاز به مداخلات خانوادگی دارد و پیدا کردن سرگرمی‌های همسان فضای مجازی برای نوجوان بسیار مهم است و برای ادامه استفاده باید قوانین و اصول صریح و شفاف در خانواده حاکم باشد تا اعتیاد و مشکلات ناشی از آن کاهش یابد.

وی در توصیه به والدین برای مدیریت فضای مجازی اظهار کرد: بعضی از خانواده‌ها خودشان زمینه‌ساز استفاده فرزندان از موبایل، تبلت و فضای مجازی هستند که باید والدین سرگرمی‌های متناسب با سن، علایق و ویژگی‌های شخصیتی نوجوان را جایگزین فضای مجازی کنند و باید جذابیت این سرگرمی، همسان یا بالاتر از فضای مجازی باشد.

وی با تاکید بر لزوم وقت  گذاشتن برای نوجوان افزود: پژوهش‌ها نشان داده خانواده‌هایی که برای فرزندشان اهمیت قائل هستند و به حرف‌های آنها گوش می‌دهند و با او همدلی می‌کنند، تا حدودی می‌توانند از گرایش افراطی نوجوان به موبایل و فضای مجازی جلوگیری کنند.

عضو شورای نظام روانشناسی استان اصفهان گفت: خانواده باید شرایط استفاده نوجوان از فضای مجازی را تعیین کند و در شرایطی که استفاده از فضای مجازی اجتناب‌ناپذیر است با تعیین کردن شرط هایی و گرفتن هزینه‌های اینترنت و شارژ آن از  پول تو جیبی‌های نوجوان می‌توان استفاده او را کاهش داد.

 وی داشتن سواد رسانه‌ای والدین را ضروری دانست و گفت: والدین باید بتوانند اطلاعاتی که از رسانه‌ها می‌گیرند را با تجزیه و تحلیل آن به فرزندان بیاموزند چرا که همه اطلاعات موجود صحیح نیستند و همه موارد به درد نوجوان نمی‌خورد.

لعلی با بیان اینکه اعتیاد نوجوانان به فضای مجازی درمان شدنی است، تاکید کرد: مهمترین بحث پیشگیری است که امروزه  فراموش شده  و باید این پیشگیری از دبستان شروع شود که این اتفاق نیازمند توجه والدین، معلمان و مسئولین مدارس و داشتن سواد رسانه‌ای است.

کد خبر 368015

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.