شیوه‌های خلاقانه در مدیریت شهری

نقش مدیریت شهری در سال‌های اخیر با پیچیده‌تر شدن مسائل شهری پر رنگ‌تر شده و مدیران شهری با توجه به استعدادها، انگیزه‌ها، مشارکت گروه‌های مختلف و ترکیب این گروه‌ها برای دستیابی به شهری خلاق تلاش می‌کنند.

به گزارش ایمنا، در هر شهری همیشه ظرفیتی بسیار بیشتر از آنچه تصور می‌کنیم، وجود دارد، اگر بتوانیم بسترهای مناسبی را برای ایجاد فرصت‌هایی که مردم بتوانند خلاقیت‌ها و ظرفیت‌های خود را آزاد سازند فراهم کنیم در اصل به سمت ایجاد شهرهای خلاق گام برداشته‌ایم؛ در این میان مدیریت شهری یکی از ارکان اصلی شهر خلاق است که باید دارای توانمندی ایجاد خلاقیت در شهر و شهروندان باشد، مدیریت خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان نیز با همین بنیان تشکیل شده تا دریچه ورودی برای خلاقیت و نوآوری به شهرداری اصفهان باشد.

به منظور اطلاع از چگونگی استفاده از شیوه‌های خلاقانه در مدیریت شهری، فعالیت مدارس فصلی صنایع دستی، راهکارهای ارایه ایده و پیشنهادات شهروندان و برخی موارد دیگر گفت و گویی را با «محمدحسین قورچانی» مدیر خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان انجام داده‌ایم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

مدیریت خلاقیت و فناوری‌های نوین در سیستم مدیریت شهری اصفهان عهده‌دار چه وظایفی است؟

با توجه به اینکه شهرهای مختلف در دوران جدید کاربردها و کاربری‌های جدید پیدا کرده‌اند، نوع وظایف در شهرها نیز تغییر یافته است؛ در گذشته شاید نگاه به خلاقیت و نوآوری در مدیریت شهری شهرها کمتر بوده، اما امروزه با تغییراتی که ایجاد شده، خلاقیت و نوآوری در شهرهای خلاقی همچون اصفهان بسیار مد نظر قرار گرفته است.

منظور از تغییرات، در چه زمینه‌ای است؟

در زمینه‌های جامعه شناختی، کالبدی و غیرکالبدی تغییراتی در شهرها اتفاق افتاده از این رو دیگر وظایف شهرداری‌ها تنها خدماتی و عمرانی نیست، بلکه استفاده از خلاقیت و نوآوری نیز مد نظر قرار گرفته و گسترش یافته و به نوعی خلاقیت و نوآوری جای خود را در مدیریت شهری باز کرده است.

مدیریت خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان نیز با همین بنیان تشکیل شده تا دریچه ورودی برای خلاقیت و نوآوری به شهرداری اصفهان باشد؛ زیر مجموعه این مدیریت سه اداره قرار گرفته، یکی اداره خلاقیت و نوآوری که متولی شهر خلاق اصفهان است، دیگری دبیرخانه نظام پیشنهادات شهرداری است که در زمینه دریافت پیشنهادات مردم و کارکنان شهرداری فعالیت می‌کند و بخش دیگر فناوری‌های نوین و ارتباط با صنایع و شرکت‌های دانش بنیان است.
در مدیریت چرخه فناوری‌های نوین به عبارتی از خلاقیت که به ایده، از پیشنهاد و ایده به نوآوری و از نوآوری به فناوری می‌رسیم و در این چرخه کامل هدف جامع تسهیل‌گری را دنبال خواهیم کرد.

مصادیق سه حوزه خلاقیت و نوآوری، نظام پیشنهادات و فناوری‌های نوین کدام است؟

در حوزه خلاقیت و نوآوری با توجه به اینکه متولی شهر خلاق اصفهانیم به دنبال حفظ و ترویج صنایع دستی و هنرهای سنتی در شهر هستیم و برای حفظ آن باید برنامه‌ریزی کنیم تا آسیب شناسی درباره گسست نسلی در این هنرها انجام و معضلات این حوزه در طراحی کاربردی صنایع دستی و یا سایر موارد بررسی شود؛ همچنین می‌توانیم ارتباط بین شبکه شهرهای خلاق یونسکو با ۲۵۰ شهر دیگر را بر قرار کنیم و به عبارتی با حضور در نمایشگاه‌های مختلف و انجام بازاریابی‌ها، هنرمندان شهر اصفهان را به هنرمندان شهرهای خلاق دیگر وصل کنیم.

بازتاب برگزاری مدارس صنایع دستی چگونه بود؟

مدیریت خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان برخی مدارس فصلی صنایع دستی را راه‌اندازی کرد که بسیار مورد توجه قرار گرفت؛ به عنوان مثال در فصل تابستان مدارس صنایع دستی ویژه دانش آموزان بود؛ فلسفه فعالیت مدارس صنایع دستی تابستانه پُرکردن اوقات فراغت دانش آموزان و رفع گُسست نسلی بین نسل نوجوان و هنرمندان اصیل صنایع دستی بود که در این راستا از اساتید برجسته و کهنه‌کار استفاده کردیم تا ارتباط بین نسلی نیز برقرار شود.

از برگزاری مدرسه تابستانه با توجه به استقبال گسترده دانش آموزان بازخورد بسیار خوبی دریافت کردیم، اما چون متولی آموزش این هنر نیستیم و فقط برای ترویج این هنر کار کردیم، این دوره به اتمام رسید و در صدد هستیم که تابستان سال آینده باز هم این مدارس را برگزار کنیم؛ مدارس پاییزه صنایع دستی نیز ویژه دانشجوبان بود تا تخصصی‌تر به هنر صنایع دستی نگاه شود و ایده‌های جدید به دست آوریم.

مدرسه زمستانه ویژه بانوان زنان سرپرست خانوار بود تا به نوعی به اقتصاد خانوارها کمک کنیم، زیرا صنایع خلاق دارای ارزش افروده بالا از نظر مواد اولیه و فضای کمی که برای ایجاد شغل نیاز دارد، هستند و با سرمایه اندک می‌تواند اشتغال‌زا باشد.

کلاس‌های مدرسه زمستانی با همکاری کتابخانه مرکزی شهرداری اصفهان در رشته‌های میناکاری، قلم‌زنی، کاشی هفت رنگ و دوخت با چرم برگزار شد؛ مدرسه بهاره را ویژه بازنشستگان برگزار می‌کنیم و با توجه به نگاه ما به اقشار مختلف شهروندان و لزوم ارتباط هرچه بیشتر بازنشستگان با صنایع دستی و نقش تعیین کننده آنان در اقتصاد خانوار، در مدرسه بهاره بررسی ابعاد روانی، سلامت و مناسب‌سازی اوقات فراغت را مدنظر خواهیم داشت.

زمان دقیق مدرسه بهاره را در موعد مقرر از طریق رسانه‌ها اطلاع‌رسانی خواهیم کرد، ضمن اینکه در این مدارس از استادکاران ماهر استفاده می‌کنیم؛ در کنار آن، ایده گالری‌ها را برای افرادی که ایده جدید در حوزه صنایع خلاق دارند، برگزار می‌کنیم و این ایده‌ها را بدون هیچ هزینه‌ای در گالری‌ها نمایش خواهیم داد.

تاکنون کارگاه تذهیب بر روی اشیاء کارخلاقانه ای که کمتر انجام شده، برگزار کردیم یا نمایشگاه نقش قالی‌ها را برگزار کردیم تا به نوعی نمایش چهار نسل معاصر از طراحی نقشه قالی‌ها را در کنار هم در معرض دید علاقه‌مندان قرار دهیم.

امکان همکاری استادکاران شهر با مدیریت خلاقیت شهرداری اصفهان وجود دارد؟

بی‌شک از اساتید ماهر استفاده می‌کنیم و اگر هنرمندی متقاضی حضور در این کلاس ها باشد، استقبال خواهیم کرد.

آیا می توان از ایستگاه‌های مترو که فضای مناسبی است را برای معرفی صنایع دستی این شهر تاریخی استفاده کرد؟ به عنوان مثال در یک ایستگاه، صنایع دستی مربوط به هنر میناکاری و در ایستگاه دیگر منبت‌کاری را به شهروندان و مسافران نوروزی معرفی کنیم.

بله، پیشنهاد خوبی است، ما به این موضوع فکر کرده بودیم چرا که با احداث ایستگاه‌های مترو، ظرفیت جدیدی به ظرفیت‌های شهر اضافه شده و به بعضی از ایستگاه‌ها در قالب گالری نگاه خواهیم کرد.

برای ترویج هنرهای سنتی باید تلاش کرد، وقتی می گوییم اصفهان شهر خلاق است نباید تنها در اسم باشد بلکه در مقام عمل نیز باید اقداماتی انجام داد.

شهروندان چگونه می توانند پیشنهادات خود را ارایه کنند؟

نظام پیشنهادات مجموعه‌ای پویا در بدنه مدیریت شهری است که مأموریت آن انتظام فرآیند ایده‌پردازی با هموار کردن مسیر دریافت و تحلیل ایده‌ها است.

شهروندان می توانند با مراجعه به سایت شهرداری اصفهان به نشانی www.isfahan.ir  مراجعه و ایده های خود را ثبت و کُد رهگیری دریافت کنند و نیاز به مراجعه حضوری حضوری نیست؛ ۵۰ کارگروه تخصصی پیشنهادات ارایه شده را بررسی و در نهایت نتیجه ارزیابی را به صاحبان پیشنهاد یا ایده اعلام می‌کنند.

پیشنهادات مردم تاکنون بیشتر در چه حوزه‌هایی بوده است؟

بیشتر در حوزه حمل و نقل و ترافیک، زیباسازی شهر، آب و  فضای سبز بوده چرا که شهروندان روزانه بیشتر درگیر این مسایل در شهر هستند.

در این باره مسابقاتی هم برگزار شده است؟

یکی از دریچه‌های دیگر برای نظام پیشنهادات، ایده‌کاپ است؛ ایده کاپ‌ها در شهرداری با موضوع مشخص مثل ایده‌کاپ در حوزه آب و فضای سبز، ایده‌کاپ در حوزه حمل ونقل و ترافیک یا در حوزه زیباسازی نوروزی برگزار شده و  از مردم درخواست کردیم همانگونه که برای زیبایی منازل خود برنامه‌ریزی می‌کنند، برای شهر به عنوان خانه دوم خود نیز ایده‌پردازی کنند چرا که شهروندان بهتر از کارگزاران به شهر توجه می‌کنند، نگاه موشکافانه‌تری دارند و به راحتی می توانند ما را با ارایه پیشنهادات خود در اداره شهر کمک کنند.

ایده‌کاپ دیگری درباره «شهر دانش آموز» با توجه به سؤال مهر شهردار اصفهان در مهرماه برگزار و بازخورد خوبی دریافت کردیم، زیرا از دیدگاه دانش آموزان به شهر نگاه کردیم تا بدانیم آنها دوست دارند فضای شهر را چگونه ببینند؛ همچنین به قشر دختران جامعه با برگزاری ایده کاپ «دختران خلاق» توجه کردیم تا بدانیم از دید آنها چه مواردی در شهر ضرورت دارد.

به عنوان مثال کودکی هفت ساله ایده‌ی یک جمله‌ای مطرح کرد و به شهرداری پیشنهاد داد که در ایستگاه‌های دوچرخه، دوچرخه‌ای برای کودکان شهر در نظر گرفته شود و این موضوع نشان می‌دهد ما از نگاه بچه‌ها کمتر به شهر نگاه نکرده‌ایم؛ با برگزاری این ایده‌کاپ‌ها قطعاً کودکان شهر در جریان مسایل شهری قرار می‌گیرند.

فرایند استفاده از پیشنهادات چگونه است؟

پس از دریافت پیشنهادات یا ایده‌ها، موارد به کمیته تخصصی حوزه مربوطه برای بررسی ارجاع می‌شود و اگر قابلیت اجرا داشته باشد، برای فرایند اجرا به بخش مربوطه ارجاع خواهد شد و چنانچه قابلیت اجرایی نداشته باشد، پاسخ را به صاحب پیشنهاد یا ایده اعلام می‌کنیم.

گاهی افراد ایده خود را پرورش و بار دیگر با پختگی بیشتر ارایه می‌کنند تا نتیجه مطلوب را به دست آورند، اما قطعاً اگر پیشنهاد تایید شود، برای اجرا مورد استفاده قرار می گیرد؛ برنامه‌ریزی شده تا پایان هر سال به پیشنهاد دهندگان برتر در جشنواره سالانه نظام پیشنهادات تقدیرنامه و جوایزی اهداء کنیم.

پیشنهاد یا ایده با نام فرد پیشنهاد دهنده ثبت می‌شود؟

بله، پیشنهاد و ایده به نام فرد ثبت و کد رهگیری ارایه می‌شود، با این فرایند کسی نمی‌تواند ادعای واهی درباره آن پیشنهاد داشته باشد و بر اساس آیین‌نامه نظام پیشنهادات، حقوق معنوی شهروندان محفوظ خواهد بود.

با توجه به اینکه ایده کاپ بعدی مدیریت خلاقیت و فناوری های نوین شهرداری در حوزه رسانه است، از فعالان رسانه می‌خواهیم ایده های خلاقانه خود را در زمینه‌های تبلیغات محیطی، بسترهای جدید در تبلیغات محیطی یا استفاده از شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های دیجیتال برای ترویج فرهنگ شهروندی، گردشگری و برند شهری ارایه کنند.

در بخش جنبی این ایده‌کاپ، علاقه‌مندان می‌توانند محتواهای خلاق یا خبر خلاق خود را تا پنجم  اسفندماه سال جاری به سایت  www.eventbox.ir ارسال کنند.

روز نهم اسفند۹۷ ایده کاپ رسانه برگزار و ۱۴ ایده برتر معرفی و جوایز نفیسی به برگزیدگان اهداء می‌شود، البته سه طرح برتر را به صورت پایلوت در شهر اجرا خواهیم کرد و اگر به نتیجه برسد در قالب قرارداد با فرد صاحب ایده وارد مذاکره خواهیم شود.

یکی از مسایل دیگر که بررسی می کنیم، ورود فناروی های نوین به شهر است، به هر حال شیوه‌های سنتی را باید کنار گذاشت و از فناوری های جدید استفاده کرد تا فرایندها را کوتاه کرده و کاهش هزینه‌های مدیریت شهری و اداره ارزان شهر را رقم بزنیم.

از این جهت  اگر شرکت‌های دانش بنیان و خلاق یا افراد صاحب فناوری‌های نوین در حوزه های مختلف شهری طرح و ایده فناورانه داشته باشد، می‌توانند به مدیریت خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان به نشانی میدان امام حسین، ارگ جهان نما، طبقه دوم  مراجعه یا پروپوزال خود را ایمیل کنند.

برای استفاده از فناوری‌ها، چرخه فناوری را برای جلوگیری از موازی کاری‌ها و کاهش بروکراسی‌ها برای نخستین بار در شهرداری تدوین کردیم تا فرد صاحب ایده، ایده خود را ثبت کنند در واقع ما فرایند بروکراسی را با تسهیل‌گری کامل برای صاحبان ایده انجام خواهیم داد.

کد خبر 367998

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.