رابطه مینای دندان و اختلالات روانی/خواب برای بهبود عفونت مفید است

تاثیرات غذاهای کنسروی بر جنین، تاثیر خواب بر روی بهبود عفونت و پیش‌بینی اختلالات روانی از روی مینای دندان را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محققان دریافتند مصرف غذاهای کنسروشده در طول بارداری موجب می‌شود نوزاد در معرض ماده شیمیایی «بیسفنول A» (BPA) قرار گیرد که بر قوه باروری اش در آینده تاثیر می‌گذارد.

محققان دانشکده پزشکی دانشگاه بوستون در مطالعه خود به بررسی تاثیر قرارگیری در برابر این ماده بر عملکرد تخمدان انسان پرداختند.

شروتی ماهالینگای، عضو تیم تحقیق، در این باره می گوید: "ما دریافتیم تاثیرات قرارگیری در برابر این ماده شیمیایی بخصوص در زمان بارداری که زمان بسیار مهمی در مرحله رشد است، بسیار زیانبار است."

محققان تاکید دارند باید مطالعات بیشتری در زمینه تاثیر این ماده شیمیایی بر اختلالات تخمک گذاری انسان انجام شود.

مطالعات نشان می دهند که BPA موجب اختلال در سیستم غدد درون ریز در جنین و کودکان و همچنین بزرگسالان می شود و تاثیرات بلند مدتی بر سلامت و همچنین بر سلامت باروری خواهد داشت.

نوشابه‌های رژیمی خطر سکته در زنان یائسه را افزایش می دهد

تحقیقات نشان داده است در مقایسه با زنانی که کمتر از یک بار در هفته نوشابه رژیمی مصرف می کنند یا اصلا نوشابه مصرف نمی کنند، زنانی که دو بار یا بیشتر در هفته نوشابه رژیمی مصرف می‌کنند ۲۳ درصد بیشتر با ریسک سکته، ۳۱ درصد بیشتر با ریسک سکته ایسکمیک و ۲۹ درصد بیشتر با ریسک ابتلا به بیماری قلبی روبرو هستند.

از طرفی ریسک مرگ در آنها به هر دلیلی ۱۶ درصد بیشتر است. همچنین یافته ها نشان می دهد ریسک سکته در زنان فاقد بیماری قلبی یا دیابت بیش از دو برابر خواهد بود.

یاسمین موسی وار رحمان، استادیار دانشکده پزشکی آلبرت انیشتین آمریکا، در این باره می گوید:"تحقیق ما و سایر مطالعات مشاهده ای نشان می دهند که مصرف نوشابه های رژیمی بی ضرر نیستند و مصرف زیاد آنها با ریسک بالاتر بروز سکته و بیماری قلبی مرتبط است."

در این مطالعه، ۸۱,۷۱۴ زن ۵۰ تا ۷۹ سال مورد بررسی قرار گرفتند. از آنجاییکه نتایج این مطالعه مربوط به زنان پس از سن یائسگی است، در مورد مردان یا زنان جوان تر قابل تعمیم نیست.

محققان تاکید می کنند آب بهترین نوشیدنی و بهترین گزینه برای نوشابه های فاقد کالری است

خواب  با عفونت مقابله می‌کند

طبق یافته های جدید تحقیقاتی، خواب دارای پتانسیل افزایش کارآیی واکنش های سلول T است.

به گفته محققان، در مقایسه با زمان بیداری، خواب به شکل قابل توجهی موجب افزایش میانگین شدت فلورسانس سلول های T می شود؛ سلول های T نوعی سلول سفید خون هستند که با عفونت درون بدن مقابله می کنند.

این نتایج اثبات می‌کند که از دست دادن دو ساعت از زمان خواب برای کاهش توانایی سلول های T کافی است.

این یافته ها می‌تواند به توسعه شیوه های درمانی جدید با هدف بهبود توانایی سلول های T، بخصوص در زمان نابودی سلول های تومور، کمک کند.

تخلف بهداشتی دو برند معروف اسنک

کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو در واکنش به اظهاراتی مبنی بر تکذیب تولید اسنک از ذرت حیوانی، گفت: گزارش مبسوط نمونه‌های تست شده از مواردی که از ذرت حیوانی در تولیدشان استفاده کرده بودند، آماده است و موارد آلودگی میکروبی و حتی بعضاً آلودگی شیمیایی یا موارد دیگر هم در آن مشاهده شده که موارد تفصیلی آن ارایه  می‌شود.

وی در واکنش به اظهارات رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان انواع چیپس و فرآورده‌های حجیم شده بر پایه ذرت مبنی بر تکذیب تولید اسنک از ذرت حیوانی، گفت: مواردی که توسط این فرد مطرح شده به هیچ وجه صحت ندارد. گزارش مبسوط نمونه‌های تست شده از مواردی که از ذرت حیوانی در تولیدشان استفاده کرده بودند، قطعاً این موضوع هم تخلف بهداشتی بوده و هم تخلف ارزی که البته موضوع تخلف ارزی در حیطه کاری سازمان غذا و دارو نیست.

سخنگوی سازمان غذا و دارو با بیان اینکه اظهارات این فرد به هیچ‌وجه صحت ندارد و ایشان در جایگاهی نیستند که در این زمینه اظهار نظر کنند، افزود: بلکه پرونده مسیر قضایی خودش را طی می‌کند و گزارش مبسوط و مفصل آن هم توسط مدیرکل فرآورده‌های غذایی سازمان غذا و دارو ارایه خواهد شد. باید توجه کرد که بحث مغایرت بهداشتی به عنوان محور اصلی این پرونده بوده است. تعجب می‌کنم که اتحادیه‌هایی که عموماً باید به نوعی متوجه حقوق مصرف‌کننده هم باشند، اینگونه اظهارات را مطرح می‌کنند. ما اتحادیه تشکیل نمی‌دهیم که از برخی موارد تخلف، حمایت کنیم و از بیان چنین اظهاراتی آن هم در مواردی که از سوی برخی از این شرکت‌ها تخلفاتی انجام شده و برای ما محرز و مسلم است، از این شرکت‌ها حمایت می‌کنند.

جهانپور با بیان اینکه خط تولید شرکت‌های متخلف در حوزه اسنک‌های پف‌کرده حجیم شده در آن زمان متوقف شد، گفت: اما در حال حاضر این موضوع از حیطه مسئولیت‌های سازمان غذا و دارو خارج است و سازمان تعزیرات و دستگاه قضایی باید در این زمینه اظهار نظر کنند. در عین حال اظهارات اتحادیه مذکور موجب تعجب است و توصیه می‌کنیم برخی افراد جایگاه خودشان را در نظر بگیرند و در حوزه‌ای که به آن‌ها مربوط نیست و در آن حوزه شایستگی اظهارنظر هم ندارند، اظهار نظر نکنند و موجب تشویش اذهان عمومی نشوند.

وی تاکید کرد: ما به عنوان وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو هر کجا که پای سلامت عمومی در میان باشد، کوتاه نمی‌آییم و امیدواریم این موارد با برخورد مناسب از سوی سیستم قضایی و تعزیراتی مواجه شوند. باید توجه کرد که فضاسازی‌های رسانه‌ای تغییری در موقعیت علمی و فنی سازمان غذا و دارو ایجاد نکرده و به هیچ وجه از سلامت مردم کوتاه نمی‌آییم.

جهانپور خاطرنشان کرد: پیش از این سخنگوی سازمان غذا و دارو از ارجاع پرونده تخلف دو برند معروف اسنک‌های حجیم‌شده بر پایه ذرت به دستگاه قضایی خبر داده بود.

پیش‌بینی اختلالات روانی از روی مینای دندان

 "ارین دان"، یک روان‌پزشکِ بیمارستان عمومی ماساچوست به بررسی افتادن دندان‌های شیری از شش سالگی پرداخته و دریافته است افرادی که مینای دندان‌هایشان نازک‌تر است بیشتر با احتمال ابتلاء به اختلالات نقص توجه روبرو هستند.

اگرچه بررسی دندان‌ها در علم باستان‌شناسی و وجود برخی ارتباطات در این زمینه منطقی است اما کشف چنین ارتباطاتی با روان‌پزشکی بی‌سابقه بوده و راهی جدید برای تشخیص اختلالاتی به وجود آورده که به طور روزافزون رو به رشد هستند.

در این مطالعه باستان‌شناسان، انسان‌شناسان و پزشکان عمومی به همکاری پرداخته‌اند و از والدین ۳۷ کودک خواستند تا دندان‌های افتاده کودکان شش سال و بزرگ‌تر خود را به متخصصان بدهند.

پس از تجزیه و تحلیل همه دندان‌ها با عکس‌هایی با وضوح بالا، متخصصان به بررسی رفتارهای این کودکان پرداختند. آنها دریافتند تفاوت‌ها در ابعاد و کیفیت دندان‌های این کودکان در مقایسه با معیارهایی که معمولاً روانشناسان برای این منظور بررسی می‌کنند نظیر عوامل خانوادگی یا محیطی، فاکتور بهتری برای پیش‌بینی سلامت روان در آنهاست.

بنا بر گزارش دیلی میل، در این مطالعه علاوه بر کشف رابطه سلامت دندان‌ها با سلامت روان، لزوم همکاریِ بین‌رشته‌ای دانشمندان و متخصصان مختلف در زمینه‌های مختلف نیز برجسته شد.

کد خبر 367856

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.