۲۰ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۶:۱۲
سایه شوم گرانی بر مسکن

خوانسار- دلالی و سوداگری دو عاملی است که در هرجا راه می یابد شیب قیمت ها را پیش از پیش تندتر می کند و نتیجه آن هم چیزی به جز تورم و گرانی نیست، بار دیگر امروز غول نقدینگی و طمع طماعان ظرفیت‌های بالقوه‌ آب و هوای زمین بهشتی را مناسب جولان می بیند تا تهدیدی جدی برای مسکن و زمین آن باشد.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان خوانسار، در روزهای اخیر گلایه‌های زیادی نسبت به رشد سرسام‌آور قیمت زمین و مسکن در شهر خوانسار شنیده می‌شود چراکه تاکنون چنین افزایش قیمتی را بازار املاک شاهد نبوده است.

گرانی زمین، ملک و اجاره‌ بها در شهر خوانسار خانواده‌های زیادی را نگران کرده است البته این نگرانی‌ها بی دلیل هم نیست چراکه امروز به خوبی دیده می شود که افزایش بیش از حد اجاره‌ خانه‌ مستاجران زیادی را راهی شهرهای همجوار کرده زیرا توان مالی افراد بسیار پایین‌تر از قیمت‌هایی گزافی است که شنیده می‌شود.

کارشناسان دلایل مختلفی در این باره مطرح می‌کنند اما از همه مهم‌تر این است که شهری مثل خوانسار به دلیل آب و هوای مطبوع و اقلیم عالی در خط مقدم تقاضای ملک و مسکن قرار گرفته البته منشا دیگر تورم غیرقابل توجیهی که به بخش مسکن در این شهر وارد شده را می توان در نداشتن برنامه‌ای پایدار و منسجم برای کنترل قیمت جست و جو کرد.

در سال‌های اخیر خشکسالی‌هایی پی در پی که شهرهای مختلف با آن درگیر بودند باعث شد تا توجه بسیاری از افراد به شهرستان خوانسار جلب شود و همین استقبال از زمین ها و مسکن این شهر زمینه ورود و جولان دلالان و سوداگران را فراهم کرد تا شیب قیمت مسکن هر روز تندتر شود.

با توجه به اینکه بسیار حایز اهمیت است که زمین و مسکن در کلان شهرهایی نظیر تهران به دلایل متعددی چون فقدان ظرفیت زیست پذیری و حباب قیمت در رکود سنگینی فرو خواهد رفت و دیگر تقاضای موثری نخواهند داشت، اما داستان برای خوانسار و ییلاقات کوچک و خوش آب و هوا به کلی فرق می‌کند چرا که غول نقدینگی و طمع طماعان ظرفیت‌های بالقوه‌ای شهری مانند خوانسار را نشانه گرفته و به همین خاطر وضعیت مسکن و زمین این شهر در معرض تهدید جدی قرار دارد.

درست است که ساختار اقتصاد ایران مستعد تورم مزمن است، اما در ایران شهرهایی هستند که اجازه رشد قیمت و سرمایه گذاری سفته‌بازان در مسکن داده نمی‌شود نظیر ماسوله، بسطام، ابیانه، لاهیجان و... چراکه شهرهای مذکور بسی بیشتر از خوانسار مستعد تقاضای ویلاسازی هستند، اما خوشبختانه با نظارت نهادهای رسمی، سمن‌های محلی و وضع قوانین بازدارنده جایی برای تقاضای سرمایه‌ای و غیربومی ملک نمی‌ماند و خبری از افزایش شدید قیمت نیست.

باید فرهنگ اجاره روزانه و هفتگی اتاق یا خانه در خوانسار جا بیفتد و مسافران و متقاضیان غیر بومی بدانند که اگر قصد سفر به خوانسار را برای چند روز یا چند هفته در سال دارند نمی تواند آپارتمان یا باغچه و ویلای شخصی داشته باشند.

با این الگو فرهنگ گردشگری و توسعه پایدار در خوانسار ریشه می‌گیرد و درآمد بالایی را نصیب شهروندان بومی می‌کند از طرفی طبیعت زیبا و معماری اصیل شهر حفظ شده بی شک خوانسار به توسعه‌ای پایدار می‌رسد.

سکونت در شهر همجوار به دلیل گرانی اجاره بها

یوسف فروغی از جوان خوانساری در این باره می‌گوید: شغل من در خوانسار است اما به دلیل گرانی مسکن مجبورم در شهر همجوار زندگی کنم، قیمت رهن و اجاره کم ارزش ترین ساختمان در خوانسار با بهترین خانه در شهر همجوار یکی است، پس انصاف صاحب خانه‌ها کجاست؟

وی ادامه می‌دهد: صاحبان مسکن حاضر هستند مسکن بدون سکنه باشد، اما به نرخ مناسب به یک زوج جوان اجاره ندهند! البته خانه‌های زیادی در شهر خوانسار به دلیل افزایش اجاره بها و نداشتن تعامل صاحب خانه با مستأجرها خالی است که جای سوال دارد؟

فروغی می‌گوید: نه تنها من بلکه آمار بالایی از جوانان خوانساری به دلیل گرانی اجاره بهای مسکن و حتی خرید مسکن به شهرهای همجوار مهاجرت کردند.

دست واسطه‌ها و دلالان زالو صفت باید از بازار مسکن کوتاه شود

علی احمدی جوانی که به تازگی ازدواج کرده و مدت‌ها با معضل گرانی اجاره خانه دست و پنجه نرم کرده، می‌گوید: خواهش می‌کنم رسانه‌ها به داد ما جوانان برسند تا بلکه مسئولان صدای جوانان درمانده را بشنوند مگر ما چقدر درآمد داریم که برای خانه اینقدر بتوانیم پول بدهیم.

وی ادامه می‌دهد: گرانی مسکن و زمین مشکلی نیست که نتوانند حل کنند مسئولان واقعا باید فکری کنند برنامه‌ای بدهند فقط کافیست ضمن تکلیف به تمامی دستگاه‌های شهرستان، هماهنگی انجام شود تا جلوی غول گرانی مسکن در خوانسار گرفته شود.

احمدی می‌گوید: بهترین کار این است که اراضی در نظر گرفته شده برای احداث مسکن فقط به افراد بومی که قصد ساخت خانه را دارند واگذار شود به گونه‌ای که با ساده ترین روش‌ها پروانه و مجوزهای لازم را بدهند و چنانچه حداکثر در مدت یکسال ساخته نشد تمامی مجوزات و واگذاری‌ها باطل شود تا دست واسطه‌ها و دلالان زالو صفت از بازار مسکن کوتاه شود.

وی می‌افزاید: به انبوه سازان نیز طبق شرایط خاصی واگذاری انجام شود تا در حداقل زمان ممکن کار ساخت و ساز انجام و تولید مسکن اتفاق بیفتد تا بازار سیاه مسکن سرو سامان بگیرد.

قیمت مسکن در خوانسار غیر واقعی است/مردم تا پایان سال آپارتمان نخرند

منصور کمالی، فرماندار خوانسار با بیان اینکه قیمت مسکن در خوانسار غیر واقعی است، اظهار می‌کند: طبق بررسی‌های به عمل آمده هزینه‌ ساخت مسکن در خوانسار با احتساب قیمت زمین و مصالح حدود دو میلیون تومان است بنابراین در بهترین نقطه خوانسار آپارتمان باید حدود سه میلیون تومان باشد.

وی تأکید می‌کند: تدابیری اندیشیده‌ایم تا قیمت مسکن را به حد واقعی خود برسانیم، در همین راستا از شهروندان خوانساری تقاضا داریم تا پایان سال جاری در صورت ضرورت نداشتن از خرید آپارتمان خودداری کنند.

فرماندار خوانسار با بیان این‌که در آینده نزدیک حدود ۳۰ هکتار به طرح تفصیلی شهر افزوده خواهد شد، خاطرنشان می‌کند: ادارات شهرستان همکاری لازم را برای واقعی کردن قیمت مسکن داشته باشند.

وی می‌گوید: افق چشم‌انداز ادارات تا پایان سال باید کاهش قیمت کاذب مسکن باشد و برای تحقق این امر لازم است مردم باید همکاری لازم را انجام دهند.

کمالی از استفاده کارشناسان غیر بومی برای تعیین قیمت، انتقاد می‌کند و می‌افزاید: در نظر گرفتن تخفیفات تشویقی برای مجوز ساخت و ساز در بافت‌های فرسوده راهکار محوری برای کاهش قیمت مسکن است.

وی ادامه می‌دهد: خلع ید زمین‌های واگذاری شده به بنیاد مسکن و راه و شهرسازی در صورت اقدام نکردن به ساخت در موعد قانونی، تسهیل در صدور مجوز ساخت و تراکم در غیر باغشهر و نداشتن صدور پروانه کسب برای مشاوران مسکن املاک و مستقلات راهکاری برای کاهش قیمت مسکن در خوانسار است.

کمالی با اشاره به مذاکرات صورت گرفته با اداره امور مالیاتی خوانسار می‌گوید: برای مالکان موجر در اخذ مالیات تخفیفات ویژه داده خواهد شد تا با مجموع این اقدامات قیمت مسکن به قیمت واقعی نزدیک شود.

صدور مجوز رایگان برای ساخت و ساز در بافت‌های فرسوده شهر

محسن اسحاقی شهردار خوانسار، در این باره می‌گوید: اگر شهروندان خوانسار در بافت‌های فرسوده اقدام به ساخت و ساز کنند عوارض پروانه ساخت آنان رایگان صادر می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: صاحبان اغلب خانه‌های بافت فرسوده که در مرکز شهر قرار دارند مرده‌اند و اکنون متعلق به چند نفر از وراث است که اگر تعیین تکلیف کنند و یا اگر در این بافت‌ها ساخت و ساز جدیدی صورت گیرد حتی نیازی به ساخت و ساز در باغات شهر نیست.

عرضه نسبت به تقاضا بسیار کمتر است

محمود چلویی، رییس صنف املاک خوانسار می‌گوید: خرید و فروش نسبت به گذشته کاهش یافته است، اما قیمت‌ها همچنان ثابت مانده است، مشتری خرید مسکن افراد غیر بومی و خوانساری‌های مقیم شهرهای دیگر هستند.

وی قیمت مسکن و زمین در شهر خوانسار را سه برابر شهرهای همجوار عنوان می‌کند و می‌افزاید: کمبود زمین و پایین بودن عرضه نسبت به تقاضا سبب شده تا نرخ زمین را بالا ببرد، اگر بنیاد مسکن، فرمانداری و راه و شهرسازی مکان مناسبی را تملک کنند و در اختیار واجدان شرایط برای ساخت و ساز قرار دهند ممکن تا حدی قیمت زمین کاهش یابد.

چلویی می‌گوید: گرانی زمین و مسکن سبب شده که خوانسار در ردیف شهرهای مهاجر فرست قرار گیرد حتی در تیدجان و قودجان که از مناطق نزدیک به این شهر نیز اثر بگذارد.

وی ادامه می‌دهد: در شش ماه اخیر بی رویه مجوز املاک صادر شده است و سبب شده که افراد غیر متخصص در این صنف ورود پیدا کنند که هر کدام قیمتی به دلخواه خود برای زمین و مسکن در شهر خوانسار انتخاب کنند، همین موضوع یکی دیگر از علل گرانی زمین و مسکن است.

کمبود زمین دلیلی برای گرانی زمین و مسکن

محمد شاهی از بنگاه داران املاک مسکن و زمین در شهر خوانسار به ایمنا می‌گوید: در ماه‌های اخیر خرید و فروش رکود داشته، ولی قیمت مسکن و زمین ثابت است وضعیت بالا رفتن ارز هم بر ثابت بودن قیمت‌ها اثر داشته است.

وی تصریح می‌کند: توریستی بودن خوانسار و آب و هوای خوب آن دلیلی برای پیدا شدن مشتری غیر بومی در خرید مسکن شده، در فصل زمستان خرید مسکن از طرف  غیر بومی‌ها کمتر شده البته ممکن باز هم در فصل بهار مشتاقانی برای خرید بیایند.

شاهی اظهار می‌کند: در دو سال گذشته قیمت مسکن و زمین حالت جهشی داشته است تاجایی که به صد درصد رسید، شهر خوانسار نسبت به جمعیتی که داشت فکر نمی‌کردیم قیمت‌ها بالا برود و از شهرهای اطراف هم قیمت زمین و مسکن بیشتر شود.

وی ادامه می‌دهد: رکود خرید مسکن برای بنگاه داران به دلیل اینکه شغل دوم آنان است نگرانی درآمد وجود ندارد، در شهر خوانسار ۵۰ واحد املاک و مسکن هست و به دلیل این است که برای ایجاد آن، سرمایه نیاز ندارد.

شاهی می‌افزاید: معامله مسکن و زمین در بنگاه براساس قانون تعرفه اتحادیه اصناف انجام می‌شود، مثلا براساس قیمت یک واحد مسکن که معامله انجام می‌شود، البته بنگاه باید ارزش افزوده و دارایی و هزینه اتحادیه را هم بدهد.

وی، کمبود زمین برای ساخت مسکن  را یکی از دلایل گرانی مسکن می‌داند و می‌گوید: اجاره بها در شهر خوانسار  به محل و امکانات مسکن بر می‌گردد بنابراین نرخ واحد وجود ندارد.

کد خبر 367806

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.