راهپیمایی ایرانی/خشم تروریستی

ایران و کشورهای همسایه در هفته‌ای که گذشت شاهد تحولات مختلفی بوده‌اند، اما حمایت با شکوه مردم ایران از وطن و انقلاب در روز ۲۲ بهمن، حمله تروریستی به اتوبوس سپاه، شرکت نکردن ترکیه در نشست ورشو، ششمین دور رزمایش نیروی دریایی پاکستان و ابراز بی خبری الجبیر از جسد قاشقچی مهمترین این تحولات بوده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، جمهوری اسلامی ایران با دارا بودن بیش از ۶۰۰۰ کیلومتر مرز زمینی و ۲۷۰۰ کیلومتر مرز آبی با ۱۵ کشور همسایه است که با افغانستان، پاکستان، جمهوری آذربایجان، ترکمنستان، ترکیه، عراق و ارمنستان دارای مرز خاکی و با قزاقستان، روسیه، عمان، قطر، امارات، بحرین، عربستان و کویت دارای مرز آبی است. تعدد همسایگان در کنار مسائل امنیتی و سیاسی متنوع آنها تأثیرات مستقیم بر امنیت و ثبات منطقه و مناسبات این کشورها با جمهوری اسلامی ایران دارد.

خبرگزاری ایمنا بر اساس رسالت خبررسانی و آگاهی بخشی در نظر دارد آخرین تحولات سیاسی منطقه را به‌ صورت هفتگی در اختیار مخاطبین خود قرار دهد؛ بر این اساس مهمترین تحولات سیاسی کشورهای همسایه را  می‌توانید در روزهای پنجشنبه هر هفته در ایمنا دیپلماتیک مطالعه کنید:

رییس مجلس عراق در سفارت ایران پیروزی انقلاب اسلامی را تبریک گفت

الحلبوسی مسجدی

رییس مجلس عراق عصر روز شنبه- ۲۰ بهمن-  با حضور در سفارت ایران در بغداد فرار سیدن چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را تبریک گفت. در این دیدار که سفیر ایران در عراق و تعدادی دیگر از کارکنان سفارت کشورمان در این کشور همسایه حضور داشتند، محمد الحلبوسی با تبریک فرا رسیدن چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی، ابراز امیدواری کرد: رابطه تهران و بغداد بیش از پیش گسترش پیدا کند.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران نقش مهمی در مبارزه با تروریسم در عراق و ایجاد امنیت و استقرار در این کشور و کل منطقه داشته تصریح کرد: در نظر دارم در ماه مارس سال میلادی جاری به دعوت آقای لاریجانی به تهران سفر کنم.

رییس پارلمان عراق با تاکید بر اینکه انقلاب اسلامی ایران متعلق به تمام مسلمانان جهان است، خاطرنشان کرد: نقش جمهوری اسلامی ایران در حمایت از مسئله فلسطین و آرمان‌های آن موجب افتخار تمام مسلمانان جهان اعم از شیعه و سنی است و مسلمانان به خوبی می‌دانند که ایران همواره از حقوق همه مسلمانان در نقاط مختلف جهان دفاع کرده و هرگز نگاه طایفه‌ای و مذهبی نداشته است. وی بار دیگر بر مخالفت عراق با تحریم‌های ظالمانه و یک‌طرفه علیه ایران تاکید کرد.

حضور گستره ایرانی ها در راهپیمایی ۲۲ بهمن و خشم ترامپ

روز دوشنبه مراسم راهپیمایی ۲۲ بهمن در تهران، بیش از هزار شهر و بیش از ده هزار روستای کشور برگزار شد. حضور ملت ایران در این راهپیمایی بسیار گسترده بود، همچنین این مراسم علاوه بر ایران در بیش از ۸۶ رایزن فرهنگی کشورمان در خارج از کشور نیز برگزار شد. ۲۰۰ مهمان خارجی از شخصیت‌های سیاسی، مذهبی، ورزشی و دانشگاهی از کشورهای آمریکا، فرانسه، انگلیس، ایرلند، فرانسه، ونزوئلا و سایر کشورها نیز در این مراسم حضور داشتند و حدود شش هزار و ۵۰۰ نفر از عوامل خبری رسانه‌های مختلف داخلی و خارجی شامل خبرنگار، عکاس و فیلمبردار این رویداد بزرگ را پوشش خبری و تصویری دادند.

حضور گسترده مردم ایران خشم رییس جمهور آمریکا را برانگیخت؛ به طوری که دونالد ترامپ،  در توئیت‌هایی به زبان انگلیسی و فارسی و با تکرار ادعاهای بی‌اساس خود، در واکنشی خشم‌آلود به حضور پر شور مردم انقلابی ایران در راهپیمایی ۲۲ بهمن، انقلاب اسلامی را عامل فساد و ترور و یادآور "چهل سال ناکامی" توصیف کرد.

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان نیز در صفحه توییتر خود در پاسخ به توییت فارسی رییس‌جمهور آمریکا با یادآوری ناکامی‌های کاخ سفید در چهل سال گذشته نوشت: «ایالات متحده ۴۰ سال است که در پذیرش این واقعیت که ایرانی‌ها دیگر هرگز به دوران تسلیم و انقیاد باز نخواهند گشت، و در منطبق کردن سیاست خود با واقعیت و بی‌ثبات‌سازی ایران از طریق خون‌ریزی و پمپاژ پول ناکام مانده است. پس از ۴۰ سال انتخاب‌های اشتباه، وقت آن است که دونالد ترامپ در سیاست شکست‌خورده ایالات متحده تجدیدنظر کند.»

 عمار حکیم خواستار تشکیل کابینه ای پاکدست شد

عمار حکیم

رهبر جریان حکمت ملی عراق در دیدار روز سه‌شنبه- ۲۳ بهمن- با رییس مجلس این کشور، خواستار افزایش تلاش‌ها برای تکمیل کابینه از راه انتخاب وزرای کارآمد و پاکدست و مدیر شد. این دیدار در دفتر رهبر جریان حکمت ملی عراق در بغداد انجام شد و سیدعمار، ضمن مخالفت با حضور نیروهای پیاده نظام و پایگاه‌های نظامی خارجی در خاک عراق بر ضرورت حمایت از مواضع و رویکرد دولت درباره این نیروها تأکید کرد.

وی همچنین خواستار برگزاری نشست مشترک تشکل‌های سیاسی برای پایان دادن به بن‌بست سیاسی در برخی بخش‌ها شد و تأکید کرد که لازمه توجه به اولویت‌ها آرامش و ثبات سیاسی است.

ترکیه در نشست ضد ایرانی ورشو شرکت نمی‌کند

پرچم ترکیه

محمد فرازمند، سفیر جدید ایران در ترکیه، صبح روز چهارشنبه- ۲۴ بهمن- با اشتراک گذاشتن صفحه اول روزنامه دیلی نیوز در صفحه توییترش نوشت: «ترکیه در نشست ورشو شرکت نمی‌کند، خبر اول دیلی نیوز یک روز قبل از نشست سران ایران، ترکیه و روسیه در سوچی»

بر اساس این گزارش نشست ضد ایرانی ورشو از روز چهارشنبه ۲۴ بهمن تا امروز در لهستان به میزبانی وزیران امورخارجه آمریکا و لهستان برگزار می‌شود.

برگزاری ششمین دوره از رزمایش صلح ۲۰۱۹ نیروی دریایی پاکستان

پاکستان

پاکستان روز سه شنبه- ۲۳ بهمن-  ششمین دوره رزمایش نیروی دریایی چند ملیتی را در پایگاه آموزشی نیروی دریایی این کشور، در نزدیکی کراچی آغاز کرد.  پاکستان، رزمایش خود را  "صلح ۲۰۱۹" نامید.

بر اساس گزارش‌های دولت پاکستان، نمایندگانی از ۴۵ نیروی دریایی منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای در این رزمایش حضور دارند. این نمایندگان از نیروی دریایی کشورهایی چون آمریکا، انگلیس و نیروی دریایی دفاع شخصی ژاپن هستند. پاکستان یکسری از رزمایش‌های دریایی چند ملیتی را از ۲۰۰۷ برگزار کرده است. این رزمایش بر مقابله با دزدان دریایی، مقابله با تروریسم و قاچاق تمرکز داشته است.

در بیانیه وزارت دفاع پاکستان آمده است: حضور ژاپن در رزمایش نیروی دریایی صلح ۲۰۱۹ نشان دهنده تمایل توکیو در تعمیق روابط نظامی با اسلام‌آباد است.

گام جدید در مسیر تحقق چشم‌انداز ۲۰۳۰ عربستان 

ولیعهد عربستان

محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان و رییس شورای اداره هیئت سلطنتی در استان العلا پروژه «چشم انداز العلا» را با هدف توسعه استان و تبدیل آن به قطب میراث جهانی با حفظ طبیعت و فرهنگ منطقه با همکاری تیمی از کارشناسان داخلی و خارجی، روز یکشنبه ۲۱ بهمن کلید زد. 

بن سلمان در حاشیه آغاز پروژه «چشم انداز العلا» گفت: این پروژه در مقایسه با دستاوردهای قریب الوقوع در این کشور تا سال ۲۰۲۲ هیچ چیزی نیست. طرح‌های استان العلا به عنوان بخشی از سلسله طرح‌های استراتژیک اصلی است که در حال انجام است. ما امتداد کشور سوم عربستان هستیم.

هیئت پادشاهی استان العلا، مراسم کلنگ‌زنی «چشم‌انداز العلا» را برگزار کرد تا طرحی با هدف توسعه العلا و تبدیل آن به مقصد میراث جهانی با حفظ میراث طبیعی و فرهنگی در این منطقه اعلام شود. در این مراسم مسؤولان و سرمایه‌گذاران داخلی و بین‌المللی و همچنین شخصیت‌های فنی و فرهنگی جهانی و کارشناسان جهانی میراث و امور طبیعی حضور داشتند.

چشم انداز العلا همگام با اهداف سند چشم انداز ۲۰۳۰ با اشاره به جنبه‌های فرهنگی و اماکن تاریخی و تقویت جایگاه عربستان در نقشه قطب‌های میراث جهانی است.

الجبیر: نمی‌دانیم جسد خاشقجی کجاست

الجبیر

عادل الجبیر، وزیر سابق مشاور در امور خارجه عربستان در گفت‌وگو با شبکه آمریکایی "CBS" عنوان داشت: قتل جمال خاشقجی، (روزنامه‌نگار منتقد سعودی) یک تراژدی بزرگ و یک اشتباه بود. این کار توسط مقامات دولت عربستان انجام شد که خارج از حوزه اختیاراتشان عمل کردند و سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان دستور انجام تحقیقاتی را در این باره داد که به بازداشت تعدادی از افراد منتهی شد.

وی افزود: ولیعهد (محمد بن سلمان) هیچ نقشی در این موضوع نداشته است. هیچ دستوری از سوی وی برای قتل خاشقجی صادر نشده است و تمام کشور به دلیل این اتفاق در شوک قرار دارد و تحقیقات در این باره همچنان در جریان است.

الجبیر تصریح کرد: مقامات سعودی احتمالات زیادی را درباره محل و جسد خاشقجی بررسی می‌کنند و حقیقت در نهایت فاش خواهد شد.

وی در واکنش به اظهارات اخیر اگنس کالامارد، رییس کارگروه تحقیق سازمان ملل درباره قتل خاشقجی و مخبر ویژه این سازمان در امور اعدام‌های خودسرانه، بدون محاکمه و بدون قضاوت نیز اظهار کرد که کالامارد به صورت مستقل کار کرده و اظهارات او بیانگر مواضع سازمان ملل نیست.

عادل الجبیر در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا کشورش به کالامارد اجازه سفر به ریاض برای انجام تحقیقات خود را می‌دهد یا خیر نیز تاکید کرد: عربستان خودش ابزار کافی برای انجام تحقیق در اختیار دارد.

حمله تروریستی به اتوبوس لشکر امام حسین(ع) اصفهان

شامگاه چهارشنبه-۲۴ بهمن- یک دستگاه اتوبوس حامل رزمندگان غیور اسلام که پس از اتمام ماموریت مرزبانی از منطقه عازم موطن خود بودند در جاده خاش- زاهدان توسط خودروی انتحاری تروریست‌های تکفیری هدف حمله قرار گرفت که در جریان این جنایت تروریستی تاکنون ۲۷ تن از رزمندگان غیور اسلام شهید و ۱۳ نفر مجروح شدند.

حادثه تروریستی حمله به اتوبوس کارکنان سپاه پاسداران در جاده خاش به زاهدان مربوط به لشکر ۱۴ امام حسین (ع) اصفهان بود و مراسم استقبال از این شهدا امروز پنجشنبه -۲۵ بهمن-  با حضور جمع زیادی از مسئولان، مردم و خانواده های شهدا در فرودگاه بدر اصفهان برگزار شد.

گرد آوری و تنظیم از: پاتریک ساهاکیان-خبرنگار سیاسی ایمنا

کد خبر 367577

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.