دستور رییس‌جمهور برای احیای تالاب‌های کشور

رییس سازمان حفاظت محیط زیست از دستور رییس جمهور به وزارت نیرو مبنی بر تخصیص حقابه های زیست محیطی برای احیا تالاب‌های کشور خبر داد.

‌‎به گزارش ایمنا، عیسی کلانتری با بیان اینکه در شرایط خشکسالی که امروز در آن قرار داریم، وضعیت کمی متفاوت‌‎تر است و در برخی موارد خشک شدن یک تالاب اجتناب‌ناپذیر و برخی دیگر به علت کج سلیقگی‌ها بوده است، اظهار کرد: نمایندگان مجلس شورای اسلامی از اینکه تالاب‌ها خشکیده‌اند، نیز گله دارند، تالاب‌های در انتهای رودخانه‌ها قرار گرفته‌اند، وقتی رودخانه‎ها آب جاری ندارند طبیعی است که تالاب هم خشک و تبدیل به کانون ریزگرد می‎‌شود.

وی با یادآوری برخی سدسازی‌های غیر علمی و کارشناسی نشده بر رودخانه‌ها و عدم اختصاص حقآبه به تالاب‌‎ها، افزود: برای مثال به دلیل اهمیت ندادن به محیط زیست در گذشته حقابه تالاب‌های جازموریان، بختگان، طشک و هامون داده نشده است و امروز دچار مشکلاتی شده‌اند.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: متأسفانه حقآبه‌ای برای این تالاب‌ها تعریف نشده و هرچه آب پشت سدها بوده برای توسعه کشاورزی اختصاص پیدا کرده است.

کلانتری با اشاره به اینکه در حال حاضر این موضوعات در حال پیگیری و هماهنگی با وزارت نیرو است، از دستور تخصیص حقآبه‌های محیط زیستی برای احیای تالاب ها خبر داد و گفت: رییس جمهور نیز در این رابطه دستوری صادر کرده است.

سیاست گذاران اشتغال را به محیط زیست ترجیح می‌دهند

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به قدرت این سازمان  در برابر نهادها و ارگان‌‎هایی که اقداماتی به ضرر محیط زیست انجام می‌دهند، اظهار کرد: به طور طبیعی وقتی که در صنعتی صدها هزار شغل وجود دارد و در راستای استانداردهای محیط زیست نیست، یا باید تعطیل شود و یا باید ادامه کار دهد.

وی  با بیان اینکه مقامات مسئول و سیاست‌گذاران حتی در مجلس شورای اسلامی اشتغال را به مسائل زیست محیطی ترجیح می‌دهند، افزود: برای مثال وقتی به برخی پالایشگاه‌هایی که سوخت ناقص تولید می‌کنند، معترض می‌شویم؛ وزیر نفت عنوان می‌‎کند که توان تولید ما در همین است و اگر نمی‌خواهید بنزین وارد کنیم که این نوعی تهدید در شرایطی که پولی برای واردات نداریم، است لذا باید به این کیفیت از تولید قانع باشیم و خودروهای ما باید با این سوخت ناقص کار کنند.

کد خبر 367444

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.