ایرانمنش: ذائقه مردم را پایین آورده ایم

یک بازیگر سینما و تلوزیون گفت: متاسفانه امروز ذائقه مردم را آنقدر پایین آورده ایم که فیلم های پرفروشی که اکنون از آن ها نام میبریم آثاری هستند که اگر در دهه ۶۰ و ۷۰ و حتی اوایل دهه ۸۰ مردم میدیدند می گفتند یک اثر هجو است اما در حال حاضر به عنوان یک اثر خوب از آن یاد می شود.

رضا ایرانمنش در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اوج موفقیت سینمای ایران را دهه ۶۰ و ۷۰ دانست و اظهار کرد: از اوایل دهه ۸۰ یک سیر نزولی را طی کرد و به جای اینکه روز به روز پیشرفت حاصل شود کیفیت آثار کم شد وقتی کیفیت آثار به نوعی پایین بیاید و ضعیف شود واز نظر کمی هم به دلیل مسائل اقتصادی دچار مشکل شویم مطمئنا همه چیز را از جمله جشنواره فجر تحت شعاع قرار می دهد.

این بازیگر سینما و تلوزیون ادامه داد: در جشنواره فجر یک رقابت سالم میان فیلمسازان رخ می داد و هر کس تلاش می کرد که اثر جدید خود از اثر قبلی بهتر باشد چرا که می دانستند در جشنواره فجر زیر ذره بین مردم و منتقدین قرار می گیرند اما متاسفانه در سال های اخیر این اتفاقات نیوفتاده است و تنها یک عده خاص هنوز در تلاش هستند.

وی با اشاره به اینکه خصوصی سازی علت کاهش کیفیت در سینما است، گفت: واگذار کردن همه چیز از طرف دولت به بخش خصوصی باعث شده است که شاهد افت کیفیت در سینما باشیم و به نظرمن دولت نباید شانه خالی کند وهم پا با بخش خصوصی حضور داشته باشد.بزرگترین اتفاقی که افتاده است در سینما سرمایه گذارانی وارد شدند که اطلاعات هنری ندارند و این باعث شده که کیفیت کار ها پایین بیاید.

این بازیگر سینما با بیان اینکه کمتر از چهره های جدید در سینما استفاده می کنیم، تصریح کرد: یکی دیگر از اتفاقاتی که در سال های اخیر در سینما افتاده است از زمانی که اصغر فرهادی در جشنواره کن جایزه کسب کرد فیلمسازان از جوانان تا قدیمی ها سبک او را دنبال کردند و به نوعی تمام فیلم ها در سبک او و با یک هدف ساخته شدند و به نوعی سبک و فرم جدید در سینما وجود ندارد.

وی با اشاره به نیاز و سلیقه مردم در سینمای ایران گفت: متاسفانه امروز ذائقه مردم را آنقدر پایین آورده ایم که فیلم های پرفروشی که اکنون از آن ها نام میبریم آثاری هستند که اگر در دهه ۶۰ و ۷۰ و حتی اوایل دهه ۸۰ مردم میدیدند می گفتند یک اثر هجو است اما در حال حاضر به عنوان یک اثر خوب از آن یاد می شود. امروز در یک فیلم بنا را بر این می گذارند که مخاطب بخندد حتی اگر حرکات یا کلمات مستهجن و هجو استفاده کنند.

ایرانمنش ادامه داد: همه فیلم ها از نظر ساختار و محتوا مثل هم شده اند و به نظر من این موضوع باعث افت کیفیت سینما و حتی کمیت آن می شود امیدوارم مسئولین و متوالیان هنری کشور یک حمایت درست از سینما داشته باشند و بخش خصوصی در کنار آن ها همراه شوند این همکاری پایاپای موجب می شود که ما شاهد آثار درخشان باشیم.

این بازیگر سینما اکران فیلم های جنبی در نهمین جشنواره فجر اصفهان را مثبت ارزیابی کرد و گفت: در این اکران ها علاوه بر اینکه کارگردان های تازه کار می توانند فیلم های بخش جشنواره را نقد کنند و شرایطی نیز فراهم شده که فیلم های این فیلمسازان جوان دیده شود.

وی با بیان اینکه فیلم چشمهایت به کارگردانی حسین طبیب زاده در فیلم های اصفهان یک اثر ارزشی است تصریح کرد: این فیلم بازیگر چهره ندارد اما متاسفانه ذائقه مردم عوض شده است و به دنبال بازیگر می گردند این یک ضعف است که ذائقه مردم را جوری بار آوردیم که روی پوستر فیلم به دنبال چهره های سینما بگردد در صورتی که همین فیلم چشمهایت یک فیلم ارزشمند است و دیدن آن خالی از لطف نیست.

کد خبر 367162

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.