باقری: تفهیم قدرت سیاسی دین؛ مهم‌ترین دستاورد انقلاب

یک کارشناس سیاسی و استاد دانشگاه گفت: مهم ترین دستاورد انقلاب اسلامی که می توان از آن به عنوان یک پیروزی بزرگ نام برد، باور پذیر کردن حاکمیت دین در جامعه است و همین که مردم متوجه قدرت سیاسی دین شدند دستاورد بسیار بزرگی برای انقلاب است.

حمید باقری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه تا پیش از انقلاب اسلامی نظام سکولاریستی موجب می شد تا مردم متوجه قدرت سیاسی دین نشوند اظهار کرد: نقش دین و مذهب تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی تنها در حوزه اجتماعی و فرهنگی قابل ذکر بود و فعالیت سیاسی مقامات ایرانی بر باورها و مذهب مردم ایران منطبق نبود.

وی افزود: حضور مردم در محافل مذهبی تا پیش از انقلاب اسلامی با هدفی جز عبادت صورت نمی‌گرفت، اما انقلاب اسلامی محافل مذهبی از جمله مساجد را به پایگاه علم و معرفت، فرهنگ و هنر، آموزش، سواد، مقاومت و پایداری تبدیل کرده است و همین یکی از بزرگترین دستاورد های انقلاب اسلامی در حوزه سیاست داخلی محسوب می شود.

این کارشناس سیاسی خاطر نشان کرد: انقلاب اسلامی برای مردم تفهیم می کند که دین قابلیت اداره یک جامعه و حکومت را دارد و نقش غیر قابل انکار دین در حوزه های مختلفی همچون عبادی، سیاسی، نظامی و اقتصادی را برجسته می سازد و همین سبب شده است تا بسیاری کشور های منطقه با الگوگیری از انقلاب اسلامی ایران دست به تغییرات در ساختار سیاسی خود بزنند.

انقلاب قوانین دینی را در راستای تقویت حقوق بشر به کار برد

باقری با اشاره به وابسته نبودن نظام جمهوری اسلامی به شرق و غرب تصریح کرد: دنیا تا پیش از پیرزوی انقلاب اسلامی قابلیت دین در مدیریت جامعه و حکومت را باور نداشت و پیروزی انقلاب اسلامی به همه جهان ثابت کرد که دین نه تنها قابلیت مدیریت فرهنگی جامعه را دارد بلکه می تواند در عرصه سیاسی مناسب عمل کند.

وی پیروزی انقلاب اسلامی را بر پایه مبانی دین دانست و ادامه داد: ایجاد قوانین حقوق بشری بر پایه دین و مبنی قرار دادن آن در رفتار های اجتماعی افراد نشان دهنده پیروزی انقلاب اسلامی در حوزه حقوق بشری است و موجب شده است تا قوانین دینی در راستای تقویت حقوق بشر به کارگیری شود.

کد خبر 366725

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.