۱۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۱
آرام اما پویا!

امروزه در پرتو گسترش روزمره فناوری‌های نوین ارتباطی و اطلاعاتی، توسعه فرهنگی هر کشوری در گرو اهمیت دادن به کتاب است و مطالعه یکی از مهمترین شاخصه‌های توسعه شناخته می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در عصر حاضر با وجود گسترش نفوذ و اثرگذاری فناوری‌های نوین ارتباطی، هنوز هم کتاب جایگاه مهمی در سبد فرهنگی جوامع ایفا می‌کند و  نقش مهمی در شکوفایی افراد دارد تا آنها را در فهم و درک درست از نادرست یاری کند.

با توجه به اینکه کتابخانه به‌عنوان ابزاری برای پیشرفت فرهنگی، ایجاد محیطی برای مطالعه، محلی برای عرضه اطلاعات و بستری برای شکل‌گیری و توسعه خلاقیت است، رییس اداره امور کتابخانه‌ها و سالن‌های مطالعه سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان اعلام کرده که تعداد ۸۴ باب کتابخانه شهر اصفهان توسط شهرداری اصفهان اداره می شود و آمار امانت کتاب از این کتابخانه‌ها در پنج ماه نخست سال‌جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۵ درصد رشد داشته است.

«طیبه فاطمی» معتقد است: رویکرد جدید شهرداری اصفهان تبدیل کتابخانه به پایگاهی برای سرمایه‌گذاری‌های فکری، سرمایه‌های اجتماعی، نشاط اجتماعی، اعتماد اجتماعی، انسجام اجتماعی، ارتقای سواد اطلاعاتی، مهارت اطلاع‌یابی و حمایت از تمام مخاطبان، با هر قومیت، جنسیت، مذهب و هر نژادی است و درهای کتابخانه‌های شهرداری همیشه به روی شهروندان باز است.

خبرنگار ایمنا، درباره کتابخانه‌ها و جذب مخاطبان به این مکان‌های آرام اما دوست داشتنی با رییس اداره امور کتابخانه‌ها و سالن‌های مطالعه سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان گفت‌و گو کرده است که در ادامه می‌خوانید:

در شهر اصفهان چند کتابخانه زیر نظر شهرداری فعال است؟

در حال حاضر تعداد ۸۴ کتابخانه زیر نظر سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان اداره می‌شود که در این کتابخانه‌ها ۸۰۰ هزار جلد کتاب در اختیار مراجعه کننده قرار گرفته است.

به طور میانگین در هر کتابخانه چند کتاب وجود دارد؟

بستگی دارد، به عنوان مثال در کتابخانه مرکزی شهرداری اصفهان بیش از ۸۰ هزار جلد کتاب یا در کتابخانه میرداماد ۸۵هزارجلد کتاب وجود دارد. در واقع با توجه به نوع و جامعه مخاطب هر کتابخانه، تعداد منابع کتابخانه‌ها و نوع خدمات‌رسانی آنها با یکدیگر متفاوت است؛ البته به روز رسانی کتابخانه‌های شهرداری انجام شده چرا که کتابخانه‌ها یک ارگانیسم زنده و پویا است. در این کتابخانه‌ها مجموعه منابع نفیس و منحصر به فردی وجود دارد.

کتابخانه‌ها به سمت ارائه خدمات دیجیتال رفته‌اند؟

با توجه به اینکه امروزه در فضای رسانه های مجازی زندگی می‌کنیم، بسیاری از کتاب‌ها الکترونیکی است. در حال حاضر ۳۰ هزار منبع دیجیتال در قالب کتابخانه دیجیتال شهرداری اصفهان، ۲۰ هزار نسخه خطی، چاپ سنگی و سربی و اسناد تاریخی در شهرداری، تعداد۲۰ پایگاه اطلاعات علمی و پژوهشی فارسی و لاتین و هم‌چنین ۳۰ هزار جلد مطبوعات و نشریات جاری و قدیمی موجود است که در اختیار مخاطبان قرار گرفته که ۱۱هزار سند تاریخی مربوط به دوره قاجار و مرتبط با اصفهان است.

در بخش منابع دیداری و شنیداری کتابخانه‌ها نیز چهار هزار لوح فشرده موجود است که می‌تواند منشور منابع، اطلاعات آموزشی و پژوهشی و نرم‌افزارها را در اختیار مخاطبان قرار دهد. یکی دیگر از برنامه‌ها، «طرح امانت بین کتابخانه‌ای» است که در قالب این طرح، مجموعه منابع ما با مجموعه منابع کتابخانه‌های دانشگاه‌هایی همچون دانشگاه صنعتی، دانشگاه اصفهان، مالک اشتر، پیام نور و دانشگاه هنر به اشتراک گذاشته می‌شود و به این ترتیب می توانم بگویم که سه میلیون Record می‌تواند در اختیار مخاطبان قرار گیرد.

اصل نسخه‌های خطی موجود است؟

البته، نسخه‌های خطی بسیار منحصر به فرد هستند و نسخه دیجیتال آنها در کتابخانه مرکزی وجود دارد، اصل منبع نیز در بخش نفایس قرار گرفته و مراجعه کننده، پژوهشگر و تاریخ نگار می‌تواند از منابع استفاده کند. همچنین ۱۱هزار سند تاریخی در مورد قاجار و حتی آب زاینده رود در اختیار داریم که در معرض استفاده علاقمندان قرار گرفته است.

اوضاع کتاب‌های مرتبط با تاریخ معاصر و تاریخ انقلاب، در کتابخانه های شهرداری چگونه است؟

اطلاعات مربوط به دوران انقلاب به وسیله انواع ابزارهای اطلااعاتی ارائه می‌شود. بعضی از این منابع به صورت فیلم، سند تاریخی، روزنامه و بعضی هم کتاب هستند که این کتاب‌ها در اختیار مراجعه‌کنندگان قرار می‌گیرد. علاقمندان برای استفاده از این منابع به کتابخانه مرکزی شهرداری اصفهان واقع در خیابان باغ گلدسته روبه روی پارک شهید رجایی مراجعه کنند.

هنر کتابخانه‌ها در این است که مخاطبان زیادی را جذب کنند، شما این هنر را چگونه به دست آوردید؟

معمولاً کتابداران بر این اصل تاکید دارند که «هر کتابخانه‌ای خواننده‌اش و هر خواننده‌ای کتابش»، مهم این است که کتاب مناسب را به خواننده مناسب و به مشتری خود تحویل بدهیم؛ قطعاً ما برای اینکه بتوانیم نیاز مخاطب را برطرف کنیم باید باتوجه به سن، جنس و حوزه مطالعاتی آنها منابع مختلف را در کتابخانه فراهم کنیم.

کتابخانه کودک برای کودکان، کتابخانه نوجوان برای نوجوانان و کتابخانه بانوان احداث شده و برای سطوح مطالعات آنها کتابخانه تخصصی ادبیات، کتابخانه تخصصی هنر و اصفهان شناسی، کتابخانه تخصصی حقوق، کتابخانه تخصصی شیعه، برای مخاطب عام کتابخانه‌های عمومی، برای پژوهشگران و محققان کتابخانه مرکزی شهرداری اصفهان و میرداماد آماده ارائه خدمت است.

رویکرد جدید شهرداری اصفهان تبدیل کتابخانه به پایگاهی برای سرمایه‌گذاری‌های فکری، سرمایه‌های اجتماعی، نشاط اجتماعی، اعتماد اجتماعی، انسجام اجتماعی، ارتقای سواد اطلاعاتی، مهارت اطلاع‌یابی و حمایت از تمام مخاطبان، با هر قومیت، جنسیت، مذهب و هر نژادی است و درهای کتابخانه‌های شهرداری همیشه به روی شهروندان باز است.

بر روی کدام گروه از مخاطبان بیشتر کار شده است؟

برای حل معضل مطالعه و افزایش سرانه مطالعه باید عادت مطالعه ایجاد کرد. عادت مطالعه به گروه سنی کودکان باز می‌گردد؛ از این رو امسال مدیریت جدید، مدیرعامل سازمان و معاون فرهنگی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان سعی دارد که در هر منطقه یک کتابخانه خوب کودک و یک کتابخانه خوب نوجوان با برنامه‌های جانبی داشته باشیم.

چه روش‌هایی را برای جذب مخاطب در دستور کار دارید و اجرایی شده است؟

در راستای ترویج فرهنگ مطالعه و گرایش به سمت مطالعه برنامه‌های متعددی داشتیم، یکی از آنها کتاب درمانی بوده است، همچنین «کتاب، عصب، روان» یکی دیگر از برنامه‌ها است. «جام باشگاه‌ها» نیز یکی از اتفاق هایی بود که باعث می شد سرانه مطالعه و قبل از آن میزان گرایش به سمت مطالعه زیاد شود.برگزاری مسابقه قصه‌خوانی، کرسی‌دانایی، اقتصاد دان کوچک و چند برنامه دیگر گام‌هایی بود که در حوزه کودک برداشته شد تا میزان گرایش به سمت مطالعه افزایش یابد. اگر امروز تاکید می‌کنم برنامه‌هایی که در حوزه اداره کتابخانه‌های شهرداری ارائه شده برنامه خوبی بوده، دلیل دارم چرا که از طریق نرم‌افزار سازمان فرهنگی تفریحی در حوزه اداره طرح و برنامه سازمان آماری استخراج شده که نشان می‌دهد در مدت۹ ماه سال گذشته تا ۹ ماهه سال‌جاری  ۱۵ درصد آمار امانت کتاب در کتابخانه های شهرداری افزایش پیدا کرده است وبیش از ۵ درصد افزایش مخاطب داشته‌ایم.

گفت و گو از: راضیه کشاورز- خبرنگار ایمنا

کد خبر 366554

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.