نگاهی ساده به ریال‌های ازدواج

این روزها افزایش هزینه های زندگی و نوسانات اقتصادی، ازدواج را در نگاه بسیاری از جوانان سخت و حتی غیرممکن کرده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در این میان هستند بنگاه های اقتصادی که با شعار های مختلف بیان می کنند که ازدواج به آن سختی که وانمود می شود نیست و با برخی از راهکارها می توان نگاه به فرآیند ازدواج را ساده و شرایط اقتصادی را برای جوانان تسهیل کرد، البته خودشان نیز به موازات تحقق این فریضه کسب روزی می کنند.

چندی است که میان این همه گرانی‌ها، گلایه‌ها و بسیاری آرزوهای به ظاهر بر باد رفته در بین آگهی های تبلیغاتی، عبارت "موسسات ازدواج آسان" بسیار چشمگیر شده است.

 اینکه چطور این موسسات می توانند ازدواج را آسان کنند  خبرنگار ایمنا از حمیدرضا خشنود، معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت اصفهان جویا شد؛ به گفته او "مجوز خاصی برای ایجاد مراکز ازدواج آسان در میان اصناف وجود ندارد، این مراکز تحت پوشش اتحادیه ها نیز نیستند و می توان گفت صرفا برخی از موسسات تشریفاتی و برگزار کننده مجالس هستند که به برگزاری ازدواج آسان، روی آورده‌اند."

 و اما حسین عماره، کارشناس اقتصادی و استاد دانشگاه بر این باور است که "در حقیقت این موسسات شبکه ای از ارتباط واحدهای صنفی مختلف با یکدیگر است، استفاده از این روابط منجر به کاهش قیمت تمام شده مراسم‌ عروسی و ازدواج می‌شود زیرا متصدی واحد صنفی متوجه افزایش چشم‌گیر مشتریان خود پس از معرفی از سوی این موسسه می شود و حاضر است تا در قبال افزایش مشتریان، تخفیفاتی نیز برای این موسسه قائل شود."

وی ادامه می دهد: استفاده از الگوی شبکه سازی در بسیاری از نظام های اقتصادی نتیجه بخش بوده و باعث خروج بسیاری از بخش های بازار از رکود می‌شود، بنابراین لازم است که از این روش در بسیاری از نظام های کوچک و بزرگ اقتصادی کشور الگو برداری شود.

یکی از صاحبان مغازه‌های فروش و کرایه لباس عروس، که با این موسسات قرارداد دارد در مورد عملکرد این موسسات به خبرنگار ایمنا می گوید: یکی از کارکنان این موسسات به مغازه من مراجعه کرد و پیشنهاد اخذ یک قرارداد مناسب برای افزایش شمار مشتریان را به من داد و با توجه به کسادی بازار من هم پذیرفتم که با این موسسه همکاری کنم و در مقابل متعهد شدم تا برای هر لباس 10 درصد از سود را به آنها بدهم.

محمد درستکار ادامه می دهد: مشتریان مغازه ام، پس از عقد قرارداد چند برابر شدند و هر روز تعدادی به مغازه مراجعه می کنند و با در دست داشتن یک کارت معرفی‌نامه خواستار تخفیف می شوند، با توجه به کسادی بازار، من هم تا حدودی به آنها تخفیف می دهم و برایم بسیار به صرفه است.

وی با اشاره به تعداد زیاد مشتریانی که از این طریق جذب کرده است، اضافه می کند: در واقع به رغم تحویل 10 درصد از سود هر فروش یا کرایه لباس عروس به موسسه، این گونه فعالیت اقتصادی بسیار به صرفه و دارای سود است زیرا تا پیش از عقد قرارداد با این موسسه، یک سوم مشتریان حال حاضر را هم نداشتم.

یکی از کارکنان موسسات ازدواج آسان که نمی خواهد نامش فاش شود به خبرنگار ایمنا درباره تعداد مشتریان موسسه و چگونگی تخصیص تسهیلات به زوج ها می گوید: در ابتدای تاسیس موسسه، مشتریان زیادی نداشتیم و صرفا در زمینه تشریفات و برگزاری مراسم عروسی فعالیت می کردیم، اما پس از اینکه نام "ازدواج آسان" را پیش از اسم موسسه خود قرار دادیم و با بسیاری از واحد =های صنفی در این زمینه قرار داد بستیم، حجم زیادی از مشتریان به ما مراجعه کردند و اوضاع اقتصادی موسسه به صورت ناگهانی عالی شد.

وی ادامه می دهد: در واقع تعداد قرض الحسنه های محلی که مایل به اعطای وام به زوج ها و دریافت کارمزد هستند بسیار زیاد است و همین سبب شد تا کارکنان خود را به این قرض الحسنه ها بفرستیم و از آنها بخواهیم تا در مورد زوج هایی که به ما معرفی می کنند، اندکی ملاطفت کنند و خوشبختانه با استقبال آنها از این پیشنهاد مواجه شدیم.

این فعال اقتصادی اضافه می کند: در واقع حمایت ما توسط نهادهای مختلف دولتی یا مذهبی، ادعای درستی نیست زیرا اثبات چگونگی فعالیت موسسات ما از لحاظ اقتصادی بسیار واضح و مبرهن است و ما تنها به عنوان مدیریت کننده بودجه جوانان در هزینه های مراسم ازدواج فعالیت می کنیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در این میان موسساتی هم هستند که با عقد قرارداد با موسسات همسریابی، یکدیگر را به مشتریان خود معرفی می کنند و البته با توجه به سود کلان فعالیت اقتصادی در عنوان موسسات ازدواج آسان، بسیاری از موسسات همسریابی به موسسه ازدواج آسان تبدیل شده اند و هر دو فعالیت را در کنار یکدیگر انجام می دهند. برخی از این موسسات نیز علاوه بر ارائه خدمات ارزان قیمت و پیدا کردن تالارهای مناسب با بودجه زوج ها، تسهیلاتی در کنار این گونه خدمات برای جوانان در نظر گرفته اند و تسهیلات قرض الحسنه با اقساط بلند مدت و کارمزد بسیار مناسب در اختیار زوج ها قرار می دهند.

گزارش از سپهر زارع- خبرنگار سرویس اقتصادی ایمنا

کد خبر 366483

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.