کتابخانه‌ها بستر فرهنگی لازم را برای جذب گردشگر دارند

مدیر کتابخانه مرکزی اصفهان گفت: کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع رسانی بسترهای فرهنگی لازم در زمینه گردشگری را دارا هستند. کیفیت کتابخانه‌ها از لحاظ منابع، خدمات، تجهیزات و ساختمان و معماری می‌تواند در جذب گردشگران مؤثر واقع شود.

محمد رضا کشانی، مدیر کتابخانه مرکزی اصفهان گفت‌وگو اظهار کرد: امروزه دانش قدرت است و حرف اول را در دنیا می زند امروز بحث ما شهر دانش محور است و کلیه روند آن بر اساس اطلاعات و ایده‌های خلاق است. کتابخانه‌ها صرفاً مکانی برای ارائه اطلاعات و منابع نیستند بلکه آنها پایگاه فرهنگی، هنری و اجتماعی محسوب می‌شوند.

وی افزود: کتابخانه مرکزی شهرداری اصفهان به عنوان یکی از بزرگترین کتابخانه عمومی کشور و بزرگترین کتابخانه چند رسانه‌ای در شهر اصفهان، پاسخگو و تأمین کننده نیازهای مردم است و رویکردهای مختلفی را هم دنبال می‌کند از جمله به دلیل پنانسیل بالای آن در گردشگری خلاق، طرح توریست کتابخانه‌ای که زیر مجموعه گردشگری فرهنگی است، از نوروز امسال راه اندازی می‌شود.

کشانی با اشاره به مزایای این طرح ادامه داد: در این طرح این امکان وجود دارد که توریست‌ها از تمام جلوه‌های هنری و فرهنگی تمدن این کشور در قالب‌های مختلف تورهای مجازی، کتاب‌های مصور، نمایشگاه‌ها و...بازدید و بهره مند شود. امروزه گردشگری فرهنگی از مناسب‌ترین روش‌های شناخت وابستگی متقابل فرهنگ ملت‌هاست. از طرفی درآمدزایی از راه صنعت گردشگری از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است. کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع رسانی بسترهای فرهنگی لازم در زمینه گردشگری را دارا هستند. کیفیت کتابخانه‌ها از لحاظ منابع، خدمات، تجهیزات و ساختمان و معماری می‌تواند در جذب گردشگران مؤثر واقع شود.

کشانی تصریح کرد: کتابخانه‌ها پنجمین رکن قدرت محسوب می‌شوند که منظور از قدرت پنجم یک اصطلاح است که به مجموعه‌ای از سه قوای حکومتی و قدرت چهارم، رسانه‌های جمعی می‌پردازد.

وی با اشاره به دوره کتاب درمانی که سه شنبه‌ها در بانو سرای آفتاب برگزار می‌شود، گفت: در این طرح مطالعه هدف نیست اما به طور غیرمستقیم در افزایش سرانه مطالعه دخالت دارد. کتاب درمانی بدین شکل است که در همایش اولیه موضوعاتی مانند پشیمانی، بی‌وفایی، دوست داشتن خود، خیانت و موارد روانشناسی جامعه مطرح می‌شود که مبتلابه بخشی از مخاطبین باشد و افراد مخاطب این موضوعات در جلسات شرکت می‌کنند. در روش فردی درمانگر پس از مشاوره با فرد ، کتاب مورد نیاز او را پیشنهاد می‌کند به نحوی که شخصیت اول داستان مشکلی مشابه فرد مورد مشاوره داشته باشد و فرد از طریق همزادپنداری و خود درمانگری به نتایج مثبتی در زندگی خود می‌رسد.

مدیر کتابخانه مرکزی اصفهان خاطرنشان کرد: علاقه مندان برای اطلاع بیشتر می‌توانند به پورتال کتابخانه مرکزی شهرداری اصفهان به آدرس http://www.cle.ir و آدرس کتابخانه دیجیتال شهرداری http://www.dlim.ir مراجعه کنند. کتابخانه مرکزی سعی دارد همگام با آخرین پیشرفت‌­ها و دستاوردها در زمینه خدمات کتابخانه­ای و فناوری اطلاعات، بیش از پیش در خدمت به شهروندان، مراجعین و علاقه­‌مندان به کتاب و اطلاعات باشد.

کد خبر 366409

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.