۲.۵ میلیون مترمکعب آب فریدونشهر برای کارون و دز خارج می‌شود

بویین میاندشت- نماینده مردم فریدن، فریدونشهر، چادگان، بویین میاندشت در مجلس شورای اسلامی گفت: ۲.۵ میلیون مترمکعب آب فریدونشهر برای کارون و دز خارج می‌شود و در روستای پشتکوه مشکل آب شرب دارند، این ظلم مسلم است.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان بویین میاندشت، اکبر ترکی امروز( جمعه) در همایش بسیجیان و تجلیل از کارآفرینان نمونه بسیجی شهرستان بویین میاندشت اظهار کرد: اقتصاد مقاومتی در کلام رهبری بر پنج پایه درون زا، برون گرا، عدالت محور، دانش بنیان و مردمی است.

وی افزود: تکیه بر داشته‌های داخلی باید باشد اما نه این که فناوری های خارجی را فراموش کنیم، باید فناوری های روز دنیا را بومی سازی کنیم و اقتصاد آینده کشور را بر پایه علم و دانش دنبال کنیم.

نماینده مردم فریدن، فریدونشهر، چادگان، بویین میاندشت در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که توسعه و پیشرفت بدون عدالت، اختلاف طبقاتی ایجاد می‌کند، گفت:  بهترین کاری که در کشور انجام می‌شود آمایش سرزمین است و با توجه به این آمایش چهار شهرستان قطب کشاورزی و دامداری دیده شده است و صنایعی که ایجاد خواهد شد، صنایع تبدیلی است.

وی گفت: پس از استعفای نمایندگان استان اصفهان، کمیسیون امنیت ملی با محوریت وزارت‌های جهاد کشاورزی و نیرو تشکیل و بحث آب در آن مطرح شد، بررسی طرح آمایش سرزمین نیز از تاکیدات مطرح شده در این کمیسیون بود.

ترکی افزود: اگر در آمایش سرزمین برای این چهار شهرستان کشاورزی دیده شود، حداقل باید آب شرب چهار شهرستان و سپس آب کشاورزی تامین شود و اضافه آن به جاهای دیگر برود.

نماینده مردم فریدن، فریدونشهر، چادگان، بویین میاندشت در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: کشاورزی به آب و هوا و خاک نیاز دارد، اما در این جا چهار یا پنج ماه بیشتر نمی‌توان کشت کرد این در حالی است که در اصفهان و خوزستان دو یا سه بار در سال کشت صورت می‌گیرد.

وی به لزوم همکاری بنیاد مسکن و راه و شهرسازی برای اجرای طرح های هادی روستایی تاکید کرد و گفت:  باید طرح هادی در روستا تقویت شود و درصورت نیاز بازنگری شود، اما سخت گیری نشود.

ترکی با بیان اینکه تقویت دامداری و کشاورزی در طرح آمایش سرزمین تاکید شده است، اظهار کرد: نکته اعتراضی ما این است که چرا یک مجوز مرغداری نمی‌دهند، وام یک و نیم میلیارد تومانی برای دامپروری می‌دهند، اما می‌گویند دامداری سنتی نمی‌تواند باشد، اگر دامداری سنتی نباشد که روستا معنی ندارد، دامداری سنتی باید تقویت شود.

روستاهای پشتکوه مشکل آب شرب دارند

وی گفت: اختلاف در استان و شهرستان‌ها نباید وجود داشته باشد، اما دو میلیون و نیم مترمکعب آب فریدونشهر برای کارون و دز خارج می‌شود و در روستای پشتکوه مشکل آب شرب دارند، این ظلم  مسلم است.

ترکی با بیان اینکه اجازه داده شده زاینده رود کارشناسانه باز شود، اما اکنون کدام کشاورز از این آب بهره می‌برد، گفت: سه بار دیگر نیز آب زاینده رود باز خواهد شد، ۴۴۰ میلیون مترمکعب آب در این چهار مرتبه بازگشایی زاینده رود از منطقه خارج می‌شود که به غیر از بحث جداگانه شرب، اکثر آن صرف کشاورزی، بخشی برای صنعت و قسمتی برای گردشگری می‌رود، اما تنها شش و نیم میلیون مترمکعب برای آب شرب این چهار شهرستان در نظر گرفته شده است  که در برابر آن آب خارج شده، هیچ است.

نماینده مردم فریدن، فریدونشهر، چادگان، بویین میاندشت در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که با وجود حجم بارندگی‌ها، خواستار اصلاح و سپس تعدیل چاه‌های آب شدند که این را ظلم می‌دانیم، گفت: مجمع نمایندگان استان در ۱۰ اردیبهشت ماه ۹۶ با حضور استاندار وقت تشکیل شد که فعلا تعدیلی نباشد.

وی افزود: مقرر شد در مرحله اول جلوی چاه‌های غیر مجاز را بگیرند، ابتدا این کار را در چهار شهرستان انجام دهند و سپس بر روی چاه، کنتور گذاشته شود و مراحل بعدی انجام شود.

ترکی ادامه داد: اگر قرار است مصوبه ۹ ماده ای انجام شود، همه با هم باید دیده شوند نه اینکه اداره آب منطقه ای در استان اصفهان به مردم فشار بیاورد و استان چهار و محال بختیاری ۴۵ میلیون مترمکعب برای بروجن بگیرد.

حقابه مردم در مسیر رودخانه پلاسجان چه شد؟

وی گفت: صنعت نمی‌خواهیم، بگذارید کشت موجود حفظ شود؛ اجازه دهید به همان مقدار کشت که سال ۵۷ انجام می شد امروز نیز کشت داشته باشیم و در نهایت بگویید حقابه مردم در مسیر رودخانه پلاسجان که چند هزار سال در حاشیه آن کشاورزی کردند چه می‌شود؟

نماینده مردم فریدن، فریدونشهر، چادگان، بویین میاندشت در مجلس شورای اسلامی با اشاره به این‌که بارندگی سال زراعی جاری بیشتر از سال گذشته بوده، اما سال گذشته تعدیلی نبود، گفت: استاندار جدید با رویکرد خوبی که دارد معتقد به واگذاری کار به شهرستان‌ها است، اگر کارها به شهرستان‌ها  واگذار شود برای کسی که می خواهد طرح تولیدی اجرا کند مجبور نیست چند بار به اصفهان مراجعه کند.

وی بابیان اینکه باید پنجره واحد برای گرفتن طرح‌‎ها انجام و مشوق‌هایی برای سرمایه گذاری داده شود، تصریح کرد: خاک از آب هم مهمتر است، در صنعت گردشگری مردم هم باید سهیم شوند و اینطور نباشد که به بهانه فلان سرمایه گذاری زمین‌های شهرستان بویین میاندشت را خریداری کنند.

ترکی افزود: وزارت نیرو که می‌خواهد مصوبه ۹ ماده‌ای را اجرایی کند چرا برای همان مصرف شش و نیم میلیون مترمکعب آب شرب ردیف بودجه‌ای در سال ۹۸ قرار نداده است؟ با چه سرمایه‌ای می خواهد پروژه آبرسانی را انجام دهد؟ چرا در بودجه سال آینده قدمی برنداشتند؟

صد هزار تومان بودجه امسال برای یک سد!

وی گفت: سال گذشته پنج میلیارد تومان اعتبار برای سد 15 ساله گلکار جذب شد و این در حالی است که امسال تنها صد هزار تومان برای این پروژه اعتبار گذاشته اند.

نماینده مردم فریدن، فریدونشهر، چادگان، بویین میاندشت در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: سال ۹۸ سالی نیست که سرمردم کلاه برود، اگر پول نیست برای همه نباید باشد، رقمی را برای پروژه‌های ملی کنار گذاشتند که ما می‌خواهیم در بخش آب مصرف شود.

وی یادآور شد: رهبر معظم انقلاب اجازه ۲۰۰ میلیون دلار  را برای بحث آبخیزداری دادند، امروز  دلار سه هزار و ۷۰۰ تومنی تبدیل به دلار ۱۴ تومانی شده است پس بودجه ریالی آبخیزداری چند برابر افزایش داشته است.

کد خبر 366389

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.