فرقانی: استقلال مهم‌ترین رکن روزنامه‌نگاری حرفه‌ای است

رییس دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی گفت: اخلاق حرفه‌ای روزنامه‌نگاری به معنای عام و حتی حرفه‌ای وضعیت خوبی ندارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمدمهدی فرقانی امروز در همایش "چهار دهه تجربه رسانه انقلاب اسلامی" اظهار کرد: تاریخ روزنامه‌نگاری در کشور به ۱۸۰ سال قبل بازمی‌گردد اما در ارزیابی کلی، کشور دوره‌های کوتاهی را به لحاظ آزادی مطبوعات تجربه کرده است.

رییس دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به ارکان روزنامه‌نگاری حرفه‌ای گفت: اولین و مهم‌ترین رکن روزنامه‌نگاری حرفه‌ای استقلال است؛ نهاد رسانه باید مستقل از قدرت باشد و حق برخورداری و عضویت در تشکل‌های صنفی، حرفه‌ای و آموزش تخصصی داشته باشد.

وی با بیان اینکه وضعیت نامناسب معیشتی روزنامه‌نگاران باعث توسعه نیافتگی روزنامه‌نگاری شده است، افزود: این وضعیت باعث شده فاقد تجربه تاریخی شکل گرفته در حوزه آزادی بیان و قلم و مطبوعات باشیم و از این رو زیان‌های متعددی متوجه دولت‌ها، مردم و روزنامه‌نگاران شود.

فرقانی با بیان اینکه دوره‌های آزادی مطبوعات در کشور به قدری کوتاه بوده که روزنامه‌نگاران فرصت تجربه اندوزی نداشتند، تصریح کرد: روزنامه‌نگاری آزاد برای هر قدرت سیاسی و حاکمیتی فرصت است، اگر حکومتی به شیوه دموکراتیک حاکمیت کند نیاز به ابزار رسانه‌ برای شناخت جامعه دارد تا بتواند نقص‌ها و ضعف‌ها را برطرف کند تا نارسایی‌ها به بحران و فاجعه تبدیل نشود.

رییس دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه جامعه منفعل نمی‌تواند کمکی به پیشبرد توسعه کشور داشته باشد، خاطرنشان کرد: روزنامه‌نگار باید با توجه به اصل مسئولیت اجتماعی تشخیص دهد چگونه به مطالعات و حقایقی که قصد افشای آن را دارد، بپردازد و حقیقت را کشف و بیان کند، اگر روزنامه‌نگار از حقوق قانونی خود برخوردار شد باید در مقابل افکار عمومی و حقوق عمومی پاسخگو باشد.

فرقانی افزود: برای داشتن روزنامه‌نگاری حرفه‌ای نیازمند آموزش تخصصی روزنامه‌نگاری هستیم. اخلاق حرفه‌ای روزنامه‌نگاری به معنای عام و حتی حرفه‌ای وضعیت خوبی ندارد. اگر روزنامه‌نگار اخلاق حرفه‌ای را رعایت نکند جامعه‌ را با مشکل مواجه می‌کند، از این رو فاقد ساختارهای لازم برای تحقق روزنامه‌نگاری حرفه‌ای هستیم.

وی با اشاره به پیشرفت‌های روزنامه‌نگاری پس از پیروزی انقلاب اسلامی گفت: شاخص پیشرفت روزنامه‌نگاری در چند حوزه ازجمله حقوق و آزادی‌خواهی به‌رغم مشکلات، پس از انقلاب نسبت به گذشته وضعیت بهتری دارد.

رییس دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی افزود: اگرچه بی‌سوادی به مفهوم عام در مطبوعات به چشم می‌خورد اما تکنیک‌ها و اصول روزنامه‌نگاری پیشرفت کرده است و پیوند نزدیکی بین مردم و رسانه‌ها به ویژه مطبوعات برقرار شده است.

فرقانی با اشاره به پسرفت در برخی حوزه‌های روزنامه‌نگاری گفت: متاسفانه در برخی موارد شاهد رابطه مالی برخی روزنامه‌نگاران با منابع خبری هستیم که تحت تأثیر مسائل مادی و مشکلات معیشتی و نیز روابط عمومی‌ها شکل می‌گیرد.

فرقانی تصریح کرد: محتوای رسانه‌ها باید به گونه‌ای ارائه شود که برای مخاطب عادی قابل تشخیص باشد اما در برخی موارد برای من حرفه‌ای هم تشخیص دشوار شده است.

کد خبر 366291

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.