زخمی بر پیکره کشاورزی تیران و کرون

تیران-چتر خشکسالی سال‌ها است که در کشور گسترده شده، تا جایی که منابع آبی بسیاری خشک شد و کشاورزان را با مشکلات زیادی رو به رو کرد، اما باتوجه به شرایط بحرانی امروز تنها باید با استفاده از تکنولوژی روز دنیا این دوره سخت را پشت سر بگذرانیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان تیران و کرون، خشکسالی سال‌ها است که در کشور ایران وجود دارد و خسارت‌های زیادی را به بخش‌های مختلف از جمله بخش کشاورزی وارد کرده اما آنچه در این خصوص مهم است استفاده از تکنولوژی‌ها و مدیریت بخش کشاورزی برای جلوگیری از رکود در کشاورزی است، حال باتوجه به اینکه شهرستان تیران و کرون یکی از قطب‌های کشاورزی استان به شمار می‌رود با محسن حاج عابدی، مدیر جهاد کشاورزی تیران‌وکرون در خصوص اقدامات انجام شده در برخورد با مشکل خشکسالی به گفت و گو نشسته‌ایم.

خشکسالی در طی سال‌های اخیر چه پیامدهایی در تیران و کرون داشته است؟

 کاهش بارندگی بر عرصه کشاورزی این شهرستان بیش از سایر بخش‌های اثر می‌گذارد و با توجه به اینکه یکی از محورهای توسعه اقتصادی این منطقه کشاورزی است، معیشت مردم را دچار چالش کرده است.

خشکسالی با کاهش تولید در بیش از چهار هزار هکتار و خشک شدن سه هزار و ۶۰۰ هکتار از اراضی باغی و زراعی میزان تولید محصولات کشاورزی را در این شهرستان طی سال گذشته زراعی بیش از  ۱۶ هزار تن کاهش داده که این میزان کاهش تولید در عرصه کشاورزی ۷۸۰ میلیارد ریال برآورد شده و این میزان خسارت مالی به عرصه کشاورزی معیشت کشاورزان را با مشکل روبه رو کرده که البته بیمه بودن اراضی به کاهش خسارت کمک کرده، اما در وضعیت تولید و اقتصاد همچنان چالش وجود دارد.

باتوجه به بحران خشکسالی، برای جلوگیری از رکود در کشاورزی چه اقدامی انجام شده است؟

با توجه به وضعیت بحرانی تغییر الگوی کشت در این شهرستان صورت گرفته و کشت گیاهان پر مصرف آب از جمله برنج، ممنوع و سرمایه گذاری در بخش کشت گلخانه‌ای و گیاهان دارویی انجام می‌شود.

توسعه کاشت گیاهان دارویی از جمله کشت موسیر و زعفران و همچنین دانه‌های روغنی  در این شهرستان در حال انجام است و افزون بر ۲۰۰ هکتار از اراضی تیران‌وکرون زیر کشت گیاهان دارویی و بیش از یکصد هکتار از اراضی این منطقه تحت کشت دانه‌های روغنی از جمله کلزا قرار گرفته است.

۱۵۰ تن کلزار و ۶۰۰ کلوگرم زعفران و ۷۰۰ تن موسیر در سال زراعی گذشته برداشت و در بازار عرضه شده که کشت گیاهان بر اساس اقلیم را در افزایش بهره‌وری و کاهش خسارت مهم است.

حال باتوجه به اینکه این گیاهان آب کمتری مصرف می‌کنند، سیاست‌گذاری برای توسعه آن وجود دارد.

موسیر نیز به عنوان یکی از گیاهانی است در کشت بسیار مورد توجه قرار گرفته چراکه آب کمتری مصرف می‌کند و در هر دوره کشت حداکثر پنج مرتبه به آبیاری نیاز دارد و بهره‌وری آن بیش از سایر محصولات پر مصرف آب است.

آیا در طرح‌های کشاورزی با مدیریت علمی و پژوهشی توام شده است؟

افزایش عملکرد نیازمند فعالیت‌های ترویجی، آموزشی و پژوهشی است و برای افزایش عملکرد در تولید محصولات کشاورزی فعالیت‌های علمی و آموزشی در این شهرستان انجام می‌شود که کشاورزان این منطقه و سایر بخش‌های کشاورزی این استان نیز از آن بهره‌مند می‌شوند که راه‌اندازی مرکز جامع الگویی ترویجی کشت موسیر تیران و کرون نمونه‌ای از این اقدامات است که در این مرکز تحقیق و مطالعه بر روی نحوه کشت و تولید موسیر انجام شده تا اینکه با اصلاح الگوی کشت عملکرد تولید محصول افزایش یابد که با انجام این اقدامات علمی پس از کشت دو ساله، میزان تولید این محصول در هر هکتار به بیش از ۱۸ تن خواهد رسید.

اقدامات علمی نیز در حوزه کاشت کلزا، انجام شده که فعالیت علمی در این خصوص انجام شد و تغییر در تغذیه بذر دانه، استفاده از مواد محرک رشد، اسیدهای آمینه و هیومیک اسید و استفاده نکردن از کودهای شیمیایی عملکرد برداشت را افزایش داده است.

مدیریت آفات و علف‌های هرزه را نیز در افزایش این محصول مهم است و چنین اقداماتی تولید کلزار را بیش از ۳۰ درصد افزایش می‌دهد.

آیا کشت گلخانه‌ای فرصتی برای عرصه کشاورزی تیران و کرون بوده است؟

توسعه فضای گلخانه‌ای این شهرستان از دیگر اقدامات صورت گرفته در حوزه کشاورزی در شرایط سخت آبی است که ۱۳۰ هکتار گلخانه در این منطقه وجود دارد که رتبه نخست گلخانه‌های مدرن استان اصفهان را دارد و فلفل، خیار، بادمجان، گل‌های شاخه بریده، گوجه درشت و گوجه زیتونی را از جمله محصولات گلخانه‌ای این شهرستان است.

میزان تولید محصولات گلخانه‌ای این شهرستان سالانه ۲۰ هزار تن است که ۲۰ درصد به کشورهای حاشیه خلیج فارس،مسکو، قزاقستان و تاجیکستان صادر می‌شود.

بهره‌گیری از روش‌های نوین آبیاری در اراضی کشاورزی تا چه حدی پیش‌رفته است؟

آبیاری تحت فشار و لوله کشی به باغات برای جلوگیری از اتلاف آب و مدیریت منابع آبی در این منطقه اجرایی شده و تسهیلات بانکی به این دسته از کشاورزان ارایه می‌شود و طرح آبیاری کم فشار برای بیش از ۵۰۰ هکتار باغ‌های این شهرستان در سال جاری اجرا بوده  که بیش ۳۴ میلیارد ریال دولت برای اجرای این پروژه از کشاورزان حمایت کرده است.

وضعیت بارندگی در تیران و کرون در سال زراعی فعلی چگونه است؟

میزان بارندگی در سال‌های گذشته بسیار کاهش داشته و منابع آبی زیرزمینی از بین رفته است و باتوجه به کاهش بارندگی‌ها به ویژه بارش برف، سفره‌های زیر زمینی کم آب شده و قنات و چشمه‌ها میزان آب‌دهی آن‌ها کاهش یافت که این چنین اتفاقاتی بخش کشاورزی را تحت تاثیر قرار داد.

در سال زراعی فعلی بیش از ۱۲۴ میلی متر بارندگی ثبت شده که این میزان بارندگی در مقایسه با زمان مشابه سال زراعی ۱۰۰ میلی متر افزایش یافته و شرایط آبی و آب‌دهی چشمه‌ها را بهتر کرده که تداوم این وضعیت اوضاع کشاورزی را بهبود می‌بخشد.

میزان نرمال بارندگی در این شهرستان ۲۵۰ میلی متر در هر سال زراعی است، اما به دلیل خشکسالی و کاهش بارندگی در گذشته باید بارش‌ها به بیش از حدنرمال برسد تا اینکه شرایط نابه سامان آبی را جبران کند و فرصت‌های از دست رفته با گذشت زمان بهبود یابد.

کد خبر 366241

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.