۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۹
لطفاً به دنیا نیا

آمارهای نگران کننده سقط جنین در کشور، زنگ خطری است که باید بیش از گذشته به صدا درآید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سقط جنین پدیده‌ای است که این روزها به دنبال شرایط اقتصادی و اجتماعی حاکم بر جامعه روند رو به رشدی را داشته و این در حالی است که بسیاری از مادرانی که نسبت به سقط جنین خود به ویژه به روش غیر قانونی اقدام می‌کنند، نمی‌دانند که با این اقدام سلامتی کامل را از خود در ادامه زندگی سلب می‌کنند.

 آمار غیر رسمی رشد سقط جنین پنهانی در کشور زنگ هشداری است که حدود یک دهه است به صدا درآمده؛ رفتاری که در تضاد با سیاست‌های اصلی نظام بوده و با سیاست افزایش جمعیت مغایرت دارد.

انجام روزانه یک هزار سقط غیرقانونی

فرشته روح‌افزا، مدیر طرح، برنامه و تدوین سیاست شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده درباره علل سقط جنین در ایران می‌گوید: برخی از موارد سقط جنین صورت گرفته در کشور دلایل پزشکی دارد، از این رو تعداد این سقط‌ها به صورت میانگین در هر سال شش هزار مورد است که این آمار نیز با توجه به تعداد بارداری‌های کشور منطقی است.

وی می‌افزاید: سیاست‌گذاری غلط در کشور را نیز می‌توان مهم‌ترین عامل سقط جنین عنوان کرد، چرا که عدم ارائه تسهیلات به خانواده‌های ناتوان موجب شده تا در صورت آگاهی یافتن از وجود جنین با توجه به عدم توانایی اقتصادی برای نگهداری از فرزندشان دست به سقط جنین بزنند، البته از روی دیگر نیز ادامه تحصیل را می‌توان دلیل دیگر سقط جنین در کشور دانست، چرا که تسهیلاتی برای خانم‌های در حال تحصیل، کارمند و شاغل در نظر گرفته نشده، ضمن اینکه ضعف قانونی مقابله با پزشکان متخلف در سقط جنین نیز از دیگر دلایل افزایش این امر در جامعه است.

روح‌افزا در مورد آمار سقط جنین غیرقانونی در کشور اظهار می‌کند: سقط‌های غیر قانونی مشکل و چالش اساسی کشور است و طبق آماری که از سوی معاون وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ارائه شده است، سالانه ۳۵۰ الی ۳۶۰ هزار سقط جنین غیر قانونی در کشور اتفاق می‌افتد که اگر این عدد را تقسیم بر روزهای سال کنیم روزانه یک هزار سقط جنین اتفاق می‌افتد و این آمار بیش از تعداد کشته‌های تصادفات و دیگر دلایل مرگ‌ومیر است.

مدیر طرح، برنامه و تدوین سیاست شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده؛  وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را یکی از مقصران این افزایش این چالش در جامعه می‌داند و می‌گوید: نبود برخورد جدی با پزشکان متخلفی که در مراکز درمانی و یا مطب‌های خود سقط غیرقانونی انجام می‌دهند یکی از اصلی‌ترین دلایل این امر است، همچنین عدم نظارت وزارت بهداشت بر روی روند توزیع دارو نیز از دیگر دلایلی است که می‌توان‌ وزارت بهداشت را در افزایش تعداد سقط جنین در کشور محکوم کرد.

نحوه اجرای قانون سقط جنین مشکل دارد

وی تاکید می‌کند: باید توجه داشت که مردم نیز به دلیل عدم دریافت آموزش‌های لازم، آگاهی در خصوص عوارض استفاده از این داروها را ندانسته و اطلاع ندارند که برخی از این داروها خود موجب عقیم شدن زنان و افزایش بیماری‌های روحی و روانی است.

وی می‌افزاید: قانون تصویب شده در کشور در خصوص سقط جنین قانون خوبی است، اما در نحوه اجرای آن با مشکلاتی روبه‌رو هستیم و دلیل آن را نیز می‌توان آمار سقط جنین مجاز عنوان کرد که با توجه به تعداد بارداری‌ها منطقی است اما باید سیاست‌های درست را برای اجرای قانون سقط جنین در کشور اتخاذ کنیم و مجلس نیز قوانینی را تصویب کند که تسهیلات لازم برای کسانی که توان نگهداری فرزند ندارند را ارائه دهد.

سقط غیرقانونی جنین روبه افزایش است

اما کیانوش جهان‌پور، سرپرست روابط عمومی وزارت بهداشت نیز به دنبال پیگیری‌های خبرنگار ایمنا، در خصوص بررسی برنامه‌های وزارت بهداشت برای مدیریت سقط غیر قانونی جنین و برنامه‌های این وزارتخانه برای مدیریت این امر اظهار می‌کند: برنامه‌ ما برای این امر تعریف سیاست‌های تشویقی برای افزایش جمعیت است؛ در هفته سلامت نیز به این موضوع توجه داشته و وزیر بهداشت برای این امر پروژه ملی جمعیت را تعریف و برای آن نیز مسئول خاص انتخاب کرده است.

وی با تاکید بر اینکه جمعیت کشور در سال‌های آینده به سمت پیر شدن خواهد رفت، می‌افزاید: با میزان جمعیت فعلی در آینده نه چندان دور شاخص‌های اجتماعی و اقتصادی کشور آسیب می‌بیند، باید فرایند پیر شدن جمعیت به نوعی متوقف و یا کند شود.

سرپرست روابط عمومی وزارت بهداشت، تجهیز مراکز ناباروری و تعریف بسته‌های تشویقی برای خانواده‌های نابارور را از اقدامات در دستور کار وزارت بهداشت در این زمینه اعلام کرده و ابراز می‌کند: همچنین اقدامات لازم در خصوص محدود یا متوقف شدن تبلیغات کنترل جمعیت و اقدامات کنترلی که منجر به پیشگیری از بارداری می‌شود، قبلا در وزارت بهداشت انجام شده است.

جهانپور همچنین در پاسخ به این سوال که آماری از سقط غیر قانونی جنین اعلام شده یا خیر اظهار می‌کند: آمار موجود دقیق نیست، هیچ کس نمی‌تواند آمار دقیقی از این اتفاق ارائه کند اما برآوردها بیانگر افزایش سقط جنین است و باید در این زمینه توجه بیشتری داشت.

وی می‌افزاید: در خصوص سقط جنین محدودیت‌های قانونی و شرعی وجود دارد، سقط جنین درمانی تنها سقط جنینی است که رسمیت دارد که در این نوع سقط کمیسیون پزشکی با توجه به وضعیت مادر و جنین برای حفظ حیات مادر به این امر اقدام می‌کند.

وی با اشاره به اینکه قانون با سقط‌های خلاف به شدت برخورد می‌کند، می‌افزاید: ما برخوردهایی را با مطب‌ها و مراکزی که سقط غیر قانونی انجام می‌دهند داشته‌ایم اما آمار آن در حال حاضر موجود نیست.

جهان‌پور تصریح می‌کند: مرجع اصلی رسیدگی به پرونده‌های سقط غیرقانونی جنین دادگاه انقلاب اسلامی است.

لزوم همکاری مردم و مسئولان برای شناسایی مراکز سقط غیر قانونی جنین

همچنین عباسعلی جوادی، رییس سازمان نظام پزشکی استان اصفهان در خصوص برخورد با مراکز سقط جنین غیر قانونی به ایمنا می‌گوید: شناسایی این مراکز سخت است و شهروندان و مقامات دولتی و نظامی باید در این خصوص همکاری بیشتری داشته باشند.

وی ادامه می‌دهد: سقط جنین کاری غیر شرعی است و کار غیر شرعی را کسی فریاد نمی‌زند.

پلاستیک و آلودگی هوا عاملان سقط جنین

اما هتاوه تهرانی، استادیار دانشگاه و فوق تخصص ناباروری در خصوص دلایل افزایش سقط جنین در کشور به خبرنگار ایمنا می‌گوید: بالا رفتن سن ازدواج و بچه‌دار شدن یکی از دلایل افزایش سقط جنین است، در حال حاضر با تبلیغاتی که برای افزایش جمعیت می‌شود، مادرانی مراجعه می‌کنند که با داشتن ۴۳ سن یا بالاتر و داشتن فرزند ۱۲ یا ۱۳ ساله خواهان باروری هستند.

وی با بیان اینکه در بارداری‌های بالای ۳۰ سال با افزایش سقط رو به‌رو می‌شویم، تصریح می‌کند: اگر سن مادر بالای ۳۵ یا ۴۰ باشد خطر افزایش سقط جنین در این گروه از مادران به مراتب بسیار بالاتر است.

این فوق تخصص باروری با تاکید بر اینکه وجود آلاینده‌های مسری یکی از عوامل افزایش سقط جنین است، می‌افزاید: پولیفنیال یکی از مواردی است که در پلاستیک‌های یکبار مصرف استفاده می‌شود و کسانی که از این نوع پلاستیک‌ها استفاده می‌کنند و حتی اگر در ظرف‌های زنجیره غذایی یا در  اسباب بازی بچه‌ها این نوع پلاستیک‌ها استفاده شود شبیه به هورمون استروژن عمل می‌کنند و به نوعی با افزایش سقط جنین ارتباط دارند.

این استادیار دانشگاه تصریح می‌کند: حتی موادی که پلاستیک‌ها را قابل انعطاف می‌کند و بیمارانی که با این نوع پلاستیک‌ها در ارتباط هستند احتمال سقط در بین آنها به مراتب بیشتر از دیگران می‌شود، علاوه بر این مواد غذایی نیترات‌دار، استفاده بیش از اندازه از موبایل و وجود فرستنده‌ها و پارازیت‌ها می‌توانند باعث ایجاد سقط‌های مکرر شوند، حتی قرار گرفتن اسپرم مردان تحت پروتوسینژه یا  موادی که باعث آسیب به دی .‌ان .‌ای یا ژنتیک اسپرم می‌شوند  باعث افزایش سقط مکرر می‌شود.

این متخصص زنان و زایمان با اشاره به اینکه  آلودگی هوا هم در افزایش سقط جنین موثر است، اظهار می‌کند: زنانی که سه ماهه اول حاملگی آنها در محیط آلوده‌ باشند، سنگینی هوای آلوده باعث تجمع مواد آلاینده در جفت این جنین‌های سقط شده می‌شود و به همین دلیل بررسی‌ها حاکی از ارتباط بین آلودگی هوا و سقط دارد.

وی در خصوص میزان تاثیر بیماری‌های ام‌اس و سرطان در افزایش سقط جنین، اظهار می‌کند: ام‌اس یک بیماری است که با پایین آمدن ایمنی بدن  بروز می‌کند و در واقع سلول‌های مغز و اعصاب را از بین می‌برد و در بین این افراد ممکن است که میزان سقط بیشتر باشد اما این مساله نیازمند بررسی‌های بیشتری است و نمی‌توان گفت فقط به خاطر این موضوع با سقط جنین روبه‌رو هستیم.

 تهرانی با بیان اینکه بیماری ام اس چندان در بروز سقط دخالتی ندارد، می‌گوید: درمان، خود باعث بالا رفتن ایمنی آنها می‌شود و پس از درمان، این افراد اجازه بارداری دارند؛ همچنین در بیماران سرطانی به دلیل شیمی‌درمانی و رادیوتراپی تخمدان‌های آنها ضعیف می‌شود و این مورد در زمینه افزایش سقط‌ها می تواند تا حدودی جای بحث را داشته باشد.

فوق تخصص ناباروری در پاسخ به این سوال که مواردی از سقط هم بوده که مربوط به بیماری ایدز باشد، می‌گوید: بیماران اچ آی وی اصولا تحت کنترل هستند و اجازه باردار شدن به آنها داده نمی‌شود و اگر بیماری که در مراحل پیشرفته این بیماری نیست هم باردار شود باید تحت درمان قرار گیرد، داروی کنترل کننده و اجازه سقط جنین را به پزشک نمی‌دهند و در صورتی که بیماری اچ آی وی بسیار پیشرفته‌تر باشد متخصص عفونی اجازه بارداری به بیمار نداده و با مجوز پزشکی قانونی دستور سقط داده می‌شود.

لزوم کاهش ۱۵ درصدی سقط جنین در کشور

تهرانی بر این باور است که باید برنامه‌ریزی‌ها به گونه‌ای باشد که بتوان میزان سقط جنین را بین ۱۲ تا ۱۵ درصد کاهش داد و راهکار این امر تسریع در بچه دار شدن پس از ازدواج است.

وی تاکید می‌کند: ضروری است مادران باردار استفاده از موبایل و فضای مجازی را در مدت بارداری کم کنند و سعی کنند روزهایی که هوا آلوده است از خانه بیرون نروند همچنین استفاده از پلاستیک‌های یکبار مصرف و مواد غذایی نیترات‌دار را کمتر کنند.

عواقب سقط غیرقانونی جنین

این متخصص در خصوص عواقب سقط جنین غیر قانونی نیز اظهار می‌کند: در هنگام سقط جنین میکروب‌ها یا باکتری‌ها می‌توانند از طریق واژن یا دهانه رحم وارد رحم شوند و باعث ایجاد عفونت شوند. آنتی بیوتیک‌ها در این موارد به درد می‌خورند اما در برخی موارد نیز تاثیرگذار نیستند.

وی پارگی گردن رحم، خونریزی شدید، مشکلات بی حسی و بیهوشی بدن و ... را از دیگر عوارض ناشی از سقط های غیر قانونی جنین می‌داند.

کد خبر 366177

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.