اتمام مرحله چهارم عملیات مرمت سقف ایوان ستوندار کاخ چهلستون اصفهان

مدیر پایگاه جهانی کاخ چهلستون صبح امروز از اتمام مرحله چهارم عملیات مرمت سقف ایوان ستوندار این بنای تاریخی خبر داد.

به گزارش ایمنا به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان؛ آصفه بدر صبح امروز _۹ بهمن ماه_با اعلام این مطلب افزود: با عنایت به آغاز عملیات مرمت ایوان ستوندار مجموعه جهانی کاخ چهلستون به عنوان بزرگترین سازه چوبی بناهای تاریخی کشور، امروز چهارمین مرحله از عملیات مرمت این ایوان تاریخی به اتمام رسید.

او در رابطه با جزئیات این مرحله از عملیات مرمت ایوان ستوندار کاخ عنوان کرد: مرحله چهارم عملیات مرمت ایوان ستوندار، شامل: تزریق، لایه چسبانی و موزون سازی رنگ، سقف ایوان ستوندار بوده که همانند مرحله سوم شامل: پاکسازی فیزیکی و شیمیائی در دو مرحله تثبیت و پوسته چسبانی لایه های تزئینی بوده انجام شده است.

بدر در همین رابطه افزود: در مرحله چهارم، عملیات به دلیل اینکه تزئینات سقف ایوان نزدیک به یکصد سال مرمت نشده بود در پنج بخش انجام شد، همچنین در این مرحله تلاش شد تا برخی داغ آبهائی نیز که از نزدیک به یکصد سال قبل تا کنون بر روی سقف به دلیل نفوذ آب باران ایجاد شده و سطح تزئینات نفیس چوبی را مخدوش کرده بود با استفاده از موارد آزمایشگاهی برداشته شود.

مدیر پایگاه جهانی کاخ چهلستون تصریح کرد: مرحله چهارم در مساحتی بالغ بر ۱۲۰ متر مربع از مجموع ۷۰۰ متر مربع مساحت ایوان ستوندار مجموعه جهانی کاخ چهلستون و در مدت ۴ ماه به اتمام رسید.

بیش از این فریدون الله یاری مدیر کل میراث فرهنگی استان اصفهان عنوان کرده بود: عملیات مرمت مجموعه جهانی کاخ چهلستون به عنوان بزرگترین سازه چوبی بناهای تاریخی کشور از سال ۱۳۹۳ آغاز شده بود.

در این عملیات، مرمت پیشانی ایوان، مرمت و استحکام بخشی دوپوش و مرمت تزئینات سقف در دستور کار اداره کل قرار گرفته است.

کد خبر 366055

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.