گرانی از رونق قلمزنی روی نقره کاسته است

یک استاد دانشگاه هنر گفت: کاهش تعداد صنعتگران همراه با گرانی نقره از رونق رشته قلمزنی روی نقره کاسته است.

صادق حسینی استاد دانشگاه هنر تبریز در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: قلم‌زنی به شیوه‌های مختلفی انجام می‌شود و استادکاران برای ارائه هنری بهتر از انواع آن بهره می‌گیرند و گاهی نیز هنرمند قلمزن بر حسب ضرورت یا بنا به ذوق و سلیقه‌ خود به مشبک‌کاری، ترصیع و طلاکوبی محصول می‌پردازد.

وی ادامه داد: نقوشی که امروزه مورد استفاده‌ قلم‌زنان قرار می‌گیرد بسیار متنوع بوده و متداول‌ترین آن‌ها مشبک که خود نوعی از قلم‌زنی است، اسلیمی، ختایی، گل و بوته‌ شاه‌عباسی، مسجد شیخ لطف الله، منبت، اشکال حیوانی و شکار در واقع طرح‌هایی هستند که از نگاره‌های عامیانه یا سنتی الهام و مایه گرفته است.

این استاد دانشگاه افزود: در حال حاضر علاوه بر اصفهان که قلم‌زنی مس و برنج در آن از رونق فوق‌العاده‌ای برخوردار است در شهرهای تهران، طبس و کرمانشاه نیز قلم‌زنی روی مس تا حدودی مرسوم و متداول است. تهیه و ساخت اشیای نقره‌ای و قلم‌زنی روی آن‌ها از گذشته‌های بسیار دور در ایران رواج داشته و در حال حاضر نیز در شهرهای شیراز، اصفهان، تبریز و تهران گروه‌هایی از هنرمندان مشغول کار در این زمینه هستند.

حسینی با اشاره به اینکه گرانی نقره بر روی تعداد صنعتگران تأثیر گذاشته است گفت: شیراز از قدیم مرکز عمده‌ نقره‌سازی و قلم‌زنی روی نقره بوده است ولی کاهش تعداد صنعتگران همراه با گرانی نقره از رونق این رشته کاسته است.

کد خبر 366048

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.