مخالفت کشاورزان با تعریض جاده پیست اسکی فریدونشهر

رییس اداره راه‌وشهرسازی فریدونشهر گفت: با وجود موافقت در خرید بخشی از اراضی موردنیاز در تعریض جاده پیست اسکی فریدونشهر مخالفت کشاورزان با این طرح بزرگترین عامل به تعویق افتادن این پروژه بود که این امر سبب نارضایتی گردشگران به دلیل ترافیک شدید این منطقه را فراهم کرده است.

هادی توازهی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به دلایل تعریض نشدن جاده منتهی به پیست اسکی فریدونشهر که بزرگترین عامل ترافیک‌های چندساعته گردشگران برای رسیدن به پیست اسکی بوده است، اظهار کرد: از سال ۹۵ درخواست تهیه طرح اجرایی و اسناد مناقصه تعریض جاده منتهی به پیست اسکی فریدونشهر را پیگیری کردیم که به علت کمبود اعتبارات و بدهی بالای اداره راه و شهرسازی فریدونشهر مجوز راهیابی این پروژه به کمیسیون مناقصات صادر نمی‌شد.

وی با اشاره به پیگیری‌های بسیار توسط اداره راه شهرستان و همکاری اداره نظارت بر راه‌های روستایی استان افزود: این طرح سرانجام در سال ۹۶ به کمیسیون مناقصات راه یافت که برآورد هزینه اولیه آن حدود ۲۰ میلیارد ریال بود که در مرحله نخست مناقصه به دلیل نداشتن منابع اعتباری نقدی و واگذاری اوراق بهادار به پیمانکار هیچ متقاضی حاضر به شرکت در مناقصه نشد حتی با اعلام دوباره نیز همین شرایط بود.

رییس اداره راه‌وشهرسازی فریدونشهر تصریح کرد: در سال ۹۷ مجددا اسناد و هزینه‌های طرح بررسی شد و با برآورد دوباره هزینه‌ها پس از طی مراحل قانونی، پیمانکار طرح تعریض جاده پیست اسکی مشخص شد.

توازهی با تاکید بر اینکه جاده مورد نظر نیازمند تعریض پنج ‌متری به سمت طرفین است، اظهار کرد: در تمام جاده‌های روستایی با توجه به عدم وجود اعتبارات راه و شهرسازی برای آزادسازی، معمولا رفع معارض توسط فرمانداری‌ها یا بخشداری‌ها انجام می‌شود که بر این اساس به منظور آزادسازی این اراضی در توافق‌نامه‌ای توسط اداره راه‌وشهرسازی، فرمانداری و مدیرعامل شرکت تعاونی پیشروان توسعه ورزش و گردشگری فریدونشهر که به نوعی گرداننده پیست اسکی است در شورای ترافیک شهرستان مقرر شد این شرکت برای آزادسازی اراضی حاشیه این جاده اقدام کند که متاسفانه این اقدام صورت نگرفت.

وی با اشاره به شیوه پرداخت قیمت اراضی آزادسازی شده به کشاورزان گفت: با وجود کمبود اعتبارات، در توافقنامه‌ای مقرر شد فرمانداری، اداره راه‌وشهرسازی و شرکت تعاونی پیشروان توسعه ورزش و گردشگری فریدونشهر با همکاری یکدیگر قیمت اراضی موردنظر را به کشاورزان پرداخت کنند که متاسفانه پاسخ کشاورزان در این زمینه منفی بود.

توازهی با بیان اینکه کشاورزان در ازای زمین خود خواستار مطالباتی غیرعملی بودند، اظهار کرد: پس از جلسات مکرر با کشاورزان و مطرح کردن خرید بخش مورد نیاز از اراضی آنها با نرخ کارشناسی به صورت واگذاری سهام پیست اسکی یا حتی به صورت نقدی کشاورزان با این پیشنهادات موافقت نکردند و خواستار اختصاص حقابه از سد چشمه‌لنگان به جای مبلغ زمین‌های خود شدند که عملا امکان پذیرفتن چنین درخواستی با شرایط بحرانی آب در شهرستان نبود.

رییس اداره راه‌وشهرسازی فریدونشهر در تشریح نظرات کشاورزان و همکاری نکردن آنان در تعریض جاده منتهی به پیست اسکی گفت: کشاورزان این منطقه به دلیل شاکی بودن از گردشگران پیست اسکی و وارد شدن خسارت به اراضی کشاورزی حاشیه جاده منتهی به پیست و یا حتی موافق نبودن با اصل وجود پیست اسکی اجازه تعریض این جاده را ندادند.
 
توازهی با بیان اینکه کشاورزان با تجمع ۷۰ نفری مانع شروع کار پیمانکار شدند، اظهار کرد: با وجود اینکه بعد از طی مراحل قانونی و برگزاری سه مرحله مناقصه و تعیین پیمانکار و تامین اعتبار و کلنگ‌زنی طرح توسط معاون استاندار کشاورزان با تجمع خود اقدام به تهدید پیمانکار و تخریب اموال و ماشین‌آلات راهسازی کردند که این عملیات متوقف شد.
 
رییس اداره راه‌وشهرسازی فریدونشهر با ابراز تاسف از تحمل شرایط سخت و ترافیک شدید منتهی به پیست اسکی فریدونشهر توسط گردشگران تصریح کرد: در صورت آزادسازی اراضی حاشیه جاده تنها به اندازه پنج متر از طرفین جاده، مجددا مناقصه موردنظر برگزار و پس از انتخاب مجدد پیمانکار اجرای طرح مذکور از سر گرفته خواهد شد تا بتوانیم برای سال آینده ترافیک جاده پیست اسکی فریدونشهر را به حداقل برسانیم.

کد خبر 366013

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سعید IR ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۴
    0 0
    با سلام نظرات جناب توازهی در واقع مصداق مثل نعل وارونه زدن است.ایشان ادرس اشتباه می دهند. یادمان باشد تعریض مسیر منتهی به پیست اساسا ارتباطی به مجموعه پیست ندارد و کشاورزان و مردم نیز هیچگاه مخالف پیست و توسعه مسیر نیستند بلکه باید توجه داشت که جاده مزبور، جاده مواصلاتی بیش از شصت روستای پشتکوه شهرستان فریدونشهر است و ارتباط مستقیمی به مجموعه پیست اسکی ندارد بلکه طبق قانون دولت موظف است ازادسازی مسیر را انجام دهد و در صورت بروز هر گونه حادثه ناگوار برای مردم پشتکوه به علت راهبندان مسیر مذکور ، شخص فرماندار و جناب توازهی مسئول هستند. از سوی دیگر اینکه توقع داشته باشیم کشاورزان زمین و دارایی خود را به قیمت ناچیز جهت تعریض جاده واگذار کنند خیالیست خام! حواسمان باشد اقایانی که مدعی دلسوزی برای شهر و مردم هستند حق ندارند در مورد واگذاری رایگان یا به قیمت ناچیز اموال مردم جهت توسعه جاده اظهار نظر کنند چون زمانی که خودشان حتی حاضر نیستند یک چوب کبریت از اموال شخصی خود برای شهر هزینه کنند چطور مردم و کشاورزان را متهم به عدم همکاری میکنند. نهایت اینکه آقای فرماندار و جناب توازهی به مالکیت خصوصی مردم احترام بگذارید و اگر توان تامین بودجه رفع معارض از بودجه دولتی را ندارید ، شما به عنوان دلسوزان شهر ، زمینهای مورد بحث را از جیب خود از کشاورزان خریداری و جهت توسعه جاده به دولت به رایگان واگذار کنید تا هم از اجر اخروی بهره مند شوید و هم خدمتی تاریخی به شهرستان کرده باشید. خرج که از کیسه مهمان بود حاکم طاعی شدن اسان بود
  • سعید IR ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۴
    0 0
    با سلام نظرات جناب توازهی در واقع مصداق مثل نعل وارونه زدن است.ایشان ادرس اشتباه می دهند. یادمان باشد تعریض مسیر منتهی به پیست اساسا ارتباطی به مجموعه پیست ندارد و کشاورزان و مردم نیز هییییچگاه مخالف پیست و توسعه مسیر نیستند بلکه باید توجه داشت که جاده مزبور، جاده مواصلاتی بیش از شصت روستای پشتکوه شهرستان فریدونشهر است و ارتباط مستقیمی به مجموعه پیست اسکی ندارد بلکه طبق قانون دولت موظف است ازادسازی مسیر را انجام دهد و در صورت بروز هر گونه حادثه ناگوار برای مردم پشتکوه به علت راهبندان مسیر مذکور ، شخص فرماندار و جناب توازهی مسئول هستند. از سوی دیگر اینکه توقع داشته باشیم کشاورزان زمین و دارایی خود را به قیمت ناچیز جهت تعریض جاده واگذار کنند خیالیست خام! حواسمان باشد اقایانی که مدعی دلسوزی برای شهر و مردم هستند حق ندارند در مورد واگذاری رایگان یا به قیمت ناچیز اموال مردم جهت توسعه جاده اظهار نظر کنند چون زمانی که خودشان حتی حاظر نیستند یک چوب کبریت از اموال شخصی خود برای شهر هزینه کنند چطور مردم و کشاورزان را متهم به عدم همکاری میکنند. نهایت اینکه آقای فرماندار و جناب توازهی به مالکیت خصوصی مردم احترام بگذارید و اگر توان تامین بودجه رفع معارض از بودجه دولتی را ندارید ، شما به عنوان دلسوزان شهر ، زمینهای مورد بحث را از جیب خود از کشاورزان خریداری و جهت توسعه جاده به دولت به رایگان واگذار کنید تا هم از اجر اخروی بهره مند شوید و هم خدمتی تاریخی به شهرستان کرده باشید. خرج که از کیسه مهمان بود حاکم طاعی شدن اسان بود