۱۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۰
با ورزش "هدیس" آشنا شوید

ترکیب دو ورزش فوتبال و تنیس روی میز، ورزش جدیدی به نام "هدیس" به وجود آورده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در تابستان سال ۲۰۰۶ "رِنه وگنر" تصمیم گرفت به یکی از زمین های فوتبال شهر کایزرسلاوترن آلمان رفته و فوتبال بازی کند. زمانی که او به زمین رسید، زمین پر شده بود و جایی برای او نبود. در این زمان چشمش به میز خالی تنیس افتاد و تصمیم گرفت با استفاده از توپ فوتبال و ضربه سر، روی میز با دوست خود بازی کند و اینگونه "هدیس" ابداع شد.

"هدیس" امروزه بیش از صد هزار ورزشکار در سراسر دنیا دارد و هر تورنمنت و رقابت آن با حضور ۱۵۰ ورزشکار برگزار می‌شود. مرکز این ورزش کشور آلمان است و به نوعی ژرمن‌ها این ورزش را به انحصار خود درآوردند؛ به جز آلمان در کشورهای دیگر مانند جمهوری چک، بلژیک، فرانسه و هلند نیز رقابت‌های این ورزش برگزار می‌شود. ظرفیت هر رقابت پیش از آن توسط ورزشکاران به سرعت رزرو می‌شود به طوری که ظرفیت آخرین تورنمنت این ورزش تنها در ۲۴ دقیقه پر شد.

برخی باشگاه‌ها در سطح اروپا از این ورزش حمایت کردند و انجمن "هدیس" را در باشگاه خود راه انداخته‌اند، که از جمله آن‌ها می‌توان به باشگاه اف‌سی کایزرسلاوترن و دارمشتات اشاره کرد؛ این باشگاه‌ها با هدف ایجاد تفریح برای بازیکنان جوان خود و همچنین بالا بردن قدرت سرزنی بازیکنان اقدام به راه‌اندازی این انجمن کرده‌اند؛ باشگاه‌های دیگری همچون دورتمند، شالکه و آرسنال نیز در تمرینات خود ورزشهدیس را برای نشاط و تاثیر آن روی ضربات سر بازیکنان انجام می‌دهند.

قوانین بازی

دو بازیکن روبه‌روی هم در دو سمت میز تنیس قرار می‌گیرند، توپ باید فقط با سر بازیکنان تماس داشته باشد اما برخورد هر کدام از قسمت‌های بدن با میز مانعی ندارد. همچنین پیش از زدن ضربه به توپ، بدن و توپ باید با میز تماس داشته باشند. هر مسابقه سه سِت دارد و هر سِت ۱۱ امتیاز است اما اگر دو بازیکن به امتیاز ۱۰ برسند برنده را امتیاز ۱۲ مشخص می‌کند، بازیکنان برای بُرد مسابقه باید دو سِت از سه سِت را پیروز شوند.

بازی با زدن ضربه سرویس به جریان درمی‌آید و پس از رد و بدل شدن سه امتیاز، سرویس زننده تغییر می‌کند؛ در سرویس اگر توپ با تور برخوردی داشته باشد، سرویس باید تکرار شود؛ از قوانین جالب این ورزش بازی جوانمردانه است که اگر رعایت نشود امتیاز برمی‌گردد و موقعیت دوباره تکرار می‌شود.

میز مسابقه "هدیس" همان میز تنیس در همان ابعاد و اندازه است، اما تور آن فلزی و از مواد محکم‌تری ساخته شده است؛ توپ هدیس اما مخصوص این ورزش است، این توپ از مواد لاستیکی منحصر به فردی ساخته شده و چیزی حدود ۱۰۰ گرم وزن دارد همچنین محیط دایره آن نیز به ۴۰ سانتی‌متر می‌رسد.

هدیس به گونه‌های مختلف تکی، دو نفره و حتی مختلط برگزار می‌شود؛ هر تورنمنت متشکل از ۱۰ مرحله گروهی، دور ۱۲۸ نهایی، دور ۶۴ نهایی، دور ۳۲ نهایی، دور ۱۶ نهایی، یک چهارم نهایی و در نهایت نیمه‌نهایی و فینال است؛ در یک رقابت همه شرکت‌کنندگان از حذف‌شدگان در مرحله گروهی (یک امتیاز) و (۴۰ امتیاز) همه امتیاز را کسب می‌کنند.

 در رده‌بندی حال حاضر، کرنلوس آلمانی با اسم مستعار  HEADSINFARKT با ۱۷۳۲ امتیاز در صدر رنگینک جهانی ورزش هدیس قرار دارد؛حدود ۸۰ درصد از این لیست را آلمانی‌ها تشکیل می‌دهند، سهم ورزشکاران دیگر کشورها بسیار کم است؛ از آسیا نیز فقط نام چند ورزشکار ژاپنی به چشم می‌خورد و در دیگر کشورهای قاره آسیا این ورزش به خوبی معرفی نشده است.

کد خبر 365977

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.