زیربنای کتابخانه‌ای شهرضا بالاتر از میانگین استان است

شهرضا – مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان اصفهان گفت: سرانه کتابخانه‌ای شهرستان شهرضا با چهار متر برای هر ۱۰۰ نفر، ۱.۵ متر بیشتر از میانگین استان می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان شهرضا، امیر هلاکویی عصر امروز (یکشنبه) در نخستین جلسه انجمن کتابخانه‌های این شهرستان، اظهار کرد: پایین بودن سرانه خواندن کتاب در کشور، یکی از بدترین آسیب‌های اجتماعی است که به افزایش دیگر ناهنجاری‌ها می‌انجامد.

وی ادامه داد: آخرین سرانه خواندن کتاب در کشور ۱۲ تا ۱۴ دقیقه در روز است که این زمان، برای کشوری با پیشینه درخشان فرهنگی مانند ایران و مردم فرهیخته آن بسیار اندک است.

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان اصفهان با بیان اینکه برخی افراد ناتوانی مالی را دلیل بی‌علاقگی به خواندن کتاب می‌دانند، اضافه کرد: کارشناسان، فرهنگ شفاهی مردم ایران و نهادینه نشدن بهره‌های قابل ستایش خواندن کتاب در فرهنگ ایرانی را از دیگر دلایل این نارسایی فرهنگی می‌دانند.

هلاکویی با بیان اینکه قرآن کریم کسانی که کتاب می‌خوانند را برتر از دیگران دانسته است، یادآور شد: از بین رفتن بسیاری از نارسایی‌های فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی در گرو افزایش دانش و آگاهی مردم است که با خواندن کتاب به دست می‌آید.

وی افزایش کارکردهای فرهنگی کتابخانه‌ها را از راهکارهای ایجاد انگیزه در شهروندان برای خواندن کتاب دانست و افزود: امروزه کتابخانه‌ها در کنار توزیع کتاب، نشست‌های کتابخوان را برگزار می‌کنند و با گشایش بخش ویژه کودک، برای نهادینه کردن فرهنگ کتاب‌خوانی، کوشش می‌کنند.

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان اصفهان اضافه کرد: بخش ویژه کودک در همه کتابخانه‌های استان گشایش یافته تا کودکان و خردسالان با بهره‌گیری از امکانات این بخش با شیوه درست خواندن کتاب و بهره‌های آن، آشنا شوند.

هلاکویی با بیان اینکه کتابخانه شهرضا در شمار آن گروه از کتابخانه‌های استان و کشور است که بیشترین امانت کتاب را داشته است، خاطرنشان کرد: برای ساده کردن دسترسی شهروندان به کتاب و خواندن آن در مکان‌های گوناگون شهرها، کتابخانه‌های جدید ساخته می‌شود.

وی از گشایش کتابخانه‌های محله‌های "خمینی آباد" و "سروستان" شهرضا در دهه فجر امسال خبر داد و افزود: سرانه کتابخانه‌ای استان ۲.۵ مترمربع برای هر ۱۰۰ نفر است که از این نظر، اصفهان پس از استان فارس، در جایگاه دوم کشور قرار دارد.

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان اصفهان ادامه داد: با راه‌اندازی شش کتابخانه نوساز در استان در آینده نزدیک، اصفهان بیشترین سرانه کتابخانه‌ای کشور را خواهد داشت.

هلاکویی تصریح کرد: سرانه کتابخانه‌ای شهرضا با چهار متر برای هر ۱۰۰ نفر، ۱.۵ متر بیشتر از میانگین استانی است.

کد خبر 365794

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.