روزنامه‌های امروز در یک نگاه

در آغازین روز هفته آشوب سیاسی در ونزوئلا، کشمکش ها بر سر مدیریت فضای مجازی و پیشنهاد شورای نگهبان برای اصلاح قانون انتخابات مجلس از مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های کشور بوده است.

 به گزارش خبرنگار ایمنا،  روزنامه سازندگی تیتر و عکس یک امروز خود را به وضعیت حال حاضر کشور بحران زده ونزوئلا  اختصاص داد و نوشت « یک ملت دو دولت» و در زیر تیتر با کار کردن تصویری از هر دو رییس جمهور رسمی و غیر رسمی این کشور توضیح داد ونزوئلا در میانه انقلاب ایستاده است؛ از یک سو مردم علیه سیاست های نیکلاس مادورو رییس جمهور کشور قیام کرده اند و از دیگر سو «خوان گوایدو» خود را رییس جمهور انقلاب می خواند.

هفته گذشته منابع خبری با استناد به تصاویر انتشار یافته در شبکه های اجتماعی گزارش دادند، افراد مسلح مخالف دولت ونزوئلا با حمله به یک پایگاه نظامی، آن را به اشغال خود درآوردند و در واقع گروهی از معترضان به دولت نیکولاس مادورو اقدام به اشغال ساختمان گارد ملی ونزوئلا در پایتخت این کشور کردند. بعد از این ماجراها گوایدو خود را به عنوان رییس‌جمهور این کشور معرفی کرد وترامپ هم از او حمایت و وی را به رسمیت شناخت.

 آرمان امروز هم تیتر یک خود را به معضل افزایش زباله گردی اختصاص داد و در ذیل تیتری با عنوان « زباله گردی؛ افزایش خشم پنهان فقر» نوشت:« در سایه افزایش فقر در جامعه شاهد بالا رفتن آمار زباله‌گردها در سطح شهرها هستیم؛ معضلی که خود می‌تواند زمینه‌ساز بروز مشکلات بسیار جدی برای جامعه و خود این افراد شود، چرا که در بسیاری از موارد این دسته از افراد بر این باور هستند که جامعه حق آنها را خورده است و روزی حق خود را خواهند گرفت. این مسئله می‌تواند عاملی مهم برای افزایش خشم در میان افراد جامعه شود که این خود در زمره دیگر معایب این پدیده قرار دارد.»

 «کودتای خونین آمریکا در ونزوئلا/ارتش، محکم پشت «مادورو» ایستاد» تیتر یک روزنامه کیهان است که با اشاره به مداخله آمریکا در ونزوئلا و حمایت برخی از کشور از رئیس جمهور وقت در بخشی از متن نوشت:« اردوکشی خیابانی غربگرایان در ونزوئلا و همزمان کودتای آمریکا در این کشور که با سوگند مهره واشنگتن به عنوان رییس‌جمهور موقت! همراه بود با پشتیبانی قاطع ارتش از نیکولاس مادورو رییس‌جمهور قانونی این کشور تا این لحظه با شکست مواجه شده است. روسیه، ترکیه، ایران، کوبا و… هم از مادورو حمایت کرده‌اند».

این روزنامه همچنین با توجه به رویکردش تیتر یک «نهضت فراگیر مخالفت با چوب حراج FATF بر امنیت ملی» را به مخالفت مردم با لوایح FATF اختصاص داد و در بخشی از متن نوشت:« موج مخالفت عمومی با تصویب لوایح خودتحریمی FATF این روزها به نهضتی فراگیر تبدیل شده است؛ از تجمعات مردمی در شهرهای مختلف تا نامه‌های هشدارآمیز جنبش دانشجویی به مسئولان. منشأ این جوش و خروش‌ها، مخاطرات و مهلکه‌ها و مخمصه‌هایی است که این لوایح برای کشور به همراه خواهند داشت؛ آن هم در یک کلام نشانه‌گیری امنیت ملی و زدن چوب حراج به آن است؛ به ویژه در شرایطی که دست‌اندرکاران پخت و پز کنوانسیون‌های بین‌المللی بر تصویب و اجرای توصیه‌ها و لوایح FATF در کشور اصرار دارند و آن را علنا اعلام کرده‌اند.»

 روزنامه آفتاب یزد تیتر یک امروز خود را به اقدام دولت برای کاهش بودجه تشکیلات زیر نظر خود اختصاص داد و در ذیل عنوان « لزوم پایان ولخرجی وزارتخانه ها» توضیح داد؛ اکثر مسئولان ارشد دولتی خارج از تهران ماشین های لوکس و لاکچری دارند که اگر یکی از آنها را به فروش برسانند هزینه ساخت یک مدرسه در روستا تامین خواهد شد. ساخت این مدرسه می تواند ۲۵۰ شغل ایجاد کند. مشاور نوبخت می گوید: اگر در شرایط تنگنای مالی هستیم اول باید مسئولان این را احساس کنند و بعد مردم، که در حال حاضر چنین نیست. اگر خوب عمل کنیم کشور ما به نقطه ای خواهد رسید که بدون فروش نفت می تواند خودش را اداره کند.»

ایران تیتر یک خود با عنوان «شفافیت در انتخابات» را به بررسی جزئیات لایحه جدید و مهم اصلاح قانون انتخابات اختصاص داده و با گفت و گو با سلمان سامانی، سخنگوی وزارت کشور در این باره نوشته است:« (بر اساس لایحه جدید)منابع مالی نامزدها و تبلیغات آنان روشن و  انتخابات الکترونیکی برگزار می شود، نحوه اجرا و نظارت بر انتخابات شفاف می شود و رأی دهندگان قبل از روز اخذ رأی ثبت نام می کنند».

روز پنجشنبه یکی از مقام‌های ارشد دولت آمریکا اعلام کرد که این کشور به‌دنبال قطع درآمد نفتی دولت نیکلاس مادورو، رییس جمهوری ونزوئلا است و در نظر دارد این درآمد را به خوان گوآیدو، رهبر مخالفان دولت اختصاص بدهد. این موضوع امروز شنبه-6 بهمن-به عکس یک روزنامه ایران تبدیل شده و در مطلبی با عنوان «رییس‌جمهور سازی از راه دور» به موضوع حمایت آمریکا و متحدان غربی‌اش از خوان گوآیدو که خود را رئیس‌جمهور موقت ونزوئلا خوانده، پرداخته است.

روزنامه شرق تیتر یک خود را به مصاحبه با محمدرضا باهنر اختصاص داد و به نقل از او نوشت: « می خواستند قتل های زنجیره ای را به گردن مرحوم هاشمی بیندازند » در بخش های از این گفت و گو آمده است: «در دولت اصلاحات توسعه سیاسی مطرح شد و بسیار خوب بود و ادبیات عوض شد ولی ۴ سال وقت کشور هدر رفت و دعواهای سیاسی به وجود آمد و اطرافیان دولت بر علیه آقای هاشمی حرف می زدند و می خواستند قتل های زنجیره ای را به گردن مرحوم هاشمی رفسنجانی بیندازند. دعواهای بی خود شروع شد و به تخریب نیروهای قبل از خود پرداختند. آقای خاتمی در دوره دوم به دنبال کارهای اقتصادی بود و عسلویه و پارس جنوبی و… شروع شد. باهنر درباره دولت احمدی نژاد بیان کرد: آقای احمدی نژاد در مسکن مهر بیش از یک میلیون خانواده را خانه دار کرد، ولی به یکباره از همین مسکن مهر تورمی ۴۲ درصدی به سراغ کشور آمد؛ یعنی برای یک میلیون خانواده مسکن ساخت و ۱۵ میلیون خانواده را دچار تورم کرد. احمدی نژاد امروز فقط علاقمند است تا با سوار شدن به موج نارضایتی مردم زمینه را برای انتخاب مجدد خود به ریاست جمهوری فراهم کند.»این روزنامه در تیتر مهمدیگر صفحه نخست خود با نقل قول از مجید تخت روانچی نوشت « پیگیری برجام از جانشین ترامپ » 

کد خبر 365673

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.