غربالگری سرطان کولورکتال در شهرضا بالاتر از میانگین کشوری است

شهرضا – رییس شبکه بهداشت و درمان شهرستان شهرضا گفت: غربالگری سرطان‌های زنان و مردان در این شهرستان انجام شده است که در این ارزیابی سرطان کولورکتال با شاخص ۱۴.۱ درصد، بالاتر از میانگین کشوری است.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان شهرضا، حجت‌الله تنهایی صبح امروز (شنبه) در جمع خبرنگاران این شهرستان با اشاره به نام‌گذاری هفته نخست بهمن‌ماه به نام "پویش ملی سرطان"، اظهار کرد: شعار این هفته "سرطان قابل پیشگیری و درمان است با خودمراقبتی و امید" برگزیده شده تا به همه مردم گوشزد کند، پیشگیری و درمان این بیماری، با به بکاربردن شیوه‌های درست زندگی و شناسایی زودهنگام آن با آزمایش‌های سالانه، امکان دارد.

وی با بیان اینکه سرطان در ایران یکی از بیماری‌های همه‌گیر غیرواگیر و سومین علت مهم مرگ و میر است، خاطرنشان کرد: براساس نمودارهای جمعیتی و پیش‌بینی دگرگونی هرم سنی در سال‌ها و دهه‌های آینده، بروز مرگ و میر بیماران سرطانی افزایش خواهد یافت.

رییس شبکه بهداشت و درمان شهرضا ادامه داد: این بیماری هزینه‌های بهداشتی، درمانی، اجتماعی و روانی زیادی به همراه دارد و با مرگ انسان‌ها، هزینه‌های گزافی را بر نظام پولی کشور بار می‌کند، بنابراین برنامه‌ریزی میهنی برای مهار آن لازم است.

تنهایی تأکید کرد: یک‌سوم سرطان‌ها قابل پیشگیری و یک سوم آن‌ها نیز اگر در هنگام مناسب شناخته شوند، قابل درمان هستند.

وی درباره علت افزایش بروز سرطان، گفت: افزایش جمعیت به دلیل کاهش مرگ و میر، افزایش باروری و جوان بودن جمعیت و آینده سالمندی و از سوی دیگر، دگرگونی بار بیماری‌ها از واگیر به غیرواگیر و افزایش مخاطرات پیرامونی زندگی انسان‌ها به افزایش شمار بیماران سرطانی انجامیده است.

رییس شبکه بهداشت و درمان شهرضا یادآور شد: امروزه بیش از ۲۰ میلیون نفر در جهان زندگی می‌کنند که با این بیماری کشنده دست به گریبان هستند و پیش‌بینی می‌شود این شمار تا سال ۲۰۲۰ به ۳۰ میلیون نفر افزایش یابد.

تنهایی اضافه کرد: روش‌های نادرست زندگی مانند کم تحرکی و رژیم غذایی نامناسب، افزایش مصرف توتون و تنباکو، هوای ناسالم، افزایش جمعیت و مسن‌تر انسان‌ها از دلایل‌ افزایش بیماری سرطان هستند.

وی با گفتن اینکه واژه "سرطان" برای بیش از یک صد بیماری گوناگون در بدن انسان بکار می‌رود، اظهار کرد: آنچه در همه این بیماری‌ها یکسان است نارسایی در سازوکارهای تنظیم کننده رشد طبیعی و افزایش و مرگ سلول است، زیرا سلول‌های سرطانی توانایی یورش به بافت‌های کناری و گسترش به مناطق دیگر بدن را دارند.

رییس شبکه بهداشت و درمان شهرضا با گفتن اینکه غربالگری از راه‌های پیشگیری و درمان مناسب سرطان است، تصریح کرد: غربالگری شناسایی احتمالی یک نارسایی یا یک بیماری تشخیص داده نشده با آزمایش، بررسی‌ها و روش‌های دیگری است که می‌توان آن‌ها را با سرعت بکار برد.

تنهایی با اشاره به اجرای برنامه "ایراپن" در شهرستان شهرضا، یادآور شد: ارزیابی سرطان‌های دهانه رحم در زنان ۳۰ تا ۶۰ سال، پستان در زنان ۳۰ تا ۷۰ سال و روده بزرگ در زنان و مردان ۵۰ تا ۷۰ سال در این برنامه انجام می‌شود.

وی ادامه داد: از مجموع ۱۹ هزار و ۳۵۱ نفر از افراد ۵۰ تا ۶۹ سال که ۱۴.۱ درصد از جمعیت شهرستان را شامل می‌شوند، ارزیابی سرطان کولورکتال برای ۱۵ هزار و۲۴۶ نفر شامل ۷۸.۷ درصد انجام شد که پس از انجام آزمایش fit برای ۱۳ هزار و ۹۲۷ نفر از آنان، نتیجه این آزمایش برای ۳.۵ درصد از این افراد شامل ۴۶۳ نفر، مثبت گزارش شد.

رییس شبکه بهداشت و درمان شهرضا با اشاره به انجام آزمایش کولونوسکوپی برای ۲۷۷ نفر از افراد ارزیابی شده در سرطان روده بزرگ، خاطرنشان کرد: هشت نفر از این افراد مبتلا به سرطان روده بزرگ، ۶۹ نفر مبتلا به پولیپ، ۴۲ نفر هموروئید و ۱۵۸ نفر هم سالم بودند.

تنهایی از انجام ارزیابی سرطان پستان برای ۲۱ هزار و ۳۱۲ نفر از زنان ۳۰ تا ۶۹ سال این شهرستان خبر داد و اظهار کرد: هزار و ۱۰۵ نفر از این زنان، برای ارزیابی سرطان پستان نزد ماما با پزشک متخصص فرستاده شدند و ۱۳ نفر از آنان مبتلا به سرطان پستان بودند.

وی اظهار کرد: ۱۵ هزار و ۶۴۶ نفر از زنان ۳۰ تا ۵۹ سال شهرستان در سرطان دهانه رحم ارزیابی شدند.

کد خبر 365664

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.