راهکارهای درمانی اختلال خواب نوجوانان چیست؟

عضو شورای نظام روانشناسی استان اصفهان گفت: رعایت بهداشت خواب باید از دوران کودکی مورد توجه والدین قرار گیرد تا از هر گونه اختلال در این زمینه در دوران بزرگسالی جلوگیری‌کند.

محسن لعلی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با اشاره به اختلال خواب و کم خوابی در  دوره نوجوانی اظهار کرد: والدین اختلال کم خوابی نوجوانان را نشانه تنبلی و کاهلی آنها می دانند اما باید این نگرش را تغییر دهند و از مشکل بی خوابی یا پر خوابی نوجوان که وابسته به دلایل جسمانی و روانشناختی است، آگاهی پیدا کنند.

وی گفت: زمانی یک اتفاق را  اختلال محسوب می کنیم که عملکرد انسان را تخریب کند،  هر کدام از اشخاص در مورد خواب یک ساعت درونی و ساعت زیستی دارند که با ارسال پیام به مغز زمان خواب و بیداری را اعلام می کند و این اتفاق در سنین مختلف، متفاوت است و تعدادی از نوجوانان شب زود هنگام و عده ای هم دیر وقت می خوابند.

این مدرس دوره های تخصصی روانشناسی معتقد است که بی خوابی نوجوانان به دلیل مشکلات زندگی و استرس‌ها است و معمولا در فصل امتحانات این اتفاق روی می‌دهد البته بی خوابی های مزمن و طولانی مدت نوجوان باید جدی گرفته شود زیرا ممکن است علت این امر اختلال روانشناختی یا مشکل جسمانی باشد.

لعلی با تاکید به اینکه بی خوابی در بسیاری از اختلالات روانشناختی یک علامت محسوب می شود، گفت: برای مثال در  پژوهشی مشخص شد ۷۵ درصد افسرده مشکلات بی خوابی  و ۲۵ درصد این افراد مشکل پرخوابی دارند.

عضو شورای نظام روانشناسی استان اصفهان گفت: چنانچه مشکل اختلال خواب در نوجوان مداوم بود والدین باید برای رفع مشکل از متخصص در زمینه اختلال خواب و یا روانشناس کمک بگیرند.

وی تصریح کرد: خواب نوجوان باید از دو بخش خواب عمیق و خواب سبک تشکیل شود، بسیاری از خواب ها از نظر فیزیولوژیکی به این دو بخش تقسیم می شود و برخورداری از این سیکل برای خواب مناسب نوجوان ضروری است.

لعلی با اشاره به علایم بدخوابی در نوجوانان اظهارکرد: دیر خوابیدن، بد خوابیدن، دیر بیدار شدن از خواب، زیاد خوابیدن و عدم برنامه صحیح در مورد خواب و بیداری همچنین اختلالات مرتبط با خواب مثل حرف زدن، راه رفتن و توقف تنفس در خواب از علائم بدخوابی در دوره نوجوانی است.

به گفته وی پژوهش ها نشان داده حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد کودکان و نوجوانان در خواب حرف می زنند و این اتفاق معمولا در گروه کودکان بسیار مشاهده می‌شود.

لعلی ادامه داد: در گروه نوجوانان حرف زدن در خواب معمولا کمتر  می شود، یکی از مهم ترین دلایل حرف زدن در خواب تعارضات، مشکلات و استرس های روزانه نوجوان است که این مسایل در خواب  به شکل حرف زدن نشان داده می شود.

این مدرس دوره های تخصصی روانشناسی بر این باور است که والدین باید از دوران کودکی فرزندان برنامه خواب و بیداری صحیحی را برای آنها برنامه ریزی کنند تا دوره نوجوانی اختلالات و بی نظمی خواب اتفاق نیفتد.

وی ادامه داد: علاوه بر این باید بدانیم که ترشحات هورمونی و بلوغ دوران نوجوانی، وجود استرس ها و استفاده مدوام از وسایل تکنولوژی نوین مثل موبایل و  تبلت در رختخواب و هنگام خواب در افزایش ختلال خواب نوجوانان بسیار موثر هستند.

وی تاکید کرد: اختلالات روانشناختی نوجوانان مثل افسردگی و اضطراب در افزایش اختلال خواب افراد موثر است و باید والدین برای درمان این اختلال فرزندان با متخصص مشورت کنند.

لعلی با تاکید به اینکه آموزش خواب منظم به کودکان باید از دوران نوپایی و دو یا سه سالگی شروع شود، گفت: آموزش خواب به فرزندان از دوران کودکی از بروز مشکلات خواب نامنظم در دوران نوجوانی پیشگیری می کند. رعایت بهداشت خواب، داشتن یک برنامه منظم برای خوابیدن و بیدار شدن، ورزش مناسب و منظم، چرت نزدن در طول روز و تنظیم ساعت خواب در آخر هفته مطابق دیگر روزهای هفته و تعطیل کردن استفاده از  وسایل تکنولوژی نوین موقع خواب در گروه نوجوانان حایز اهمیت زیادی است.

عضو شورای نظام روانشناسی استان اصفهان گفت: در زمینه درمان اختلالات خواب باید از خودرمانی و استفاده از داروهای خواب آور پرهیز کرد. نوجوانانی که مشکلات خواب مزمن را دارند حتما باید به متخصصان مربوطه در کلینیک ها و مراکز مشاوره خواب تخصصی مراجعه کنند و در زمینه روانشناختی نیز رعایت نکاتی از سوی والدین برای درمان اختلال خواب نوجوان مهم است.

کد خبر 365503

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.