مثلث شیطان به دنبال مهار ایران است

یک عضو هیات علمی گروه روابط بین الملل دانشگاه اصفهان گفت: اولویت سیاست‌های آمریکا در خاورمیانه تغییر کرده و مثلث شیطان یعنی ( جان بولتون، مایک پومپئو و رودی جولیانی) که جزو نزدیکان ترامپ هستند به دنبال مهار و تغییر نظام سیاسی در ایران هستند.

علی امیدی، در رابطه با سیاست‌های دونالد ترامپ به خبرنگار ایمنا گفت: عملکرد دولت او از جنبه های مختلفی قابل تحلیل و ارزیابی است.

وی افزود: در حوزه اقتصادی، مجموعه متغیرها در این دو سال ریاست جمهوری دونالد ترامپ دست به دست هم داده تا کارنامه اقتصادی کوتاه مدت او از نظر کارشناسان خوب تلقی شود؛ زیرا در حال حاضر شاخصه‌های اقتصادی و اشتغال در آمریکا روند مثبت دارند، اما به طور کامل نمی‌توان گفت تمامی این روندهای مثبت در اقتصاد آمریکا منحصر به نتیجه سیاست‌های ترامپ بوده است؛ زیرا  به نظر من  اوباما نیز در این روند افزایشی نقش بسزایی داشته و بستر اصلی را او مهیا ساخته، اما به اسم ترامپ شناخته شد.

این استاد دانشگاه تأکید کرد: البته شاید بتوان گفت سیاست های حمایتی تجاری ترامپ مانند تعرفه‌ها در کوتاه مدت به سود اقتصاد آمریکا بوده است، اما در بلند مدت اقتصاد این کشور متضرر می‌شود؛ زیرا ویژگی های رقابتی خود را از دست می‌دهد و قادر  به رقابت در عرصه بین الملل نیست.

امیدی در رابطه با عملکرد سیاسی ترامپ در این دو سال نیز گفت: سیاست‌های خودخواهانه دونالد ترامپ  در دو سال اخیر باعث ایجاد شکافی بین آمریکا و سایر کشورهای جهان از جمله اتحادیه اروپا شده است؛ در صورتی که کشورهای اروپایی نقاط مشترک زیادی در زمینه‌های (فرهنگی، سیاسی، اجتماعی) با آمریکایی‌ها دارند، اما این سیاست های یکجانبه گرایانه ترامپ خوشایند جامعه جهانی نیست و در مقابل این رفتار ها به شدت مقاومت می‌کنند. 

وی افزود: رویه کشورهای بزرگ سیاست چند جانبه گرایی است و معتقدند مسائل بین المللی آنقدر پیچیده است و منافع مختلفی در آن دخالت دارد که یک کشور نمی تواند به خوبی آن را برطرف کند و نیازمند دخالت کشورهای مختلف است.

امیدی تأکید کرد: این شکاف به خوبی در داخل کشور آمریکا هم دیده می شود به خصوص در انتخابات اخیر آمریکا شاهد فضایی کاملا دو قطبی در این کشور بودیم که باعث شد دموکرات ها نتوانند اکثریت کرسی‌های سنا را کسب کنند و این اختلاف در زمینه تعطیلی بی سابقه دولت آمریکا نیز تاثیر دارد.

این استاد دانشگاه با اشاره به تغییرات مکرر در کابینه دولت ترامپ گفت: دونالد ترامپ سعی داشت کابینه خود را از افراد هم فکر و مطیع  خود تشکیل دهد، اما در این کار موفق نبود. برخی از انتصابات وی نشانه‌ای از فقدان تجربه سیاسی در اوست.

وی افزود: خصلت های اخلاقی و سیاست‌های او نیز باعث شد افرادی مانند رکس تیلرسون (وزیر امور خارجه سابق آمریکا )که دارای شخصیتی کاملا مستقل و مخالف مواضع ترامپ است را برکنار کند. جیمز متیس(وزیر دفاع سابق آمریکا) نیز که سیاست های نظامی او را عجولانه و بدون منطق  می پنداشت از سمت خود استعفا کرد.

امیدی با اشاره به سیاست های نظامی ترامپ در خاورمیانه تأکید کرد: او معتقد است تحولات سوریه و قدرتمندی داعش حاصل سیاست های غلط دولت اوباما و به ویژه وزیر امور خارجه وی هیلاری  کلینتون بوده است و در وعده های انتخاباتی خود نیز خروج نیروهای آمریکایی و از بین بردن داعش را متعهد شده بود.

وی افزود: در ضمن ترامپ به دنبال عمل به وعده های انتخاباتی خود است، اما این مسأله به این معنا نیست که دولت آمریکا مواضع خود در سوریه را رها می کند، وی در یک عمل سمبلیک نیروهای آمریکا را از سوریه خارج کرد، اما توسط نیروهای دست نشانده مانند دولت ترکیه یا سایر کشورهای متحد با آمریکا به دخالت در امور سوریه و اعمال نفوذ در تحولات آینده منطقه ادامه خواهد داد.

امیدی تأکید کرد: به هر حال از این نکته نمی توان غفلت کرد که اولویت سیاست‌های آمریکا در خاورمیانه تغییر کرده و مثلث شیطان یعنی ( جان بولتون، مایک پومپئو و رودی جولیانی) که جزو نزدیکان ترامپ هستند  به دنبال مهار و  تغییر نظام سیاسی در ایران هستند.

کد خبر 365502

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.