اطاعت: خودکفایی نظامی ایران، مهم ترین دستاورد انقلاب

عضو هیات علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه شهید بهشتی گفت: پیش از انقلاب اسلامی تقریبا تمام تسلیحات نظامی از کشور های دیگر وارد ایران می شد و اکنون نه تنها وارد کننده بسیاری از تسلیحات نیستیم، بلکه قادر هستیم تا تسلیحات برخی از کشورهای متحد را تامین کنیم و این خودکفایی مهم‌ترین دستاورد انقلاب است.

جواد اطاعت در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه منابع قدرت به دو دسته عمده ملموس و ناملموس تقسیم می‌شود، اظهار کرد: توان نظامی و تعداد نظامیان یکی از منابع اصلی و محسوس قدرت است و کاربرد نیروی نظامی در نهایی کردن اهداف و مقابله با تهاجم احتمالی بیگانگان از جمله دلایل اهمیت‌ قدرت نظامی است.

وی افزود: قدرت نظامی در مورد جمهوری اسلامی ایران از دو جهت اهمیت بیشتری پیدا می کند؛ زیرا قرار گرفتن ایران در یک منطقه حساس موجب شده تا کشور همواره مورد تهدید کشورهای بیگانه قرار گیرد و از سوی دیگر تضادهایی که قدرت‌های بزرگ نظامی با ایران در مسائل سیاسی دارند تهدید دیگری برای جمهوری اسلامی ایران به شمار می آید.

عضو هیات علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه شهید بهشتی خاطر نشان کرد: از ابتدای انقلاب اسلامی، ایران پیوسته بر توانایی‌های نظامی و راهبردی خود افزوده و همین موجب شد تا به یکی از قدرت‌های نظامی حال حاضر منطقه تبدیل شود و از بسیاری از تهدیدات مصون بماند.

قدرت نظامی ایران مکمل قدرت سیاسی است

اطاعت با اشاره به پیشرفت های نظامی و دفاعی ایران در چند سال اخیر، تصریح کرد: پیشرفت‌های نظامی و موشکی قابل توجه جمهوری اسلامی در چند سال اخیر موجب شده است تا اکنون ایران در زمره قدرت‌های برتر موشکی جهان باشد و همین امر افزایش قدرت سیاسی جمهوری اسلامی ایران را به دنبال داشته است.

وی ادامه داد: در حال حاضر ایران یکی از معدود کشورهای کاملا خود اتکا در زمینه صنعت دفاعی است و در صورتی که این پیشرفت‌های نظامی و موشکی حاصل نمی‌شد و ما مثل پیش از انقلاب وابسته رژیم های بیگانه برای خرید تسلیحات بودیم، این قدرت سیاسی را بدست نمی آوردیم.

دانشیار علوم سیاسی دانشگاه شهید بهشتی اضافه کرد: نام ایران در کنار کشورهایی همچون هند و برزیل در زمینه نظامی می درخشد و در حال حاضر بسیاری از تولیدات ایران در صنایع دفاعی به بیش از ۳۰ کشور صادر می شود که محصولات الکترونیکی دفاعی و راداری از جمله آنها است.

اطاعت یاد آور شد: هم اکنون ایران یکی از ده قدرت برتر در زمینه صنایع زرهی و ساخت انواع نفر بر است و قدرت نظامی ایران در این زمینه مکمل قدرت سیاسی جمهوری اسلامی است.

کد خبر 365408

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.