مزایای بالا رفتن از پله‌ها برای سلامت بدن چیست؟

یکی از ورزش‌های آسان برای افراد آپارتمان نشین و بدون تحرک، بالا رفتن از پله‌ها برای چندین بار در طول روز است؛ این ورزش موجب کالری سوزی بیشتر شده و سلامت کلی افراد را افزایش می‌دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، دیگر بهانه‌ای برای ورزش نکردن وجود ندارد، زیرا به گفته محققان کانادایی حتی چند دقیقه بالا رفتن از پله‌ها به جای استفاده از آسانسور، کافی است تا سلامت هر روزه قلب و عروق و سلامت کلی بدن ما را تامین کند.

استفاده از پله ها، راهی سریع برای رهایی از سبک زندگی بدون تحرک و افزایش فعالیت بدنی است. موضوع مهم‌تر اینکه پله‌ها معمولا همه‌جا در دسترس هستند و استفاده از آن‌ها بسیار ساده‌تر از رفتن به باشگاه یا وارد شدن به زمین‌های ورزشی برای انجام تمرینات بدنی است.

همچنین صعود از پله‌ها باعث تقویت سیستم استخوان‌بندی می‌شود، خطر سکته مغزی را کاهش می‌دهد  و موجب کالری سوزی و کاهش وزن بیشتر در طولانی مدت می‌شود. تحقیقات پیشین نشان می‌دهد که انجام ۱۰ دقیقه تمرینات بدنی، باعث ارتقاء حافظه، افزایش میزان توجه افراد، بهبود حافظه، انعطاف پذیری عملکردهای شناختی مغز و ... می‌شود.

اما بررسی‌های جدید محققان دانشگاه " McMaster" کانادا نشان می‌دهد که بالا رفتن از پله‌ها برای سلامت قلب و ریه مفید است. سلامت قلب و ریه به توانایی قلب، ریه ها و سیستم عروقی برای انتقال اکسیژن خون به عضلات در طول تمرینات فیزیکی شدید گفته می‌شود که مزایای بسیاری برای سلامت بدن دارد.

این مزایا شامل بهبود سلامت قلب و عروق، افزایش مقاومت نسبت به انسولین و کاهش خطر مرگ و میر زودرس است. در این تحقیق ۱۲ فرد جوان بدون تحرک، سه بار در روز برای سه مرتبه از پله‌ها بالا رفتند که بین دفعات یک تا چهار ساعت نیز فاصله وجود داشت. نتایج بررسی‌ها نشان داد که در پایان جلسات، وضعیت سلامت قلب و ریه افراد بهبود یافته بود.

به گفته محققان بالا رفتن از پله‌ها به صورت قدرتی، چندین بار در طول روز هنگام صبح، ظهر و شب برای افراد آپارتمان نشین و کسانی که تحرک کافی ندارند، یک ورزش مفید است و سلامت  قلب و سلامت کلی بدن آن‌ها را افزایش می‌دهد.

کد خبر 365386

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.