آش حلیم گلشهر ثبت ملی شد

گلپایگان- مدیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلپایگان گفت: پخت حلیم شهر گلشهر با قدمت حدود ۳۰۰ سال در فهرست میراث ناملموس کشور به ثبت رسید.

مصطفی قانونی امروز (دوشنبه) در گقت‌وگو با خبرنگار ایمنا در شهرستان گلپایگان اظهار کرد: آش حلیم حسینیه قدیم گلشهر با قدمت حدود ۳۰۰ سال جزء آیین‌ها و سنت‌ها شهرستان محسوب می‌شود که در هفته اخیر در فهرست میراث ناملوس به ثبت رسید.

وی با بیان این‌که آش حلیم گلشهر دومین مهارت و آیین شهرستان بود که ثبت ملی گرفت افزود: منبت گلپایگان نخستین اثر سنتی گلپایگان با بیش از دو قرن بود که در سال گذشته در میراث ناملوس به ثبت رسید.

مدیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلپایگان گفت: در شهرستان گلپایگان بیش از ۲۰۰ آثار تاریخی وجود دارد که ۲۶ اثر آن تاکنون ثبت شده است.

وی تصریح کرد: طبخ آش حلیم نذری حسینیه قدیم گلشهر یکی از سنت‌های نیاکان گذشته شهر گلشهر است که هر سال در نخستین شب جمعه اول زمستان با طرز بسیار باشکوه  به نیت حضرت فاطمه الزهرا(س) برای طلب باران پخته می‌شود.

قانونی افزود: برای پخت حلیم نذری متولیان امر از دو ماه قبل مواد لازم برای پخت از جمله گندم را از درب مردم جمع‌آوری کرده و سپس برای تبدیل شدن به بلغور به آسیاب می‌برند.

وی تصریح کرد: آش حلیم گلشهر سال ۹۶ برای ثبت در فهرست میراث ناملموس کشور قرار گرفته است که در هفته اخیر به ثبت رسید.

کد خبر 365276

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.