درگیری ۲۰ هزار دانش‌آموز اصفهانی با بحران شپش

سالانه ۲۰ هزار دانش‌آموز اصفهانی به آلودگی شپش مبتلا می‌شوند و والدین زیادی به دنبال بروز این بیماری ابراز نگرانی می‌کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شپش نوعی آلودگی است که به دنبال رعایت نکردن بهداشت فردی ایجاد می‌شود، وجود آلودگی شپش در گذشته به عنوان یکی از معیارهای نشان دهنده سطح بهداشتی یک جامعه محسوب م‌ شد اما امروزه این معیار و ترازویی برای سنجش سطح بهداشتی و رفاه افراد است. البته باید توجه داشت که ابتلا به آلودگی شپش به سطح طبقاتی اقتصادی مرتبط نیست و در این زمینه فرهنگ نقش بیشتری دارد.

شپش‌ها انگل اجباری انسان هستند که توان زنده ماندن روز اشیا و حتی بدن حیوانات دیگر را ندارند، این آلودگی از طریق هر گونه وسایلی که با سر در ارتباط باشد به دیگران منتقل خواهد شد که از آن جمله می‌توان به کلاه، شانه و برس و یا گوشی تلفن همراه نام برد.

شپش‌ها بیشتر ناحیه پشت سر را به عنوان محل زندگی خود انتخاب می‌کنند، خارش مستمر سر یکی از نشانه‌های ابتلا به این آلودگی است و چنانچه نسبت به این آلودگی توجه نشود خارش مستمر سر منجر به نازک شدن و یا زخمی شدن پوست و نهایت ایجاد عفونت خواهد شد.

موهای بافته مرکز تجمع شپش‌ها

شپش آلودگی است که از دیرباز وجود داشته اما به دلیل ناآگاهی نسبت به این آلودگی اطلاع‌رسانی در این خصوص به مراکز بهداشت صورت نگرفته است، رضا فدایی، مسئول بیماری‌های واگیردار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در گفت‌وگویی با خبرنگارایمنا در این باره می‌گوید: طی سال‌های اخیر آمار مبتلایان به شپش جمع آوری شده و ممی‌توان گفت سالانه ۲۰ هزار دانش آموزدر سطح استان اصفهان با این آلودگی درگیر هستند.

وی ادامه می‌دهد: اوایل پاییز با شروع فصل سرما شاهد شیوع آلودگی شپش در مدارس و مکان‌های تجمعی نظیر استخرها، ورزشگاه‌ها و... هستیم، اما بیشترین محل تجمع مبتلایان به این آلودگی مدارس مقطع ابتدایی است.

مسئول بیماری‌های واگیردار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی با اشاره به توصیه‌های بهداشت پوست و مو در خصوص عدم شیوع آلودگی شپش می‌افزاید: افراد باید حداقل هفته‌ای دو بار موهای خود را با شامپو شستشو دهند. پیچ خوردگی و بافت مو زمینه ساز استقرار آلودگی‌ به شپش و قارچ‌ها است. در مکان‌های تجمعی توصیه می‌شود که خانم‌ها مقعنه‌ها و چادر خود را روی چوب لباسی آویزان نکنند و در نایلون شخصی قرار دهند.

وی می‌گوید: افراد درصورت احساس خارش در سر به نزدیکترین مرکز بهداشت یا پزشک قابل اعتماد برای معاینه مراجعه کنند و شامپوی تجویز شده را طبق دستور العمل پزشک استفاده کنند؛ گاهی اوقات مردم به دلیل عدم توجه به توصیه‌های درمانی از شامپوها نتیجه نمی‌گیرند و آلودگی در میان اعضای خانواده تکثیر پیدا می‌کند.

فدایی معتقد است اگر شخصی در خانواده به آلودگی شپش مبتلا است باید دیگر اعضای خانواده نیز از شامپو ضد شپش استفاده کنند تا آلودگی کامل پاک شود، در غیر این صورت بقیه افراد نیز مستعد ابتلا به این آلودگی می‌شوند.

مسئول بیماری‌های واگیردار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ادامه می‌دهد: طریقه استفاده از شامپو ضد شپش به این صورت است که باید ۱۰ دقیقه روی مو باقی بماند و بعد شستشو داده شود. آثار این شامپو روی مو به مدت هفت تا ۱۰ روی مو باقی است و اگر شامپو مرتب مورد استفاده قرار گیرد. شپش‌ها ازبین می‌رود وگرنه شپش به سرعت تخمگذاری کرده و تکثیر می‌شود.

آلودگی به شپش خطرناک نیست

همچنین حسین عباسیان، رییس اداره سلامت آموزش و پرورش استان اصفهان نیز در خصوص طرح غربالگری شپش در مدارس استان اصفهان می‌گوید: با شروع سال تحصیلی با همکاری مراکز بهداشت در مهر، آبان و آذر طرح غرباگری شپش در مدارس استان اصفهان اجرایی می‌شود که در این طرح  مدیران مدرسه تا محصلان غربال می‌شوند و در صورت کشف مورد مشکوک اقدامات اساسی صورت می‌گیرد.

وی  با تاکید بر اینکه برخی دانش آموزان به دلیل عدم رعایت بهداشت فردی در انتقال  آلودگی به همسالان خود نقش بسزایی دارند، می‌افزاید: دانش‌آموزان شناسایی شده  به همراه خانواده برای معاینه مجدد به مراکز بهداشتی مراجعه می‌کنند در صورت تایید ابتلا به آلودگی شامپوی ضد شپش رایگان در میان آنها توزیع می‌شود.

رییس اداره سلامت و تندرستی آموزش و پرورش استان اصفهان با اشاره به آموزش نکات بهداشتی‌ در مدارس می‌گوید: نحوه بروز آلودگی، علائم و انتقال آن به دانش آموزان آموزش داده می‌شود و در جلسات تخصصی بیماری‌های واگیر و غیر واگیر دیگر نیز به خانواده‌ها آموزش داده می‌شود.

وی با اشاره به دغدغه و نگرانی خانواده‌ها در خصوص آلودگی به شپش می‌افزاید: آلودگی به شپش درجوامع پیشرفته نیز رخ می‌دهد. آلودگی به شپش قابل درمان است و خطرناک نیست. افراد مبتلا با استفاده از شامپوهای ضد شپش و رعایت موارد بهداشتی درمان خواهند شد.

کد خبر 365253

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.