لزوم توجه بیشتر مدیریت شهری به حوزه "پیراشهری"

یک کارشناس شهرسازی گفت: با کنترل پیامدهای منفی حاصل از توسعه‌های پیرا شهری و به کارگیری راهکارهای ساختاری و قانونی می‌توان به بهبود کیفیت حیات شهرها کمک کرد.

 نگین صادقی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: حوزه پیراشهری به محدوده های اطراف شهر، بین شهر و روستا اطلاق می شود که نیروهای اجتماعی، اقتصادی و طبیعی ناشی از حیات و رشد شهرها بر آن اثر می‌گذارد.

وی ادامه داد: شهر به عنوان موجودی زنده و پویا همواره در تحرک و پویایی است، بنابراین اگر مدیریت شهری در تلاشی هدفمند قادر به پیش بینی، هدایت، کنترل رشد و تدوام شهر نباشد، این موجود زنده پیرو کشش‌های موجود راه خود را به اطراف پیدا کرده و بر زمین‌های پیراشهری تأثیر می‌گذارد، با بررسی نقشه‌های هوایی شهرها در فواصل ۱۰ ساله، می‌توان روند گسترش شهر به حوزه های پیراشهری را به خوبی تعیین و تفسیر کرد.  

این کارشناس شهرسازی تصریح کرد: معضلات امروزه شهرهای مدرن اعم از گسترش جمعیت، وابستگی به خودرو، توسعه شهرنشینی و روند مهاجرت به شهرها از دلایل پراکنش فضای شهرها در اطراف است و این حوزه پیراشهری از نظر اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و زیست محیطی معمولاً جز حوزه های مسئله‌دار محسوب می‌شود.  

صادقی ادامه داد: در واقع خلأهای پرداخته نشده در حوزه‌های مدیریتی، برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری، زمینه ساز پیدایش معضلات پیراشهری است که خود در یک چرخه باطل موجب بروز معضلات و مشکلات در زمینه مدیریت، برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری می‌شود؛ بسیاری از اخبار نا امنی، فساد اقتصادی و شکایت های مردم از نبود پاسخگویی فضا به حقوق شهروندی ناشی و برخواسته از محدوده پیراشهری است.

وی خاطرنشان کرد: در بسیاری از نظریات برنامه‌ریزی شهری، یکی از محدوده‌های مدنظر و قابل توجه در تصمیم‌گیری، حوزه‌های پیرامون شهرها است و نبود به روزسازی راهکارها در نگرش مدیریت کشور و تکیه بر روشهای مدیریت چندپارچه و متفرق، از جمله مسائل این محدوده به حساب می‌آید. 

 صادقی ادامه داد: از طرفی عدم بکارگیری تخصص شهرسازی به عنوان یک میان رشته متشکل از تیم متخصصان نیز از دیگر مسائل در حوزه پیراشهری محسوب می شود، این در حالی است که مدیران متخصص قادر به ترمیم و بهینه سازی بسیاری از ضعف‌های ساختاری و قانونی برای تکمیل تعامل میان حوزه‌های مختلف هستند.

وی گفت: در این راستا مشاوران اقتصادی می‌توانند با هدف گذاری مناسب بر الگوهای سرمایه گذاری و توسعه اقتصادی پایدار به کاهش معضلات پیراشهری کمک کنند، به علاوه مشاوران زیست محیطی و کالبدی شهر نیز به بهبود حوزه‌های زیستی" شهر"، "روستا" و "روستا شهر" کمک کرده و نهایتاً با کنترل پیامدهای منفی حاصل از توسعه‌های پیرا شهری و به کارگیری راهکارهای ساختاری و قانونی می توان به بهبود کیفیت حیات شهرها کمک کرد.

این کارشناس شهرسازی ادامه داد: متخصصان باید تعاریف و نقش‌های مناسبی در کلیه حوزه‌های تقسیم مسئولیت و پاسخگویی داشته و به تعاریف مناسبی از الگوهای حکمروایی شهری مسلط و پاسخگو دست پیدا کنند.

کد خبر 365220

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.