ساخت و راه‌اندازی  سامانه پیشگیری از سرقت برق/ ۵ برابر میزان مصرف جهانی برق مصرف میکنیم

مدیر امور برق غرب اصفهان با بیان اینکه سامانه پیشگیری از سرقت  طراحی و ساخته شده‌ است، گفت: راه‌اندازی این سامانه تاثیر بسزایی در کاهش سرقت‌ها داشته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمد رضا  آریان پور  ظهر امروز ۳۰ دی ماه در نشست خبری  اموربرق غرب اصفهان، اظهار کرد: سامانه پیشگیری از سرقت برق روی شبکه ها نصب شده و زمانی که سیم شبکه برق به سرقت می‌رود پیامکی به مسئول بهره برداری ارسال می‌شود و بلافاصله ماموران به محل اعزام می‌شوند.
وی افزود: این سامانه امکان تشخیص و گزارش موارد سرقت شبکه و تجهیزات، گزارش موارد فیوز سوزی و تشخیص آن از سرقت را دارد که تاثیر بسزایی در کاهش سرقت ها داشته است.
مدیر امور برق غرب با بیان اینکه  این دستگاه در جایی نصب شده که قابلیت شناسایی برای سارق ندارد، گفت : هزینه هر کدام از این دستگاه‌ها ۴۰۰هزار تومان به ازای هر فیدر است که با توجه به وجود سه هزار فیدر در امور برق هزینه زیادی است اما بهتر از سرقت است.
آریان پور با اشاره به اینکه شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان از سال ۱۳۹۴ اهدافی را تهیه کرد که از ابتدای سال ۹۵ ابلاغ شد، گفت: ارائه خدمات  تا افق ۱۴۰۵ به صورت تمام الکترونیک، مدیریت ایمنی،  کاهش تلفات تا ۵ درصد، کاهش خاموشی ها به ۳۰ دقیقه به ازای هر مشترک در سال، اجرای پروژه‌ها، مدیریت رشد بار به میزان ۵۰ درصد، وصول مطالبات به صورت صد درصد   اهداف  این شرکت است.
وی افزود: در ابتدای سال ۹۷ به چند مشکل برخوردیم از جمله آن مشکلات اقتصادی و افزایش قیمت ها که پروژه های ما را تحت اثر قرار داد، همچنین ۵۰ درصد از ظرفیت نیروگاه های آبی را از دست دادیم و به واسطه کاهش نزولات آسمانی افزایش بی رویه مصرف به خاطر نصب کولرهای گازی و پمپ ها شاهد بودیم.
مدیر امور برق غرب اصفهان اضافه کرد:  به‌رغم مشکلات اقتصادی  در توسعه شبکه ها رشد داشتیم و بالغ بر ۷ میلیارد تومان از اعتباراتی که به ما تخصیص داده شد اجرایی شد. 
آریان پور با بیان اینکه در شش ماهه اول سال ۹۷ امور برق غرب رتبه اول ارزیابی شرکت‌های توزیع استان را کسب کرده است، گفت: بالغ بر ۱۱۸ هزار مشترک در امور برق غرب وجود دارد ۱۱۵هزار و ۶۰۰ مشترک در امور برق غرب وجود داشته که ۳۰۰۰ مشترک جدید به ان اضافه شد.
وی افزود: ۷۸ درصد این مشترکین در بخش خانگی، ۳، چهار هزار درصد از آن عمومی ، ۵۳۹ مشترک کشاورزی و هزار و ۳۳۳ صنعتی و ۱۹ هزار و ۵۵۶ مشترک سایر مصارف می‌باشد.
مدیر امور برق غرب خاطر نشان کرد: ۵۷ درصد مصرف برق توسط مشترکین خانگی، ۹ درصد عمومی، ۵ درصد کشاورزی، ۵ درصد صنعتی، سایر ۲۰ درصد و ۳ درصد سایر مصارف است. 
آریان پور با بیان اینکه در ۹ ماهه امسال ۳.۴ درصد رشد مشترک داشته ایم  که در مصارف خانگی چهار درصد رشد مصرف داشته ایم، گفت: در مصارف عمومی به دلیل تفاهم نامه هایی که با ادارات امضا شد منفی دو درصد رشد میزان مصرف بوده است. 
وی افزود: در معابر نیز با هماهنگی هایی که با شهرداری انجام شد استفاده از ریسه ها  و تبدیل چراغ ها به LED پر بازده ۱۰ درصد کاهش مصرف داشته‌ایم.

مدیر امور برق غرب اصفهان با بیان اینکه بودجه این سازمان در سه سرفصل توسعه و نوسازی، اصلاح و بهینه سازی و روشنایی معابر تقسیم می شود، گفت: باهزینه ای بالغ بر ۷ میلیارد و ۳۰ میلیون تومان پروژه هایی نظیر باز آرایی و بهینه سازی شبکه های فشار ضعیف فرسوده با استفاده از کابل های خود نگهادار هوایی، بهینه سازی و مقاوم سازی شبکه‌های فشارضعیف، تعویض کابل‌های روغنی وقدیمی، تنظیم و تعدیل بار پست‌ها و شبکه‌ها، نصب و بهره‌برداری از کلیدهای گازی هوایی جدید با قابلیت اتوماسیون شبکه و امکان صدور فرمان از راه دور در ۳۶ نقطه، استفاده گسترده از اکیب‌های خط گرم و شناسایی و حذف نقاط خطر افرین شبکه  انجام شده است. 
آریان پور با اشاره به اینکه کابل های خود نگهدار باعث کاهش میزان خاموشی‌ها ی ناخواسته‌می‌شود، گفت: تاکنون ۲۱ کیلومتر از شبکه کابلی اصفهان تبدیل شده است و ۱۲ کیلومتر شبکه نیز در دست اجراست که تا پایان سال به اتمام خواهد رسید.

وی افزود: بهینه سازی شبکه ها و تاسیسات فرسوده قدیمی نیز انجام شده است که تاکنون بالغ بر ۵۱۷ اصله پایه فرسوده قدیمی تعویض و ۱۳ دستگاه ترانسفورماتور بهینه سازی شده‌است همچنین به منظوور کاهش انرژی مصرفی و افزایش بهره‌ وری طرح بهینه سازی شدت روشنایی معابر و کاهش مصرف انرژی، چراغ‌های لاک پشتی ۱۲۵ وات جیوه تعویض و تبدیل به ۸۵۵ چراغ پربازدع ۲۰وات LED شد.
مدیر امور برق غرب استان اصفهان به بیان پروژه های آتی که تا پایان سال اجرایی پرداخت و گفت: نیرو رسانی به شرکت ایرانسل، شرکت مخابرات و قطار شهری در برنامه های آتی امور برق غرب است که دومورد اول تا پایان سال انجام خواهد شد  همچنین پست فوق توزیع چمران در خیابان کاوه تا پایان سال تجهیز و به بهره برداری خواهد رسید .

آریان پور با بیان  اینکه یکی از اهداف شرکت توزیع، کاهش خاموشی‌هاست، گفت:  در سال ۹۶، برای هر مشترک ۲۱۳ دقیقه خاموشی  داشتیم و این میزان و در سال جاری ۱۹۳ دقیقه  است و در سال ۱۴۰۵ این عدد به کمتر از ۳۰ دقیقه می‌رسد. 
وی با اشاره به اینکه خاموشی های تابستان از شرکت توزیع سراسری به استان اصفهان اعمال شد، گفت:  
کل انرژی توزیع نشده امور غرب تا کنون ۱۶۴ مگاوات ساعت است و در سال ۹۶ همه خطوط کابلی بازدید عیب‌ها شناسایی و اولویت بندی‌شد از بین ۲۶ فیدری که بیشترین خاموشی را داشت، ۱۰ فیدر تعمر و بازبینی شده‌ است.

مدیر اموز برق غرب استان اصفهان افزود: یکی دیگر از اقدامات امور برق غرب پیگیری افدامات ایمنی و رفع حریم شبکه‌ها و تاسیسات موجود است که بر اساس آن امید است صدمات و مخاطرات حریم‌ها به حداقل برسد.  
آریان پور اضافه کرد: ساخت و سازهایی که به صورت غیر مهندسی انجام می‌شود باعث می‌شود شبکه های توزیع برق در حریم قرار بگیرد، در پروانه‌هایی که صادر می‌شود رعایت حریم تاسیسات برق، آب و گاز الزامی است اما مشترکین آن را رعایت نمی‌کنند و با ساخت بالکن‌ها که غیر قانونی است آسیب زیادی به حریم توزیع برق می‌زنند. 
وی با اشاره به اینکه در کشور ما حدود پنج برابر میزان مصرف جهانی برق مصرف می‌شود، گفت: ایران به لحاظ تولید برق رتبه چهارم در منطقه و چهاردهم در جهان دارد و حدااکثر توان تولیدی نیروگاه‌های ایران ۵۸ هزار مگاوات است. 
مدیر امور برق غرب استان اصفهان با اشاره به تعیین الگوی مصرف توسط وزارت نیرو گفت: این الگو در اصفهان در ماه‌های عادی سال ۲۰۰ کیلو وات به ازای هر مشترک و در ۴ ماه گرم ۳۰۰ کیلو وات به ازای هر مشترک است و قرار است مشترکینی که بیش از این مقدار مصرف می‌کنند هزینه برق آن ها به صورت آزاد محاسبه شود.
آریان پور با بیان اینکه بالغ بر ۱۳۰ تومان قیمت هر کیلوات برق است که به مردم ۶۵ تومان فروخته می‌شود، خاطر نشان کرد: ایران با داشتن یک درصد از جمعیت جهان دو درصد از انرژی جهان را مصرف می‌کند. 
وی با بیان اینکه از اوایل خرداد ماه پیک مصرف ما از کل تولید ما بیشتر شده است، گفت: راه مقابله با آن همکاری مشترکین در این زمان است زیرا در بقیه ایام سال این مشکل وجود ندارد و اگر ظرفیت نیروگاهی کشور را افزایش دهیم برای سه ماه تابستان سرمایه گذاری کرده ایم. 
مدیر امور برق غرب استان اصفهان افزود: برای ممیزی انرژی در ساختمان‌های اداری و مساجد و ساختمان‌های تجاری مسکونی قراردادهایی بسته شد که نتایج خوبی داشت اما متاسفانه چون ما متصل به شبکه سراسری هستیم در تابستان متحمل خاموشی های سراسری شدیم. 
آریان‌پور تصریح کرد: با توجه به اینکه  در مناطق جنوبی امکان خاموشی وجود ندارد مناطق مرکزی خاموشی های بیشتری را متحمل می‌شود.  
وی افزود: سامانه های خورشیدی به تازگی به واسطه مزایایی که نظیر حذف هرینه های جاری برق، صرفه جویی در مصرف برق و کاهش مصرف سوخت های فسیلی هشت سامانه خورشیدی احداث شده ۴ سامانه انرژی را تولید و به شبکه توزیع میکنند و ۴ سامانه که متعلق به شهرداری است بخشی از برق مصرفی ساختمان را نیز تامین میکنند. 
وی تصریح کرد: امید است بتوانیم الگویی برای کشور باشیم توصیه میکنیم برگزاز کنندگان مراسم های دهه فجر مسائل ایمنی را رعایت کنند و تلفن های ۳۸۱۲۱ و ۱۲۱ اماده دریافت حوادث به اداره برق هستند.

کد خبر 365166

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.