ثبت سه رویداد فرهنگی کاشان در فهرست میراث فرهنگی ناملموس کشور

آداب و رسوم پخت سمنوی نذری مشکات(مشکان) وآیین باران خواهی چشمه آب دراز روستای آزران و مهارت پخت شیره ی انگور کامو در فهرست میراث فرهنگی ناملموس کشور ثبت شد.

به گزارش ایمنا به نقل از روابط عمومی اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری شهرستان کاشان "مهران سرمدیان"با اعلام ثبت سه آئین سنتی - مذهبی کاشان در فهرست میراث فرهنگی ناملموس اظهار کرد:ثبت آداب و رسوم پخت سمنوی نذری مشکات(مشکان) و آیین باران خواهی چشمه آب دراز روستای آزران و مهارت پخت شیره ی انگور کامو به عنوان سه رویداد فرهنگی- مذهبی کاشان در فهرست میراث فرهنگی ناملموس کشور به ثبت رسید.

سرمدیان با تاکید بر اینکه این اداره تاکنون ۲۵ اثر میراث معنوی کاشان را در فهرست میراث فرهنگی ناملموس به ثبت رسانیده گفت: ثبت ترجیع بند محتشم کاشانی که با مصرع" باز این  چه شورش است که در خلق عالم است "  شروع می شود و ابیات آن با گستره فرهنگی فراملی زینت بخش تکایا و حسینه ها  است،دانش پخت کلوچه سنتی و سوهان میرزا حسینی،دانش ساخت جوزقند برزک و قمصر،دانش نظام آبیاری چشمه ثلاثه جوشقان و استرک از پرونده های میراث  فرهنگی ناملموس در حوزه شهرستان کاشان است ،که در مرحله ثبت می باشند.

مسئول ثبت پرونده های میراث معنوی اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان در ادامه خاطر نشان کرد: نذر پخت سمنو در حوزه ی فرهنگی شهر مشکات (مشکان)،جشن مذهبی است که صاحبان نذر در پی اتفاقی که برایشان رخ داده بدون توجه به سمنوی سفره ی هفت سین،در طول فصل زمستان به طور متناوب در منزل شان برگزار می کنند.

عباس تراب زاده درباره آیین باران خواهی چشمه آب دراز روستای آزران نیز گفت: مردمان آزران و روستاهای اطراف معتقدند امام زادگانی که برای پیوستن به امام هشتم به طوس می رفته اند در کنار چشمه آب دراز اتراق و استراحت  می کردند به همین علت این چشمه مورد تقدس و احترام قرار گرفته است، طوری که برای طلب باران و برکت آب چشمه، در آخرین جمعه ی ماه خرداد در کنار چشمه جمع می شوند که در واقع روز خاص زیارتی این چشمه است.

کارشناس مردم شناسی اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان در مورد مهارت پخت شیره ی انگور کامو توضیح داد:اهالی کامو انگور بی دانه را به لحاظ کیفیت به دو نوع انگور سرچین و انگورشیره ای تقسیم می‌کنند انگورسرچین را به کشمش تبدیل و با انگور شیره ای، شیره می‌پزند.

آداب و رسوم پخت سمنوی نذری مشکات(مشکان) به  شماره  ۱۶۸۴ و  آیین باران خواهی چشمه آب دراز آزران به شماره ۱۶۸۶  و  مهارت پخت شیره ی انگور کامو  به شماره ‌  ۸۳۶  در تاریخ ۲۸/۸/۹۷ در فهرست میراث فرهنگی ناملموس کشور به ثبت رسیده اند.

کد خبر 365005

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.