زخم معده را چگونه درمان کنیم؟

معده عضو اساسی و لوبیایی شکل دستگاه گوارش است که می‌تواند در اثر نوعی عفونت باکتریایی زخمی شود.

به گزارش ایمنا، وجود باکتری اچ. پیلوری می‌تواند سبب بروز زخم‌هایی در جداره داخلی معده، دهانه ورود غذا به مری و حتی دهانه خروج غذا از آن، یعنی ورودی دوازدهه یا اثنی عشر شود. این بیماری که با نام علمی پپتیک اولسر (Peptic ulcers) و عنوان عمومی زخم معده شناخته می‌شود، با علائمی همچون سوزش معده، برگشتن اسید معده به داخل مری (ترش کردن)، حالت تهوع، درد ناحیه شکمی و این قبیل موارد خود را نشان می‌دهد و در وهله اول چندان مشکل‌ساز به نظر نمی‌رسد ولی نادیده گرفتن آن‌ می‌تواند مشکلات بسیاری در پی داشته باشد.

 از آنجایی که درمان هر بیماری باکتریایی با مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها صورت می‌گیرد، لذا در صورت تشخیص زخم معده، پزشک اقدام به تجویز داروهایی چون رانیتیدین، فاموتیدین، امپرازول و ... برای یک دوره درمانی هفت روزه تا دو ماهه خواهد کرد ولی در صورت عدم رعایت عوامل تشدیدکننده، روند درمان با مشکل مواجه خواهد شد. در این گزارش به بررسی بایدها و نبایدهای لازم‌الاجرا برای بیماران مبتلا به زخم معده و خوراکی‌های مفید برای آن‌ها می پردازیم.

عوامل تشدید کننده زخم معده

در حالت کلی فرد مبتلا به ناراحتی‌های معده لازم است از مصرف غذاهای سنگین، چرب و اسیدی خودداری کند ولی این موارد برای مبتلایان به زخم معده حساس‌تر است. مصرف خوراکی‌هایی که سبب افزایش اسید معده و سوزش آن می‌شوند و همچنین استعمال دخانیات سبب دردناک‌تر شدن زخم‌های معده و نهایتا بروز اختلال در روند درمان آن می‌شوند. از جمله موارد ممنوعه برای این افراد عبارتند از قهوه به دلیل وجود اسید و تحریک پوشش داخلی معده، نوشابه‌های گازدار به دلیل ماهیت اسیدی، غذاهای چرب، گوشت قرمز، شیرینی‌های خامه‌ای و روغنی به دلیل افزایش التهاب معده، مصرف گوجه فرنگی، مرکباتی نظیر لیمو شیرین، لیموترش، نارنگی، گریپ فروت و پرتقال و آب آن‌ها به دلیل وجود میزان بالای اسید، غذاهای پر ادویه و تند به دلیل افزایش علائم بیماری، شکلات، فلفل سیاه و نعنا به دلیل واکنش‌های متفاوت در افراد مختلف، شیر به دلیل تحریک‌کنندگی قوی ترشح اسید معده، سبزیجات نفاخ مانند کلم، ترب، تربچه، خیار، شلغم، پیاز و پیازچه، عسل به دلیل اسیدیته بالا و الکل به علت افزایش ترشح اسید و علائم زخم معده.

بهترین خوراکی‌ها برای مبتلایان به زخم معده

مصرف خوراکی‌های غیراسیدی، خنک کننده و حاوی فیبر که از میزان اسید و نفخ معده می‌کاهند، از بهترین موارد برای کمک به تسریع درمان زخم معده و مبارزه با باکتری‌های ایجاد کننده آن هستند. مثلا خوراکی‌های غنی از ویتامین A همچون اسفناج، هویج، طالبی، جگر، ماست و سیب زمینی شیرین می‌توانند نقش موثری در کاهش زخم‌ها ایفا کند. از سوی دیگر، با توجه به نقش ویتامین C در بهبودی زخم‌ها، می‌توان از منابع غیراسیدی این ویتامین، همچون فلفل دلمه قرمز، توت فرنگی و کلم بروکلی استفاده کرد.

علاوه بر این، مصرف مواد غذایی فیبردار همچون سیب، گلابی و بلغور جودوسر، مصرف مواد غذایی ضد باکتریایی مثل موز، شیر نارگیل و ژل گیاه آلوئه‌ورا، نوشیدن شربت خاک‌ ‌شیر، شربت سکنجبین، آب سیب، آب به و آب گلابی از جمله عوامل مفید در مقابله با این بیماری است. برای درمان خانگی این بیماری نیز می‌توان از جوشانده برگ‌های شنبلیله برای التیام زخم‌ها، نوشیدن آب کلم خام برای بهبودی زخم‌ها، بذر کتان خیس خورده در آب برای بهبود روند ترمیم بافت‌های آسیب دیده معده، عصاره گیاه شیرین بیان به دلیل افزایش مخاط پوشش دهنده معده اشاره کرد. همچنین لازم به ذکر است که فرد مبتلا به زخم معده باید وعده‌های غذایی خود را افزایش و حجم غذا را کاهش دهد و از خالی بودن معده خود پرهیز کند. نوشیدن آب بسیار و دوری از تنش‌های عصبی به مبتلایان نیز بسیار توصیه می‌شود.

کد خبر 364973

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.