خنده بر هر درد بی‌درمان دواست

ضرب المثل "خنده بر هر در بی‌درمان دوا است" حتی برای یک بار هم شده به گوش همه ما ایرانی‌ها خورده است. اما آیا "خنده درمانی" واقعا حقیقت دارد و این شیوه درمان برای چه بیماری‌هایی موثر است؟

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بررسی‌ها توسط محققان دانشگاه سان‌دیه‌گو نشان می‌دهد که میزان ترشح هورمون "بتااندورفین" و هورمون رشد با خندیدن و یا تماشا کردن برنامه‌های شاد، حدود ۲۷ و ۸۷ درصد در بدن افزایش پیدا می‌کند. همچنین سطح ترشح هورمون استرس نیز در بدن افراد شاد و خندان بسیار کمتر از سایر افراد است.

بنابراین همه افراد به طور طبیعی پس از تماشا کردن برنامه‌های شاد یا قرار گرفتن در جمع افراد شاد، احساس آرامش درونی و رضایت خاطر می‌کنند. به طور کلی می‌توان گفت که خندیدن، نقش مهمی در تامین سلامت جسمی و روحی افراد دارد و روشی معجزه‌آسا برای درمان بسیاری بیماری‌ها است.

جایگاه خنده درمانی در کشورهای جهان

جالب است بدانید که در برخی کشورها مانند فرانسه شیوه "خنده درمانی" برای مداوای امراض سخت به کار می‌رود. در این روش توسط ابزارهای شوخ طبعی، نوارهای ویدیویی سرگرم کننده و هنر بازیگران کمدی، امراض مزمن بیماران درمان می‌شود. موضوع مهم اینکه این روش با تقویت دستگاه دفاعی بدن در بهبود بیماران مبتلا به سرطان که دچار افسردگی نیز شده‌اند، اهمیت ویژه‌ای دارد و روند مداوای آن را سریع‌تر می‌کند. چنانچه در این کشورها روش بذله گویی یا خنده درمانی هدفمند نیز به کار برده نشود، استفاده از دلقک‌ها در درمانگاه‌های ویژه اطفال و بخش‌های بستری کودکان جایگاه خاصی دارد و به روند بهبود بیماران کمک می‌کند.

افراد خندان، کمتر بیمار می‌شوند!

به گفته محققان، خندیدن باعث کاهش درد و باز شدن گره‌های عضلانی می‌شود. همچنین خنده بر عملکرد مغز و غده‌های درون‌ریز تاثیر مستقیم دارد و موجب آزاد شدن مواد شیمیایی تنش‌زدا و همچنین کاهش اثرات هورمون‌های آدرنالین و نورآدرنالین می‌شود. از دیگر اثرات مهم خندیدن، بالا رفتن قدرت سیستم دفاعی از طریق افزایش ترشح آنتی بادی‌ها در بدن است. بنابراین افرادی که دائم می‌خندند، قدرت دفاعی بالاتری دارند، در برابر عوامل بیماری‌زا کمتر تسلیم می‌شوند و در نتیجه وضعیت سلامت آن‌ها بهتر از دیگران است.

خندیدن، سدی ایمن در برابر بیماری‌های قلبی

یکی دیگر از تاثیرات مثبت خنده بر سلامت جسمی افراد، محافظت از قلب آن‌ها است. جالب است بدانید که خندیدن عملکرد رگ‌های خونی قلب را بهبود می‌بخشد و جریان خون را افزایش می‌دهد. بنابراین افرادی که زیاد می‌خندند، در برابر حملات قلبی و امراض قلبی و عروقی ایمن هستند.

بهبود عملکرد سیستم تنفسی با خندیدن

خندیدن احساسات ناخوشایند افراد را کاهش می‌دهد. بنابراین آن‌ها کمتر دچار نگرانی، عصبانیت و ناراحتی می‌شوند. این شیوه درمانی معجزه گر باعث انتشار هورمون آندورفین می‌شود که نقش مهمی در بهبود سوخت و ساز بدن دارد و انرژی افراد را افزایش می‌دهد. از دیگر اثرات خندیدن می‌توان به بهبود عملکرد سیستم تنفسی از طریق تبادل هوای باقیمانده و افزایش اکسیژن خون اشاره کرد.

بخندید تا افسرده نشوید

خنده یکی از بهترین فاکتورهای موثر بر ضد فشارهای روحی است. همانگونه که می‌دانید افسردگی از بیماری‌های روحی است که کاهش هورمون سروتونین و نورآدرنالین همراه است. با خندیدن و ترشح آندروفین تاثیر کاهش این هورمون‌ها خنثی می‌شود و افراد از مبتلا شدن به بیماری‌هایی نظیر افسردگی خلاص می‌شوند. همچنین خندیدن، عملکرد هوشمندانه و خلاقیت افراد را افزایش می‌دهد و حافظه کوتاه مدت آن‌ها را بهبود می‌بخشد.

کد خبر 364797

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.