"زیره" خطر ابتلا به سرطان معده و کبد را کاهش می‌دهد

متخصص تغذیه و رژیم درمانی با تاکید بر اینکه زیره یکی از مواد غذایی است که محرک متابولیسم بدن است، گفت: دانه زیره به عملکرد کبد و دفع سموم از بدن کمک می‌کند و می‌تواند سبب کاهش خطر ابتلا به سرطان معده و کبد شود.

سید مرتضی صفوی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به مشکل کمبود سوخت و ساز در بدن  انسان، اظهار کرد: این مشکل در بین مراجعه کنننده به پزشکان زیاد دیده می شود و تعریف برنامه غذایی مناسب می‌تواند برای این افراد کمک کننده باشد.

وی با بیان اینکه مصرف بعضی از غذاها سوخت و ساز بدن را افزایش می‌دهد، افزود: غذاهای تند دارای فلفل، ادویه‌ها و سس‌های تند افزایش متابولیسم بدن را به دنبال دارد و باعث کاهش کلسترول خون می‌شود که در این زمینه فلفل قرمز تاثیر بیشتری دارد و منبع غنی از آنتی‌اکسیدان نیز هست.

دانشیار دانشکده تغذیه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: مصرف آنتی اکسیدان برای بدن لازم است به دلیل اینکه می تواند از بسیاری از بیماری‌ها مانند سرطان و بیماری‌های قلبی و عروقی جلوگیری کند. بنابراین باید حتما فلفل قرمز و سبز را در برنامه غذایی روزمره گنجاند و مورد استفاده قرار داد تا سوخت و ساز بدن بالا رود.

به گفته وی؛ می‌توان دانه فلفل قرمز را به غذا اضافه کرد تا سوخت و ساز بدن را افزایش دهد و این دانه یک محرک قوی برای کل بدن و نیرو بخش برای سیستم عصبی است.

صفوی افزود: اثرات ادویه کاری این است که آنتی اکسیدان بوده و می تواند به سوخت و ساز بدن انسان به بهترین شکل کمک کند. زنجبیل هم یکی از مواد غذایی است که در این زمینه باعث افزایش سوخت و ساز بدن می شود به طوری که توانایی بدن را برای افزایش سوخت و ساز زیاد می کند.

وی ادامه داد: مطالعه‌ای در استرلیا انجام شده و نشان می‌دهد که زنجبیل می‌تواند سرعت سوخت و ساز بدن (متابولیسم) را تا ۲۰ درصد برای مدت کوتاهی بعد از خوردن این ماده بالا ببرد. علاوه بر این، زنجبیل  با داشتن مقدار زیادی آنتی اکسیدان باعث کاهش کلسترول بدن هم می‌شود.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی تاکید کرد: از سویی باید مراقب میزان مصرف هم بود و  اگر زنجبیل به همراه ضد انعقادها مصرف شود می‌تواند خطر خونریزی را زیاد کند و مصرف آن با انسولین خطر افت قند را به دنبال دارد.

وی با اشاره به اینکه زیره یکی از مواد غذایی است که محرک متابولیسم بدن است، اظهار کرد: دانه گیاه زیره به خصوص زیره سیاه با بالا بردن حرارت و گرمای داخلی بدن می تواند متابولیسم بدن را تحریک کند. از سوی دیگر این دانه غنی از آهن است و می‌تواند با ترشح آنزیم پانکراتین به هضم و جذب ریز مغذی ها کمک کند و ایمن سازی و سیستم ایمنی بدن را نیز افزایش دهد.

دانشیار دانشکده تغذیه علوم پزشکی اصفهان گفت: دانه زیره به عملکرد کبد و دفع سموم از بدن هم کمک می کند. در حقیقت باید بگوییم مطالعاتی که اخیرا انجام شده نشان می دهد که دانه ریز مغذی زیره می تواند سبب کاهش خطر ابتلا به سرطان معده و کبد شود.

وی با تاکید بر اینکه مصرف نمک تاثیری در سوخت و ساز بدن ندارد و بایستی مصرف آن را محدود کرد، افزود: متاسفانه خبرهای کنونی حاکی از آن است  که در کلان شهرها میزان مصرف نمک سه یا چهار برابر استاندارد جهانی است و این در حالی است که نمک هیچ اثر مثبتی روی سلامتی ندارد.

صفوی با بیان اینکه می‌توان بجای استفاده زیاد از نمک، مصرف فیبر را افزایش داد، گفت: فیبر بخش غیر قابل هضم غذا است و موادی هستند که از سیستم هضم و هاضمه انسان به سرعت حرکت و عبور می کنند.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی تاکید کرد: مواد غذایی مثل سبوس، غلات، میوه‌های پوست‌دار، سبزیجات و ذرت حاوی فیبر هستند و با حرکت و عبور سریع در هاضمه می‌تواند باعث حرکت سریع بقیه غذاها شوند و همین حرکت سریع موجب می‌شود غذاهای چرب فرصت هضم و جذب را نداشته و دفع شود.

کد خبر 364412

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.