بهره‌برداری از ۱+۶۳۶ دوربین و سامانه‌های هوشمند ترافیکی

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار اصفهان گفت: به زودی ۶۳۶ دوربین و یک سامانه‌های هوشمند ترافیکی با هزینه‌ای بالغ بر ۴۴۰ میلیارد ریال به بهره‌برداری می‌رسد.

علیرضا صلواتی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهارکرد: کنترل مرکزی جریان ترافیک و نظارت تصویری بر معابر و تقاطع‌ها از ملزومات حیاتی برای مدیریت یک کلان‌شهر محسوب می‌شود.

وی افزود: توسعه فضاهای شهری، ‌اماکن و معابر، رشد فزاینده در تعداد وسایل نقلیه، ‌افزایش حجم سفرهای شهری، ‌ضرورت کاهش آلاینده‌ها، ‌کارآمدی در اعمال قوانین، تامین زیرساخت‌های امنیت شهر و شهروندان و در نهایت «فراهم کردن سفری ایمن با حداقل زمان و مدیریت حوادث با کمترین تأخیر و پیامد» از اصلی‌ترین وظایف یک مرکز کنترل ترافیک و نظارت تصویری است.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار با بیان اینکه کلان‌شهر اصفهان نیز در بیش از دو دهه گذشته با چالش‌هایی مشابه با آنچه در سایرشهرهای مهم کشور و جهان می‌گذرد، روبه رو شده است، تصریح کرد: مدیران شهری نیز از این ضرورت‌ها بیاطلاع نبوده و در مقاطع مختلف به تناسب داشته‌ها و برنامه‌ها، اقدام به راه‌اندازی و توسعه سامانه‌های ترافیکی و در نهایت مرکز مدیریت و کنترل ترافیک کرده‌ است.

وی ادامه داد: مرکز کنترل ترافیک و نظارت تصویری کلان‌شهر اصفهان که هم اکنون پس از تهران، ‌ دومین مرکز هوشمند مجهز به سامانه‌های کنترل ترافیکی، ‌تصویری و ثبت تخلفات به شمار می‌رود، برای رسیدن به جایگاه فعلی، راه نسبتاً‌ طولانی را طی کرده است.

صلواتی گفت: سال ۱۳۶۶ انجام مطالعات جهت ساخت سیستم‌های کنترل هوشمند چراغ‌های راهنمایی، سال ۱۳۶۹ساخت نخستین سیستم کنترل چراغ‌های راهنمایی پیش زمان‌بندی شده، سال ۱۳۷۱ ساخت سیستم کنترل‌کننده چراغ‌های راهنمایی پیش‌زمان بندی شده با قابلیت استفاده از شناساگرهای القایی، سال ۱۳۷۴ تأسیس مرکز مدیریت و کنترل ترافیک شهرداری اصفهان، سال ۱۳۷۵ اجرای فاز اول سیستم هوشمند کنترل ترافیک در ۱۳ تقاطع، سال ۱۳۷۷ اجرای فاز اول سیستم نظارت تصویری در ۱۳ تقاطع، سال ۱۳۸۰ اجرای فاز دوم سیستم هوشمند کنترل مرکز ترافیک در ۲۰ تقاطع رینگ دوم ترافیکی، سال ۱۳۸۳ اجرای مرحله اول فاز سوم سیستم هوشمند کنترل مرکزی ترافیک در ۲۱ تقاطع، سال ۱۳۸۴ اجرای فاز چهارم سیستم هوشمند کنترل مرکزی ترافیک در ۳۰ تقاطع، سال ۱۳۸۶ برنامه‌ریزی و طراحی مرکز کنترل ترافیک جدید، سال ۱۳۸۸ شروع ساخت مرکز کنترل ترافیک جدید، سال ۱۳۹۱ افتتاح ساختمان جدید مجهزترین مرکز کنترل ترافیک ایران بعد از تهران، سال ۱۳۹۴ افتتاح تجهیزات و سامانه‌های جدید مرکز اعم از دوربین‌های نظارت تصویری، سامانه‌های ثبت تخلف، دوربین‌های آماربردار و تابلوهای متغیر خبری توسط مرکز کنترل ترافیک و نظارت تصویری اصفهان تحقق یافته است.

وی با بیان اینکه در دی‌ماه سال‌جاری از جدیدترین و به روزترین تجهیزات مرکز کنترل ترافیک و نظارت تصویری  اصفهان رونمایی‌می شود، خاطرنشان کرد: تعداد دوربین های نظارت تصویری ۲۷۳ عدد است که به تعداد ۴۱۷ دوربین افزایش می‌یابد.

صلواتی با اشاره به نصب دوربین‌های ثبت تخلف، گفت: دوربین‌های ثبت تخلف سرعت ۸۶ عدد (تعداد کل ۱۵۷ عدد)، ثبت تخلف عبور از چراغ قرمز ۱۱۶ عدد(تعداد کل ۱۲۲ عدد)، ثبت تخلف عبور از خطوطBRT  ۴۹عدد، ثبت تخلف محدوده مرکزی شهر (زوج و فرد) ۳ عدد (مجموعاً ۳۵ دوربین فعال)، خودروی ثبت تخلف ایستایی یک واحد، تابلوهای متغیر خبری۱۶ عدد (مجموعاً ۵۳ تابلوی فعال در سطح شهر) و تقاطع‌های مجهز به سنسورهای القایی و پردازش تصویر ۱۰ تقاطع  (در مجموع ۱۸۲ تقاطع) است.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار اصفهان در خصوص تجهیزات بهینه‌سازی تقاطع‌ها افزود: تعداد دوربین‌های آماربردار و ثبت حادثه ۶۳ مورد بوده که به ۸۶ دوربین افزایش یافته است.

وی خبر از نصب سامانه تخمین زمان سفر در ۲۰ نقطه شهر خبر داد و تصریح کرد: تجهیزات ITS مرکز کنترل ترافیک، تبدیل ۱۱۰۹ فانوس لامپی به فانوس LED ، اضافه شدن ۷۰۹ فانوس به مجموع فانوس‌ها (در مجموع ۸۵۵۲ عدد)، نصب ۷ کنترلر بومی به نام استاک (stack) (در مجموع ۲۹ کنترلر بومی فعال) و نصب ۱۰ کنترلر اسکتس scats (در مجموع ۷۰ تقاطع) از دیگر اقدامات انجام شده در مرکز کنترل ترافیک و نظارت تصویری  اصفهان بوده است.

صلواتی اظهار کرد: مرکز کنترل ترافیک و نظارت تصویری  اصفهان در سه نوبت کاری با حضور نمایندگان پلیس راهور، ‌سازمان های اتوبوسرانی، ‌تاکسیرانی، عوامل تعمیرات و نگه‌داری و در هماهنگی و همکاری با اورژانس و آتش نشانی به فعالیت مستمر خود در کلان‌شهر اصفهان ادامه می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: مجموعه‌ای از سامانه‌ها و ‌نرم‌افزارها بر روی بستر پیشرفته زیرساخت و ارتباطات، کارشناسان و متخصصان «مرکز کنترل ترافیک و نظارت تصویری شهرداری اصفهان» را یاری می‌رسانند تا در جهت حفظ امنیت و ایجاد تسهیلات لازم برای سفرهای ایمن شهروندان اصفهانی، گام‌های مؤثری بردارند.

کد خبر 364304

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.