حناچی:کمتر از یک درصد تهرانی‌ها از دوچرخه استفاده می‌کنند

شهردار تهران در جمع مدیران ارتباطات و امور بین الملل کلانشهرها بر لزوم افزایش اعتماد عمومی مردم به مدیران شهری و ارتقای سرمایه اجتماعی شهرداری ها تاکید کرد.

به گزارش ایمنا، پیروز حناچی در بیست و ششمین اجلاس مدیران ارتباطات و امور بین الملل کلانشهرهای کشور اظهار کرد: در آخرین سرشماری نفوس و مسکن کشور مشخص شد بیش از ۷۲ درصد از جمعیت ایران در شهرها و ۲۸ درصد در روستاها زندگی می‌کنند، این در حالی‌است که در اواخر دهه ۳۰ این نسبت کاملا برعکس بود.

وی ادامه داد: از میان شهرهای ایران ۱۰ شهر، جمعیتی بالاتر از یک میلیون نفر دارند، البته اگر شهری جمعیتی بالای ۷۰۰ هزار نفر داشته باشد متفاوت و ویژه می شود و به عنوان مثال به سیستم حمل و نقل ریلی نیاز خواهد داشت اما این استانداردها در کشور رعایت نمی‌شود و بسیاری از شهرهای بزرگ در مرحله ساخت مترو هستند.

شهردار تهران با بیان اینکه آلودگی هوا و ترافیک اصلی‌ترین مشکلات تهران از نظر مردم است،‌ گفت: این مشکلات در تمام کلانشهرهای کشور دیده می‌شود؛ ۷٠ درصد آلودگی هوا در تهران مربوط به خودرو های موتوری است که ۴۰ درصد از این میزان به تردد خودروهای شخصی برمی گردد.

چناچی ادامه داد: در تهران سه میلیون موتور وجود دارد که هر کدام به اندازه هشت خودروی یورو پنج و شش آلودگی ایجاد می‌کنند. در عین حال کمتر از یک درصد از جمعیت شهری در تهران از دوچرخه و خودروهای پاک استفاده می کنند.

وی گفت: تقریباً تمامی شهرهای بزرگ ما با مشکل آلودگی و ترافیک مواجه اند، حتی شهری مانند اراک هم با معضل آلودگی هوا مواجه است و در برخی از روزهای سال به آلوده ترین شهر ایران تبدیل می شود، این موضوع با توجه به وسعت و جمعیت این شهر عجیب است.

شهردار تهران به مشکلات مالی شهرداران کلانشهرها نیز اشاره و خاطر نشان کرد: در شرایط فعلی که همه ما مشکل مالی داریم سرمایه اجتماعی می‌تواند مانند اکسیر بسیاری از مشکلات ما را حل کند، به این شکل که اگر ما بتوانیم باور و اعتماد مردم به مدیران شهری را جلب کنیم بسیاری از مشکلات حل می‌شود.

حناچی افزود: مردم اگر مدیرانشان را باور کنند با آنها همراهی خواهند کرد، همان طور که در دهه اول انقلاب در روزهای تعطیل مردم خودشان خیابان‌ها را جارو می کردند. البته این اعتمادها آسیب دیده است و ما باید آن را احیا کنیم.

وی گفت: وقتی مدیری به مردم قول بدهد و به آن عمل نکند این اعتماد از دست خواهد رفت و وقتی اعتماد مردم از دست برود حتی یک اقدام کوچک هم نیاز به هزینه های بسیار دارد.

شهردار تهران در ادامه با تاکید بر ایجاد درآمدهای پایدار برای شهرداری‌ها تاکید کرد: سه لایحه مالیات بر ارزش افزوده، منابع مالی پایدار شهری و بودجه در  کمیسیون‌های تخصصی در دست بررسی است ونسبت به تصویب آن ها در این کمیسیون ها نگران نیستم.

حناچی ادامه داد: همه شهرداری‌ها باید با تعاملاتی که با نمایندگان استان های خود دارند زمینه برای تصویب این لوایح با بالاترین رای در صحن علنی مجلس را فراهم کنند. راه خروج از چرخه باطل فروش شهر برای اداره آن تصویب این لوایح است. باید در تعامل با نمایندگان این لوایح را تبدیل به قانون کنیم، البته قدم بعدی کم کردن هزینه هاست.

وی خاطرنشان کرد: شهرداری تهران هم اکنون ۱۵ هزار و ۷۰۰ پست سازمانی دارد اما ۶۷ هزار و ۳۰۰ نفر در آن شاغل اند؛ در واقع تناسبی بین پست های سازمانی و شاغلان وجود ندارد که باید اصلاح شود. در هر صورت شهرداری تهران در حال بررسی راه‌های کم کردن هزینه های جاری است.

کد خبر 364195

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.